Gå til innhold

Er det normalt å sovne etter hvert måltid?


HHP58

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg har diabetes.Klarer bare å være aktiv når jeg er sulten.Spiser jeg mer enn 2 brødskiver og ett lite glass melk,sovner jeg.Prøver å få 6 timer hver natt,men sover ofte 2 timer på dagtid også. Har jeg underskudd på søvn,diabetes,eller spiser jeg bare for uregelmessig? .Spiser aldri frokost om jeg ikke er sulten.Det kan godt hende at frokosten består av 2 kopper kaffe og en halv fyrstekake eller 4 muffins.

Ofte blir jeg veldig sulten i 14-17 tida.Da forstår jeg at jeg har glemt både frokost og lunsj.Det ble kanskje både stor middag,kaffe og kaker og en halv pose potetgull kvelden før.Ved 2 tiden tar jeg ofte ett halvt glass H-melk og en liten yogurt for å fjerne sulten.Jeg sovner aldri om jeg er sulten.

Jeg er snart 59 år,veier 1xx kg,og er ca 185 cm høy.Har høyt blodtrykk og kolestrol.Bruker medisiner mot dette.Hva er farligst? Ingen regelmessige matvaner? For mye sukker og fett.(Noen cola går det jo hver dag,minst 1 liter) Eller at jeg sitter for mye? Jeg er veldig lat,og elsker å kjøre bil.

For de som kjenner meg,vil de si at de svarte for 1-og 5 år siden.Ja,men nå snakker jeg om søvn.Må faktisk legge meg fra kl 12.40-13.10.

Jeg sovner med en gang,men klarer meg med 30 minutter.Samme ca kl 16 eller 17.

HHP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, HHP58 skrev:

Lurer på om jeg har diabetes.Klarer bare å være aktiv når jeg er sulten.Spiser jeg mer enn 2 brødskiver og ett lite glass melk,sovner jeg.Prøver å få 6 timer hver natt,men sover ofte 2 timer på dagtid også. Har jeg underskudd på søvn,diabetes,eller spiser jeg bare for uregelmessig? .Spiser aldri frokost om jeg ikke er sulten.Det kan godt hende at frokosten består av 2 kopper kaffe og en halv fyrstekake eller 4 muffins.

Ofte blir jeg veldig sulten i 14-17 tida.Da forstår jeg at jeg har glemt både frokost og lunsj.Det ble kanskje både stor middag,kaffe og kaker og en halv pose potetgull kvelden før.Ved 2 tiden tar jeg ofte ett halvt glass H-melk og en liten yogurt for å fjerne sulten.Jeg sovner aldri om jeg er sulten.

Jeg er snart 59 år,veier 1xx kg,og er ca 185 cm høy.Har høyt blodtrykk og kolestrol.Bruker medisiner mot dette.Hva er farligst? Ingen regelmessige matvaner? For mye sukker og fett.(Noen cola går det jo hver dag,minst 1 liter) Eller at jeg sitter for mye? Jeg er veldig lat,og elsker å kjøre bil.

For de som kjenner meg,vil de si at de svarte for 1-og 5 år siden.Ja,men nå snakker jeg om søvn.Må faktisk legge meg fra kl 12.40-13.10.

Jeg sovner med en gang,men klarer meg med 30 minutter.Samme ca kl 16 eller 17.

HHP

Nei, det er ikke normalt. Det er enkelt å sjekke om du har diabetes hos legen. Ellers, bør du legge om kostholdet. Muffins til frokost og potetgull og cola hver dag er ikke sunt.

Anonymkode: 3a8ef...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de periodene jeg spiser veldig usunt og mye, så blir jeg også trøtt og daff. 

Hvis du lurer på om du har diabetes, så vil en enkel blodprøve vise indikasjon på om du har det eller ikke. Ofte vil legen også ta en test på hvordan kroppen din reagerer på sukker.  Etter fastende blodprøve så vil fastlegen gi deg noe du må drikke (glukosetoleransetest ) og så måles blodsukkeret 2 timer etterpå. Dette gjøres ofte hvis blodprøven ikke viser helt klart om pasienten har diabetes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grenseland,men fastlegen gir meg ingen medisiner.Sto opp 09.15.Nå er kl 10,45 og jeg må sove i 30 min.Har mens jeg er ikke på dol falt i søvn 2 ganger og våknet etter ca 30sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HHP58 skrev:

Jeg er i grenseland,men fastlegen gir meg ingen medisiner.Sto opp 09.15.Nå er kl 10,45 og jeg må sove i 30 min.Har mens jeg er ikke på dol falt i søvn 2 ganger og våknet etter ca 30sekunder.

Du er i grenseland for å få diabetes og så spiser du muffins og fyrstekake til frokost? Og drikker minst 1 liter sukker-cola hver dag? Du vet at diabetes 2 (som det nok er det du ligger godt an til å få) kan holdes ganske godt i sjakk med kosthold? Men der er du helt på bærtur for å si det mildt.Jeg skjønner at det er en veldig vanskelig snuoperasjon, men dersom du vil leve og leve godt i en del år til så er du rett og slett nødt.

Om ikke fastlegen vil hjelpe deg, da tenker jeg ikke på medisiner, men ved å henvise deg til noen som kan kosthold og slikt så kan du jo prøve å ta kontakt med diabetesforbundet, diabetes.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Lillemus skrev:

Du er i grenseland for å få diabetes og så spiser du muffins og fyrstekake til frokost? Og drikker minst 1 liter sukker-cola hver dag? Du vet at diabetes 2 (som det nok er det du ligger godt an til å få) kan holdes ganske godt i sjakk med kosthold? Men der er du helt på bærtur for å si det mildt.Jeg skjønner at det er en veldig vanskelig snuoperasjon, men dersom du vil leve og leve godt i en del år til så er du rett og slett nødt.

Om ikke fastlegen vil hjelpe deg, da tenker jeg ikke på medisiner, men ved å henvise deg til noen som kan kosthold og slikt så kan du jo prøve å ta kontakt med diabetesforbundet, diabetes.no 

Nå er jeg bipolar også da så depresjonen tar kanskje livet av meg før diabetes gjør det? Depresive trøstespier mye,men håper jo at livet vil smile til meg også en dag.Merkelig at lykkepiller har depresjon som bivirkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg tenkte også på søvnapné, men kan det også være at måltidene du inntar er for store?

Uansett ville jeg vurdert livsstilsendring både når det kommer til kosthold og fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...