Gå til innhold

Søvnmestring. En virksom metode, men den krever en del


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal beskrive en metode som jeg enda ikke har sett uvirksom dersom en gjennomfører den. Men det finnes ingen enkel vei til K2

1. Du må stå opp til samme tid hver dag. Bestem deg for et fast tidspunkt.

2. Du må ikke sove til andre tider enn på natten. Ikke middagslur.

3. Hvor lenge sover du per natt nå?

Når dette er avklart, kan vi starte. Jeg tar eksempel i at du vil stå opp kl. 07 og at du per i dag sover 3 timer per natt.

1. Du holder deg våken i natt helt til kl. 04. Da legger du deg, og du står opp kl. 07 uansett. Da har du fått dine 3 timer. Slik fortsetter du i 10 dager. Gjelder også i helger, etter bursdager og i ferier :-)

2. Nå er du klar for å øke søvnlengden med 20 minutter, og du legger deg 03.40. Når du så har sovet 3 timer og 20 minutter i 10 dager, er du klar for neste steg.

3. Nå legger du deg kl. 03.20. Det gjør du til du har sovet 3 timer og 40 minutter i 10 dager.

4. Du er nå klar for å legge deg kl. 03.00 og er klar for å øke søvntiden med en hel time.

Videre antar jeg at du klarer uten videre instruksjon.

Når du er oppe i 6 timer, bør du være fornøyd. Du har gjort en tøff jobb. Ikke søl bort resultatet ved å begynne med varierende døgnrytme igjen.

Veien opp er tung, men utsikten er fantastisk :-)

Lykke til :-)

Anonymkode: c49f0...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til med den metoden ved forsinket søvnfasesyndrom sier bare jeg... Når man ikke klarer å sove de tre timene mellom 4 og 7 så krasjer det der ganske fort. Men er nok effektiv ved en del andre søvnproblemer. 

Anonymkode: ff8a5...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til med den metoden ved forsinket søvnfasesyndrom sier bare jeg... Når man ikke klarer å sove de tre timene mellom 4 og 7 så krasjer det der ganske fort. Men er nok effektiv ved en del andre søvnproblemer. 

Anonymkode: ff8a5...a24

Jeg er sikker på at man sovner til slutt. Det handler om viljestyrke og motivasjon. 

Anonymkode: d8ec0...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sikker på at man sovner til slutt. Det handler om viljestyrke og motivasjon. 

Anonymkode: d8ec0...b8c

Mener du at dette også gjelder ME/CFS pasienter eller andre som må hvile/sove for å kunne gjøre den minste ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sikker på at man sovner til slutt. Det handler om viljestyrke og motivasjon. 

Anonymkode: d8ec0...b8c

Jepp - det er akkurat det man gjør, men ikke mellom 4 og 7. Hjernen stjeler seg til mikrosøvn etterhvert, det tro jeg ikke man klarer å motstå med viljestyrke.  Jeg fikk heldigvis hjelp av søvnekspert og fikk beskjed om å ikke gjøre som over da det bare forverret problemet. Skal man behandle søvnproblemer må man vite hva problemet er først. 

Anonymkode: ff8a5...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Andreaswell skrev:

Mener du at dette også gjelder ME/CFS pasienter eller andre som må hvile/sove for å kunne gjøre den minste ting?

 

Nei, det er jeg ganske sikker på at det ikke gjør. Det vil føre til en alvorlig forverring av symptomene og det kan ta svært lang tid før man klarer å hente seg inn igjen.

Jeg tror ikke TS har tilstrekkelig med kunnskap om de ulike søvnproblemene. Jeg ser at Søvnsenteret ved Haukeland ikke anbefaler denne fremgangsmåten, men heller anbefaler kartlegging av egen søvn, søvndagbok, god søvnhygiene, avslapningsøvelser, lysbehandling, kognitiv adfersterapi, stimuluskontroll og søvnrestriksjon.

Les mer her: https://helse-bergen.no/behandlinger/behandling-av-langvarige-sovnproblemer-uten-medisiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Nei, det er jeg ganske sikker på at det ikke gjør. Det vil føre til en alvorlig forverring av symptomene og det kan ta svært lang tid før man klarer å hente seg inn igjen.

