Gå til innhold

Ønske om å klare meg uten medisiner


Eva Sofie

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at "bare jeg går lenge nok..." så vil jeg til slutt få sove. Jeg har gått på nedsløvede medisiner (ikke sovemedisiner) i et tosifret år for å få sove, men har i det siste fått et større og større ønske om å klare meg uten medisiner. Jeg har mye stress i kropp og hode (PTSD og DID) som har ført til mine sønvansker. Siden onsdags morgen kl. 5.00, dvs. i løpet av ca. 90 timer, har jeg sovet til sammen 10 1/2 timer spredt utover i perioder på to og tre timer. Jeg klarer meg fysisk og psykisk sett veldig bra. Etter å ha sovet i to timer, føler jeg meg uthvilt. Jeg har godt med energi.

Vil jeg til slutt få sove bare jeg går lenge nok? Noen med erfaring på området? Takknemlig for tanker og synspunkter.

Det er selvfølgelig litt "risikosport" med dette siden jeg har epilepsi og mine anfall trigges av fysisk og psykisk slitenhet og stress, men jeg er påpasselig med å ta medisinene slik jeg skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 1.10.2017 den 7.35, Eva Sofie skrev:

Jeg tenker at "bare jeg går lenge nok..." så vil jeg til slutt få sove. Jeg har gått på nedsløvede medisiner (ikke sovemedisiner) i et tosifret år for å få sove, men har i det siste fått et større og større ønske om å klare meg uten medisiner. Jeg har mye stress i kropp og hode (PTSD og DID) som har ført til mine sønvansker. Siden onsdags morgen kl. 5.00, dvs. i løpet av ca. 90 timer, har jeg sovet til sammen 10 1/2 timer spredt utover i perioder på to og tre timer. Jeg klarer meg fysisk og psykisk sett veldig bra. Etter å ha sovet i to timer, føler jeg meg uthvilt. Jeg har godt med energi.

Vil jeg til slutt få sove bare jeg går lenge nok? Noen med erfaring på området? Takknemlig for tanker og synspunkter.

Det er selvfølgelig litt "risikosport" med dette siden jeg har epilepsi og mine anfall trigges av fysisk og psykisk slitenhet og stress, men jeg er påpasselig med å ta medisinene slik jeg skal.

Min erfaring med det å bare gå lenge nok, er dårlig. Jo mer sliten jeg blir, jo mindre sover jeg. 

I en dårlig søvn periode (2-3 timer pr natt) så hender det ofte at jeg sover litt bedre hvis jeg sover 1time tidlig på ettermiddagen. Nå er jeg avhengig av 100 mg quetiapin for og i det hele tatt få sove. Uten quetiapin så kan det gå dager uten søvn, så det er helt uaktuelt for meg. Nå føler ikke jeg meg sløvet dagen derpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, emilie321 skrev:

Min erfaring med det å bare gå lenge nok, er dårlig. Jo mer sliten jeg blir, jo mindre sover jeg. 

I en dårlig søvn periode (2-3 timer pr natt) så hender det ofte at jeg sover litt bedre hvis jeg sover 1time tidlig på ettermiddagen. Nå er jeg avhengig av 100 mg quetiapin for og i det hele tatt få sove. Uten quetiapin så kan det gå dager uten søvn, så det er helt uaktuelt for meg. Nå føler ikke jeg meg sløvet dagen derpå.

 

Jeg sover lettere/dypere på dagtid, men vil helst ikke snu døgnet. Det har trolig med at det som stresser meg skjedde ofte på kveldstid og om natten.

Jeg opplever dessverre mye slitenhet og jeg er uopplagt om morgenen og formiddagen når jeg har tatt medisiner (jeg bruker 50-100 mg Truxal). Dette er nok mye årsaken til at jeg ønsker å klare meg uten medisin. I natt har jeg fått sove én time, men er fremdeles ikke trøtt eller sliten. Jeg får mer og mer energi av liten søvn, men jeg frykter det på et tidspunkt vil smelle enten fysisk og/eller psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

Jeg sover lettere/dypere på dagtid, men vil helst ikke snu døgnet. Det har trolig med at det som stresser meg skjedde ofte på kveldstid og om natten.

Jeg opplever dessverre mye slitenhet og jeg er uopplagt om morgenen og formiddagen når jeg har tatt medisiner (jeg bruker 50-100 mg Truxal). Dette er nok mye årsaken til at jeg ønsker å klare meg uten medisin. I natt har jeg fått sove én time, men er fremdeles ikke trøtt eller sliten. Jeg får mer og mer energi av liten søvn, men jeg frykter det på et tidspunkt vil smelle enten fysisk og/eller psykisk.

Jeg har det på samme måte, jeg er rett og slett utrygg i senga.

