Gå til innhold

Disse førerkortreglene - har det ført til noe godt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De tullete reglene som gjør at etter min mening mange gode sjåfører mister lappen - sjåfører som har hatt lappen i mange år og som aldri vært utfor noe. Men som mister lappen fordi de tar ansvar for sykdom (medisiner) - selv om de har brukt medisinene i årevis. 

Har det ført noe som helst godt med seg? Har det ført til tryggere trafikk? 

Jeg tipper mange har sluttet med medisiner fordi de er avhengige av lappen.

Hadde jeg mistet lappen hadde jeg mistet mye av min identitet. Jeg er fullstendig avhengig av den for å komme meg ut og for å være sosial. Jeg føler meg innestengt uten bil. 

Myndighetene burde heller lete etter dårlige sjåfører andre steder enn blandt oss med sykdom. Det er mange friske tullinger etter veiene som aldri burde hatt lappen - se bare på alle de farlige forbikjøringene.... 

Anonymkode: e19bf...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tullete reglene som gjør at etter min mening mange gode sjåfører mister lappen - sjåfører som har hatt lappen i mange år og som aldri vært utfor noe. Men som mister lappen fordi de tar ansvar for sykdom (medisiner) - selv om de har brukt medisinene i årevis. 

Har det ført noe som helst godt med seg? Har det ført til tryggere trafikk? 

Jeg tipper mange har sluttet med medisiner fordi de er avhengige av lappen.

Hadde jeg mistet lappen hadde jeg mistet mye av min identitet. Jeg er fullstendig avhengig av den for å komme meg ut og for å være sosial. Jeg føler meg innestengt uten bil. 

Myndighetene burde heller lete etter dårlige sjåfører andre steder enn blandt oss med sykdom. Det er mange friske tullinger etter veiene som aldri burde hatt lappen - se bare på alle de farlige forbikjøringene.... 

Anonymkode: e19bf...262

Vel, stadig færre dør i trafikken.

https://www.oblad.no/trafikk-og-motor/dodsulykke/statens-vegvesen/stadig-farre-dor-i-trafikken-2017-kan-bli-et-rekordar/s/5-68-326324

– Vi er på vei mot et rekordlavt antall drepte i trafikken. Alt tyder på at vi kommer rundt 100 drepte. De siste 12 månedene - fra oktober 2016 til september 2017 - er det omkommet 102 mennesker i vegtrafikken. 2017 kommer til å bli det året med det laveste antall drepte i trafikken på over 70 år, sier Guro Ranes i Statens vegvesen i pressemeldingen.

Anonymkode: c2d38...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, stadig færre dør i trafikken.

https://www.oblad.no/trafikk-og-motor/dodsulykke/statens-vegvesen/stadig-farre-dor-i-trafikken-2017-kan-bli-et-rekordar/s/5-68-326324

– Vi er på vei mot et rekordlavt antall drepte i trafikken. Alt tyder på at vi kommer rundt 100 drepte. De siste 12 månedene - fra oktober 2016 til september 2017 - er det omkommet 102 mennesker i vegtrafikken. 2017 kommer til å bli det året med det laveste antall drepte i trafikken på over 70 år, sier Guro Ranes i Statens vegvesen i pressemeldingen.

Anonymkode: c2d38...046

Folk dør ikke på 4-felts vei.

Folk dør pga fantastiske norske 70-sone hovedfartsårer med mye svinger. At veibygging endelig prioriteres litt er grunnen til færre dødsfall. E6 har 4-feltsvei fra Svinesund til Hamar. Det har spart mange liv. Tilsvarende med E18. 

Om vi får vei med kvalitet, gjør det nok mye med dødsfallene. Samt om folk får ta sine ikke trafikkfarlige medisiner slik at vi unngår selvmord på veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

16 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Folk dør ikke på 4-felts vei.

Folk dør pga fantastiske norske 70-sone hovedfartsårer med mye svinger. At veibygging endelig prioriteres litt er grunnen til færre dødsfall. E6 har 4-feltsvei fra Svinesund til Hamar. Det har spart mange liv. Tilsvarende med E18. 

Om vi får vei med kvalitet, gjør det nok mye med dødsfallene. Samt om folk får ta sine ikke trafikkfarlige medisiner slik at vi unngår selvmord på veiene.

Pussig at vi ser ned så kraftig nedgang akkurat samtidig med de nye medisinforskriftene. Men, det kan være en tilfeldighet. Hvem vet.

Anonymkode: c2d38...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutta å kjøre. Trenger en rivotril i blant. Selv om det gikk fint 2 år uten.

 

Att man må vente i 9 dager etter å ha tatt en rivotril, det er pottitbyråkrati på sitt verste. Jeg står inne for att dagen etter så er ikke jeg noe dårligere sjåfør, enn hvis jeg venter i 9 dager.

Anonymkode: 62243...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Pussig at vi ser ned så kraftig nedgang akkurat samtidig med de nye medisinforskriftene. Men, det kan være en tilfeldighet. Hvem vet.

Anonymkode: c2d38...046

Det spørs jo hva som er årsaken til disse ulykkene da. Kjøring i rus i statistikken ser vel ikke forskjell på en som har tatt kokain og alkohol i store mengder eller en som har tatt 10 mg sobril.

Anonymkode: e0129...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slutta å kjøre. Trenger en rivotril i blant. Selv om det gikk fint 2 år uten.

 

Att man må vente i 9 dager etter å ha tatt en rivotril, det er pottitbyråkrati på sitt verste. Jeg står inne for att dagen etter så er ikke jeg noe dårligere sjåfør, enn hvis jeg venter i 9 dager.

Anonymkode: 62243...e5e

Jeg måtte ned på Rivotril dosen i fjor får å oppfylle kravene til førerkort. Har ikke søkt om noe dispensasjon bare tatt blodprøver og de var ok ifølge fastlegen. Bruker 0.35mg to ganger dagelig.

Anonymkode: e0129...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Tja, jeg har iallefall fått en god grunn til å slippe å kjøre på de verste dagene. Jeg har jo angst for å kjøre ut av nærområdet så helt ok for meg men jeg skjønner godt dere som liker å kjøre og som er avhengige av bil. Spesielt dere som mister lappen helt, det kan jeg se kan hende meg og etter hvert og da ville det vert verre.

Jeg tenker det er viktig å ha noen tydelige retningslinjer for medisinbruk og bilkjøring men jeg skulle ønske det fantes en måte å teste hver enkelt på mtp at vi reagerer ulikt på medisiner. Feks er det mange som blir skikkelig trette av en paralgin forte mens andre ikke merket noe av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ikke en enkelt grunn til nedgangen i trafikkdødsfall. Bedre veier er en av dem. Politiets anledning til stikkprøver på narkotika på samme måte som for alkohol/promille er sannsynligvis viktig. Strengere krav til medisinbruk en tredje faktor.

Anonymkode: 680fc...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte ned på Rivotril dosen i fjor får å oppfylle kravene til førerkort. Har ikke søkt om noe dispensasjon bare tatt blodprøver og de var ok ifølge fastlegen. Bruker 0.35mg to ganger dagelig.

Anonymkode: e0129...408

Oki, det er bra du får det til å passe slik da. 

 

Jeg har nok også andre grunner til å slutte å kjøre, enn bare rivotril. Jeg var for nervøs og selvkritisk til min kjøring, etter jeg nesten bulket ett par ganger.

Anonymkode: 62243...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...