Jeg tror ikke TS har tilstrekkelig med kunnskap om de ulike søvnproblemene. Jeg ser at Søvnsenteret ved Haukeland ikke anbefaler denne fremgangsmåten, men heller anbefaler kartlegging av egen søvn, søvndagbok, god søvnhygiene, avslapningsøvelser, lysbehandling, kognitiv adfersterapi, stimuluskontroll og søvnrestriksjon.

Les mer her: https://helse-bergen.no/behandlinger/behandling-av-langvarige-sovnproblemer-uten-medisiner

Nettopp, var det jeg ville frem til :) Farlig å gi generelle råd uten å ha peiling, noe TS ikke har. Tråden burde blitt slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

20 minutter siden, Andreaswell skrev:

Nettopp, var det jeg ville frem til :) Farlig å gi generelle råd uten å ha peiling, noe TS ikke har. Tråden burde blitt slettet.

Hvordan kan du påstå at trådstarter ikke har peiling? Trådstarter beskriver jo en svært anerkjent behandlingsmetode for kroniske søvnvansker, og tråden er postet på forum for psykiatri. Klarer ikke å se noe annet enn at dette er et faglig bidrag av konstruktiv karakter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

 

Nei, det er jeg ganske sikker på at det ikke gjør. Det vil føre til en alvorlig forverring av symptomene og det kan ta svært lang tid før man klarer å hente seg inn igjen.

Jeg tror ikke TS har tilstrekkelig med kunnskap om de ulike søvnproblemene. Jeg ser at Søvnsenteret ved Haukeland ikke anbefaler denne fremgangsmåten, men heller anbefaler kartlegging av egen søvn, søvndagbok, god søvnhygiene, avslapningsøvelser, lysbehandling, kognitiv adfersterapi, stimuluskontroll og søvnrestriksjon.

Les mer her: https://helse-bergen.no/behandlinger/behandling-av-langvarige-sovnproblemer-uten-medisiner

Metoden trådstarter beskriver ligger tett på det som kalles søvnrestriksjon på den nettsiden du linker til. Det viktigste forskjellen er at søvnsenteret sier at man ikke skal gå under 5 timer i sengen pr natt, dvs. at selv om man sover mindre enn 5 timer på starttidspunktet, så skal man tilbringe 5 timer når opplegget med søvnrestriksjon gjennomføres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, frosken skrev:

 

Hvordan kan du påstå at trådstarter ikke har peiling? Trådstarter beskriver jo en svært anerkjent behandlingsmetode for kroniske søvnvansker, og tråden er postet på forum for psykiatri. Klarer ikke å se noe annet enn at dette er et faglig bidrag av konstruktiv karakter. 

Fordi om f.eks jeg hadde fulgt denne, ville jeg blitt sengeliggende i lang tid og kanskje blitt varig værre. Det burde altså vært presisert at denne metoden absolutt ikke er for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, frosken skrev:

Metoden trådstarter beskriver ligger tett på det som kalles søvnrestriksjon på den nettsiden du linker til. Det viktigste forskjellen er at søvnsenteret sier at man ikke skal gå under 5 timer i sengen pr natt, dvs. at selv om man sover mindre enn 5 timer på starttidspunktet, så skal man tilbringe 5 timer når opplegget med søvnrestriksjon gjennomføres. 

 

Jeg skal si meg enig i at TS sin metode ligner søvnrestriksjon, men han/hun utelukket noen vesentlige punkter i sin fremstilling. Men jeg er enig med AndreasWell i at det er vågalt å si at dette er en løsning for alle. AndreasWell nevner på personer med ME/CSF og jeg har begrunnet i en annen tråd hvorfor den ikke egner seg for mennesker med en ustabil epilepsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt at den metoden som er skissert sannsynligvis ikke er egnet for personer med ME/CSF. I så måte føyer den seg inn i alle andre råd som gis her på DOL. Med mindre det spesifikt er sagt, kan en ikke regne med at råd som gis for personer uten ME også gjelder for de med nevnte sykdom. I og med at ingen kjenner sykdomsmekanismen for ME, og ingen virksom behandling er dokumentert, kan en ikke si noe sikkert om hva som hjelper eller ikke for denne lidelsen.