Har selv gått på høye doser truxal og ble tyngre av dem enn det jeg gjør med quetiapin. Har du vurdert å prøve noe annet enn truxal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg har det på samme måte, jeg er rett og slett utrygg i senga.

Har selv gått på høye doser truxal og ble tyngre av dem enn det jeg gjør med quetiapin. Har du vurdert å prøve noe annet enn truxal?

 

Ja, jeg har prøvd mange medisiner og det er Truxal som har virket best. Nå vet ikke legen min hva vi kan prøve mer. Noe av det jeg har forsøkt, både alene og i ulike kombinasjoner er bl.a. Seroquel, Haldol, Risperdal, Nozinan, Zyprexa, Seroquel, Tolvon, Remeron, Vallergan, Phenergan, Cirkadin... Jeg har også forsøkt Imovane, Stilnoct, Stesolid og Apodorm, og av disse er det Apodorm som har gitt noe effekt, men jeg ønsker ikke å gå på B-preparater fast (jeg går på to andre B-preparater fra før).

Har du forslag til andre jeg kan diskutere med legen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

Ja, jeg har prøvd mange medisiner og det er Truxal som har virket best. Nå vet ikke legen min hva vi kan prøve mer. Noe av det jeg har forsøkt, både alene og i ulike kombinasjoner er bl.a. Seroquel, Haldol, Risperdal, Nozinan, Zyprexa, Seroquel, Tolvon, Remeron, Vallergan, Phenergan, Cirkadin... Jeg har også forsøkt Imovane, Stilnoct, Stesolid og Apodorm, og av disse er det Apodorm som har gitt noe effekt, men jeg ønsker ikke å gå på B-preparater fast (jeg går på to andre B-preparater fra før).

Har du forslag til andre jeg kan diskutere med legen? :)

Nei, har ikke andre forslag. Har selv sagt at jeg aldri har hatt så god kombinasjon som før jeg tok bort brintellix. Gikk da på brintellix, abilify, efexor og quetiapin. Så må jeg ta bort brintellix og så opplever jeg å bli dårligere, kjedelig. 

Nå er vi mennesker så forskjellige at noe som fungerer for meg, ikke fungerer for andre. En må bare prøve seg fram. Har bla stått på litium, som fungerte utmerket på hue,  men da satt jeg mer eller mindre på do mesteparten av døgnet.

Nå står ikke jeg på noe B-preparater fast, men som eventuelt medisin (vival, imovane og Tramadol) Er selv veldig streng med disse, er livredd for å bli avhengig. Har nok utfordringer som jeg har. Så jeg skjønner at du ikke vil bruke mer B-preparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, emilie321 skrev:

Nå er vi mennesker så forskjellige at noe som fungerer for meg, ikke fungerer for andre. En må bare prøve seg fram. Har bla stått på litium, som fungerte utmerket på hue,  men da satt jeg mer eller mindre på do mesteparten av døgnet.

 

Bivirkninger er noe shit, rett og slett. Jeg brukte Abilify i 6 uker, men da nektet jeg å gå på de mer siden de ga meg kronisk diaré. Behandleren jeg gikk til da sa at noen bivirkninger måtte jeg finne meg i å leve med, men de fleste som har litt peiling, vet at det ikke er bra å ha diaré i flere uker. Av Risperdal fikk jeg håravfall, noe én av 10.000 får...

Det er bra om du nå har funnet en kombinasjon av medisiner som virker mer enn de har bivirkninger. Jeg håper at myndighetene tar til vettet og avskaffer regelen om begrensning på medisiner for å betjene bil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo også et ønske om å greie meg uten medisiner, men har jo innsett at jeg ikke fungerer uten. Hvorfor skal det være så ille å ta medisiner for det psykiske? (Sett bort i fra bivirkningene)  Har aldri hørt fra en som feks bruker hjertemedisin at vedkommende har et stort ønske om å slutte med medisiner. Det oppleves kanskje som mer akseptert at en går på hjertemedisin. Har jo selv aldri vurdert å slutte med astmamedisin eller insulin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg har jo også et ønske om å greie meg uten medisiner, men har jo innsett at jeg ikke fungerer uten. Hvorfor skal det være så ille å ta medisiner for det psykiske? (Sett bort i fra bivirkningene)  Har aldri hørt fra en som feks bruker hjertemedisin at vedkommende har et stort ønske om å slutte med medisiner. Det oppleves kanskje som mer akseptert at en går på hjertemedisin. Har jo selv aldri vurdert å slutte med astmamedisin eller insulin...

