Gå til innhold

Hvordan skiller man menstruasjon og hemoroider fra hverandre?


DanseJenta

Anbefalte innlegg

Hei

I september i fjor fikk jeg påvist hemoroider for aller første gang. Jeg sliter mye med sykdomsangst grunnet en helsemessig traumatisk oppvekst med mange sykehusinnleggelser og operasjoner grunnet medfødt diagnose. Samtidig som jeg fikk påvist hemoroider, var jeg inne i en psykisk krevende og stressende periode. Det gikk da flere uker før mensen kom, men den kom. I mellomtiden hadde jeg altså fått hemoroider. Måtte da gå på stikkpiller og Movicol, og situasjonen bedret seg.

Nå er det noen dager siden jeg skulle hatt mensen, men den har ikke kommet. Derimot blødde jeg litt for noen dager siden, uten at det var mensen. Jeg hadde problemer med å få tømt meg, og det viste seg at en hemoroide blødde litt. Nå har det gått noen dager til, uten at jeg har slitt med mer av dette - før nå. Jeg vet ikke om det er ny hemoroide ELLER om dette faktisk er mensen som er på gang. Jeg er ekstra på vakt grunnet min sykdomsangst. Har fått vite at dersom man har hatt hemoroider tidligere, er det ganske vanlig at de kommer tilbake. Jeg VET jo ikke om det er hemoroider nå, eller "bare" rutinemessig mensen. Hvordan skiller jeg mellom de to, for å vite hva det er?

Eneste jeg merket nå er at jeg har hatt litt humørsvingninger og vært litt mer "på" når det gjelder mat. Det pleier jeg å bli når jeg får mensen.

For øvrig hverken røyker eller drikker jeg. Jeg har dessuten vært singel hele livet, aldri hatt samleie. Pga. angstlidelse går jeg på Cipralex 10 mg. Det fungerer fint i den forstand at panikkanfallene mine blir færre og færre, selv om angsten i seg selv fortsatt er der.

Avslutningsvis vil jeg si at jeg har god støtte i fastlegen min, hun ser meg virkelig. Men jeg "vil ikke renne" ned døra hennes i tide og utide, selv om hun er en fantastisk flink og dyktig lege. 

Hilsen 35-årig kvinne med sterk sykdomsangst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette finner du ut ved å sjekke hvilken åpning du blør fra, hemoroider får man kun i endetarmen/endetarmsåpningen. Dersom du har klumper i vagina som blør må du trosse legeangsten og få det undersøkt, det kan være en åreknute eller polypp som blør. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis det kommer blod på dopapiret når du tørker deg etter avføring, så er det tegn på blødning fra hemoroide. De forsvinner som regel ikke av seg selv, men man bli større eller mindre. Hvis du setter inn en tampong i skjeden, vil du kunne sjekke om blodet kommer fra livmoren. Hvis du har veldig uregelmessige menstruasjoner, kan det tyde på hormonforstyrrelser, men det må du ta opp med din lege. Fint at du er så fornøyd med din fastlege.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...