Når det gjelder epilepsi, er det korrekt at mangel på søvn senker krampeterskelen og er ugunstig for epileptikere. Legg imidlertid merke til at denne metoden aldri fører til mindre søvn enn det personen har rimelig fast ved starttidspunktet. Det er jo nettopp "dagens søvn" som er utgangspunktet for behandlingen. Med det som utgangspunkt kan personen fortsette med det en har gjort i mange år: Håpe på bedre søvn neste natt eller at søvnproblemene tilfeldigvis er over i løpet av kommende uke. Eller en kan tenke at siden en ikke har fått spontanbedring i løpet av det siste året, er det lite sannsynlig at det kommer i løpet av år to, og at en derfor bør forsøke en annen strategi enn å "håpe på et under" kommende uke.

For ordens skyld: Jeg kjenner heller ikke til om metoden er prøvd på personer med progeria.

Anonymkode: c49f0...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Andreaswell skrev:

Fordi om f.eks jeg hadde fulgt denne, ville jeg blitt sengeliggende i lang tid og kanskje blitt varig værre. Det burde altså vært presisert at denne metoden absolutt ikke er for alle.

Det finnes knapt nok noe som helst som vil passe for alle. Hvis det skulle tas et slikt forbehold i enhver sammenheng, så kan ingenting anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

Jeg skal si meg enig i at TS sin metode ligner søvnrestriksjon, men han/hun utelukket noen vesentlige punkter i sin fremstilling. Men jeg er enig med AndreasWell i at det er vågalt å si at dette er en løsning for alle. AndreasWell nevner på personer med ME/CSF og jeg har begrunnet i en annen tråd hvorfor den ikke egner seg for mennesker med en ustabil epilepsi.

Trådstarter sa ikke at det var en løsning for alle, men "en metode som jeg enda ikke har sett uvirksom dersom en gjennomfører den". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd metoden. Jeg fikk beskjed om å legge meg 03.00 og så stå opp 07.00. Problemet var at jeg sovnet jo ikke. Gikk i flere dager uten søvn. Sovnet tilslutt, men våknet allikevel etter 1 1/2 time. Etter noen dager med dette ble jeg så dårlig psykisk at jeg måtte avbryte.  

Har prøvd det meste, også vært på søvn laboratorium. Det som har hjulpet meg til å sove bedre er medisiner og psykoterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Det finnes knapt nok noe som helst som vil passe for alle. Hvis det skulle tas et slikt forbehold i enhver sammenheng, så kan ingenting anbefales. 

Derfor er det viktig å presisere det godt i innlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Andreaswell skrev:

Derfor er det viktig å presisere det godt i innlegget. 

Dette tror jeg vi bare må fortsette å være uenige om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legg imidlertid merke til at denne metoden aldri fører til mindre søvn enn det personen har rimelig fast ved starttidspunktet. Det er jo nettopp "dagens søvn" som er utgangspunktet for behandlingen.

Anonymkode: c49f0...98f

Nei  - ikke når man flytter søvnen til ønsket tid uten å ta hensyn til hva som er grunnen til at man ikke sover. Jeg begynte med denne metoden, og gikk fra 2-4 timers søvn, til 0. Derimot funket det å flytte søvnfasen med lysbehandling og melatonin - om jeg husker rett var jeg oppe i 6 timer etter max to uker.  Søvnproblemer er ikke én ting med én løsning.

(Og jeg er ganske lei av at det fremstilles sånn.) 

Anonymkode: ff8a5...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei  - ikke når man flytter søvnen til ønsket tid uten å ta hensyn til hva som er grunnen til at man ikke sover. Jeg begynte med denne metoden, og gikk fra 2-4 timers søvn, til 0. Derimot funket det å flytte søvnfasen med lysbehandling og melatonin - om jeg husker rett var jeg oppe i 6 timer etter max to uker.  Søvnproblemer er ikke én ting med én løsning.

(Og jeg er ganske lei av at det fremstilles sånn.) 

Anonymkode: ff8a5...a24

Det siste har du helt rett i. Men her var noe av poenget at TS ville finne en medikamentfri metode.

Anonymkode: c49f0...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...