 

Ja, du kan så si :) Selv har jeg jo ikke tenkt tanken engang om å slutte på epilepsimedisinene. Jeg ønsker ikke å slutte på antidepressiva heller, jeg har ikke noe imot å gå på den, men jeg ønsker å slutte på medisiner som gjør meg trøtt og sløv. De er så hemmende i hverdagen. Likevel, jeg klarer meg på mye mindre medisiner nå. En periode gikk jeg på 300 mg Truxal og 1200 mg Seroquel og enda sov jeg dårlig, men var så sliten om morgenen at jeg ikke orket å stå i dusjen. Jeg har et håp om en gang å klare meg uten Truxal, men er nok litt for utålmodig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mulig, men det krever mye av deg. Om du er villig til å ta på deg dette, kan jeg gi deg oppskriften. Jeg har gitt den før her på DOL, men mange trekker seg da de ikke orker.

Anonymkode: 6b62c...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er mulig, men det krever mye av deg. Om du er villig til å ta på deg dette, kan jeg gi deg oppskriften. Jeg har gitt den før her på DOL, men mange trekker seg da de ikke orker.

Anonymkode: 6b62c...cc9

Er spent på den oppskriften. Er villig til å prøve mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er mulig, men det krever mye av deg. Om du er villig til å ta på deg dette, kan jeg gi deg oppskriften. Jeg har gitt den før her på DOL, men mange trekker seg da de ikke orker.

Anonymkode: 6b62c...cc9

 

Jeg vil gjerne høre fremgangsmåten. Det er slitsomt slik som nå når jeg kun har sovet 10 1/2 timer på mer enn 90 timer også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Fionys skrev:

Hva gjør du selv for å klare og stresse ned med tanke på PTSD og DID?

 

Jeg pleier ofte å lese eller høre på lydbok (for å få fokuset på noe annet), ligge under kuledynen, kose med hunden, tømme hodet for tanker og følelser ved å skrive de ned, kjenne og ta på en glatt sten (for å holde meg her og nå) osv. Jeg opplever ofte at jeg ikke klarer å slappe av i kroppen og da er de fleste musklene spendt og det har jeg ingen løsning på. Det jeg har nevnt over, virker dessverre ikke. Det finnes jo avslapningsteknikker og mindfulness (også spesiallaget for traumeutsatte), men dette blir jeg kun urolig av og får angst. Det er skummelt å ha oppmerksomheten rettet mot kroppen.

Noe som også er effektivt, er å snakke med delpersonene inni meg. Berolige de. De følelsene jeg kjenner kommer ofte fra de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

Jeg vil gjerne høre fremgangsmåten. Det er slitsomt slik som nå når jeg kun har sovet 10 1/2 timer på mer enn 90 timer også...

Den er beskrevet i eget innlegg.

Anonymkode: 6b62c...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er beskrevet i eget innlegg.

Anonymkode: 6b62c...cc9

 

Takk for tips. Jeg har lest om metoden på nettsiden til Søvnsenteret til Haukeland. Jeg synes å huske at det stod at denne ikke ville fungere om man har kronisk insomni. Vet du mer om dette?

Jeg sover mellom én og to timer pr. natt nå som jeg ikke tar medisiner og det tar ganske lang tid før jeg klarer å sovne. Skal jeg stå opp kl. 7.00 selv om jeg da kun har fått to timers søvn (og ikke tre)? Hva gjør jeg om jeg våkner etter én time? Om jeg skal bli liggende i sengen til kl. 7.00 blir det, beklager ordspråket, et helvete i hodet.

PS: Denne kan bli utfordrende for epilaptiker...

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid slik at jo mer langvarig (kronisk) en lidelse har vart, jo verre er det å endre den. Men om noe skal virke, så er det denne metoden.

Anonymkode: 6b62c...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid slik at jo mer langvarig (kronisk) en lidelse har vart, jo verre er det å endre den. Men om noe skal virke, så er det denne metoden.

Anonymkode: 6b62c...cc9

 

OK. Men du svarte ikke på mine to spørsmål: Skal jeg stå opp kl. 7.00 selv om jeg da kun har fått to timers søvn (og ikke tre)? Hva gjør jeg om jeg våkner etter én time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

OK. Men du svarte ikke på mine to spørsmål: Skal jeg stå opp kl. 7.00 selv om jeg da kun har fått to timers søvn (og ikke tre)? Hva gjør jeg om jeg våkner etter én time?

Du skal stå opp kl 07 uansett hvor mye eller lite du har sovet. Altså skal du ligge i sengen til kl 07 og stå opp da. 

Anonymkode: 4ea0b...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal stå opp kl 07 uansett hvor mye eller lite du har sovet. Altså skal du ligge i sengen til kl 07 og stå opp da. 

Anonymkode: 4ea0b...d75

 

Synd. Da kan jeg nok ikke gjennomføre denne pga. epilepsi :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...