Gå til innhold

NSAID, Eggløsning, Menssmerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

At smertestillende av gruppen NSAID-medikamenter kan forhindre / forhindrer eggløsning og senker progesteron-nivået er jo en kjent sak etterhvert som jeg har lest litt, men i den forbindelse lurer jeg på, vet man i hvilken utstrekning og i hvor lang tid? 

Jeg har menssmerter herifra til evigheten, noe jeg har hatt fra jeg var tenåring. Nå har vi kommet dit at vi ønsker oss barn, og jeg har derfor prøvd å overleve bare på paracett, noe som ikke går helt som jeg hadde ønsket, det døyver ned noe, men da må jeg ha 3-4 stk (500 mg), og det er fortsatt vondt. Vanligvis har jeg måttet bruke paracettamol (500 mg) og ibumetin(400mg) i mix hver 6. time ca for å få vekk smertene helt.

Så lurer jeg på, og har ikke klart å finne noe sikkert om, er det skadelig å ta Ibux el lign 1. og 2. mensdag? Det er da snakk om 2 stk 400 mg hver dag (1 morgen og en ettermiddag), sammen med paracetamol. Da er det i mitt tilfelle ca 11-12 dager igjen til EL (jeg har 25-26 dagers syklus og El 13-14 dager før mens). Vil det tulle med eggløsningen? Eller er det kun når NSAIDS er inntatt nærmere oppunder EL og akkurat i EL perioden?

Og, om jeg bør holde meg helt unna så gjør jeg naturlig nok det... er det noe annet smertestillende enn paracetamol, eller i kombinasjon med, som er trygt å ta ifm menssmertene når man planlegger å bli gravid?

Og, om det har virkning fremover i tid, jeg har jo brukt NSAID (Ibux for min del) regelmessig i "alle år" ifm mensen, og i blandt også andre ting (hodepine etc). Vil det ta tid før kroppen regulerer seg tilbake til normalen? Jeg vet jo bla det tar en del tid for enkelte etter hormonell prevensjon, er det det samme med dette? Jeg har lest at Diclofenac er den verste ifm forhindring av eggløsning, men at både Naproxen og Ibumetin nedsetter det i stor grad det også. 

Jeg er 36 år, så sjansene minskes jo, så jeg vil jo  hvertfall ta vekk alt som kan gjøre det vanskeligere. Har hatt 4 perioder uten prevensjon nå, uten at jeg har blitt gravid ennå. Men vil helst se an litt lengre før vi går inn for utredning, da jeg helst vil slippe IVF med det det medfører både for min del i forkant og faren for for aaalt tidlig fødsel etc som jeg har forstått øker ved IVF. 

 

Anonymkode: 13926...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte skrive at det er halvannet år siden jeg gikk på hormonell prevensjon (før det gikk jeg på Nuvaring i ca 3 år), bortsett fra 2-e uker for et års tid siden hvor jeg prøvde (Nuvaring) men tok den ut da jeg fikk tilbake plagene som gjorde at jeg sluttet, og jeg tok den ut igjen og "ga opp" hormonell prevensjon for min del. Jeg orker ikke å være slapp svimmel og kvalm hele tiden og miste alt som i det heletatt ligner på sex-lyst.

Ergo vil jeg anta at kroppen min er "tilbakestilt" etter prevensjonen, jeg har relativt jevn syklus (24-26 dager, stort sett 25 dager) og alt virker å være normalt sånn sett  :)

Anonymkode: 13926...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er sannsynlig at NSAIDs kan hemme eggløsningen på den måten at egget ikke løsnes helt fra eggstokken, det blir hengende i eggstokken og kan derved ikke befruktes. Vi vet ikke detaljer om hvor ofte det skjer og den egentlige betydning for fruktbarheten. Det største problemet er sannsynligvis hos de kvinner som kontinuerlig må bruke store doser av NSAIDs på grunn av medisinske sykdommer som reumatisme. NSAIDs som bare brukes ved menstruasjonssmerter, som i ditt tilfelle, vil oftest være ute av kroppen før det kommer til eggløsning. De typer av NSAIDs som raskest nedbrytes er Ibux og Voltaren (Diclofenac), mens Napren/Naproxen bruker betydelig lengre tid og iallfall teoretisk kan være mer uheldig.

Ibux og Voltaren har en halveringstid på 2 timer, dvs halvparten er inaktivert etter 2 timer. Man regner med at det bare er minimale mengder i kroppen etter ‘halveringstid x5’, altså etter ca 10 timer. Det skulle derfor for lengst være ute av kroppen ved eggløsningstidspunktet som er på ca 14.dag etter menstruasjonens start.

Effekten sitter ikke igjen i kroppen, det modnes et nytt egg hver måned. Hvis du uten hormonell prevensjon har regelmessige menstruasjoner med 25-35 dagers intervall, så er kroppen tilbake til det normale.

Jeg vil anbefale deg å søke hjelp hvis du ikke har oppnådd graviditet etter ca et halvt år. Med de sterke smerter kan du ha tilstanden endometriose hvor det kan vær redusert fruktbarhet. Da er prøverørsbehandling (IVF) løsningen. Jeg håper at det ikke blir nødvendig. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...