Gå til innhold

Rus.


Worrisome Plenty

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Er det rus når man røyker eller snuser? Det er ikke wow den gikk rett i fletta, men det er jo. noe der som minner om rus. Kanskje en avslappende følelse?

 

Benzo i tillegg til angs-tdemping, gir også en lite rus, hvis man tar for stor dose.

 

Kaffe / koffein gir det rus? Hvor går grensen for hva som er rus og hva som bare er stimulerende? Eller er det samme ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Det er jo sånt som blir betraktet som ikke livsforlengende ting av de aller fleste mennesker i dag tror jeg. Om det er så lurt å tenke på alt som rus tror ikke jeg. Mat kan ha samme effekt om man har vært uten mat og drikke over lang tid. Enkelte mener jo også at noe mat er i samme uheldige kategori eller burde være det. Tenk bare på sukker og uttrykket " sukkerunger"

Men ingenting er umulig. Kanskje ting ble bedre om begrepet rus rommet flere ting. Men jeg tror det ville være å gamble enda mer med menneskeliv fordi mange av disse produktene er så integrert i vanlig normal livsførsel og det er jo bruken det er noe feil ved tror nå jeg. 

(Jeg vet ikke. Husker bare hvordan det var i sin tid gikk med ny og gammel tellemåte.)

Men et mere rusfritt samfunn synes jeg ville være flott og veldig å ønske seg. Kanskje også øke vår alles sannsynlighet for å velge de rette lederene i samfunnet og gjøre de riktige valgene. Ingenting er selvfølgelig umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Sånn jeg tenker er at sånne ting er livsforkortene og kan bety mye uhelse . Akkurat snuse eller alkohol eller narkotika eller salt gjør jeg ikke stort av. Men ellers er alt bare elendighet for der mangler ikke rus i våre samfunn. Vesttlige land konsumerer og fattige land produserer. Man kan ruse seg på politikk  og musikk også tror jeg og bli kanskje enda mere misbrukt.

Spesielt unge mennesker burde søke seg inn i trygge og positive miljøer hvis der ennå er noen synes jeg.

Allikevel har de sunne valgene glimret med sitt fravær i mitt liv. Vanskelig å si hvorfor. Men jeg tenker fremdeles av og til at i morra skal jeg bli mere bevisst hva jegkonsumerer. Føler av ulike grunner at lenger ingen vits men det har med meg å gjøre. Ingenting er umulig. Men et langt og godt liv blir mindre og mindre for alle som jeg opplever selv om man titt og ofte sier at nyere forskning viser det motsatte. Man må bare prøve å gripe dagen tror jeg.

Tror egentlig det bare er hva man kan gjøre  på individplan Være mere kritisk til hva man konsumerer av det meste.Man kan aldri bli kritisk nok til hva man konsumerer. 

Fortvilende nok synes jeg det blir lengere enn langt mellom de virkelig sunne alternativene i matvarediskene. Det rare er uansett pris er mitt inntrykk. (Hva skal man med fiskeboller man ikke får ut av boksen for eksempel)Men jeg ser ikke bort fra at det har med min faglige utilstrekkelighet å gjøre og mye tiden vi nå lever i.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Maggie55 skrev:

Sånn jeg tenker er at sånne ting er livsforkortene og kan bety mye uhelse . Akkurat snuse eller alkohol eller narkotika eller salt gjør jeg ikke stort av. Men ellers er alt bare elendighet for der mangler ikke rus i våre samfunn. Vesttlige land konsumerer og fattige land produserer. Man kan ruse seg på politikk  og musikk også tror jeg og bli kanskje enda mere misbrukt.

Spesielt unge mennesker burde søke seg inn i trygge og positive miljøer hvis der ennå er noen synes jeg.

Allikevel har de sunne valgene glimret med sitt fravær i mitt liv. Vanskelig å si hvorfor. Men jeg tenker fremdeles av og til at i morra skal jeg bli mere bevisst hva jegkonsumerer. Føler av ulike grunner at lenger ingen vits men det har med meg å gjøre. Ingenting er umulig. Men et langt og godt liv blir mindre og mindre for alle som jeg opplever selv om man titt og ofte sier at nyere forskning viser det motsatte. Man må bare prøve å gripe dagen tror jeg.

Tror egentlig det bare er hva man kan gjøre  på individplan Være mere kritisk til hva man konsumerer av det meste.Man kan aldri bli kritisk nok til hva man konsumerer. 

Fortvilende nok synes jeg det blir lengere enn langt mellom de virkelig sunne alternativene i matvarediskene. Det rare er uansett pris er mitt inntrykk. (Hva skal man med fiskeboller man ikke får ut av boksen for eksempel)Men jeg ser ikke bort fra at det har med min faglige utilstrekkelighet å gjøre og mye tiden vi nå lever i.

 

 

Jeg tror det aldri har vært bedre tilgang på sunne matvarer en i dag.

Anonymkode: fe05a...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Er det rus når man røyker eller snuser? Det er ikke wow den gikk rett i fletta, men det er jo. noe der som minner om rus. Kanskje en avslappende følelse?

 

Benzo i tillegg til angs-tdemping, gir også en lite rus, hvis man tar for stor dose.

 

Kaffe / koffein gir det rus? Hvor går grensen for hva som er rus og hva som bare er stimulerende? Eller er det samme ting?

Amfetamin er stimulerende, og et rusmiddel.

Anonymkode: fe05a...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Vi er kanskje bare ikke tenksomme nok nei. Men når jeg tenker sunne alternativer tenker jeg både pris og råvare.Den kombinasjonen synes jeg man var langt bedre på før i " gamle dager". Man handlet mye i løs vekt og slapp masse helt unødvendig emballasje. Råvarene var tilstede de iogså  tilstrekkelig grad. Nå legger man bare opp til overforbruk og svinn. De som klarer å velge seg bort i sunnere retning er dem som bryr seg minst om hvordan det går med ale de andre synes jeg det virker som.

Det eneste man kan stole på og være sikker på er at noen skor seg på andres elendighet. Noe som aldri går av moten så dessverre.

Men man kan ikke skjære alle over en kam.

Enkelte mennesker er mere tenksomme og går foran med gode eksempel så heldigvis.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt jeg hva man skal kalle rus. Noen "ruser " seg på mat, noen på å trene mye, noen på å oppleve spennende ting, noen på sex og andre på spill. Til og med shopping og TV kan gi en beroligende og vanedannende effekt. Vi har ulike måter å døyve den eksistensielle smerten på. Og om man tar en sobril så har det jo ikke så ulik effekt som alkohol. Men rusmidler er likevel sterkere og mye mer vanedannende. 

Anonymkode: 1722b...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Fravær av rus kan også være en form for rus synes jeg. Har merket det i arbeidslivet at rusfri er man først når omgivelsene " anerkjenner ens rusfrihet". Akkurat som sjimpanser og apekatter kan det virke som undersøker hverandre nøye før de aksepterer den nyankomne. ( min kunnskap om apekatter er bare fra TV-dokumentar) Ikke for å være respektløs men ikke noen er så " høye" som disse som ubearbeidet gener og historie alltid har tatt troverdig avstand fra rus. Kanskje nettopp derfor at man har AA( anonyme alkoholikere og Blå Kors) man trenger noe mer enn bare fraværet av rus.

Mange " havner jo utpå" ofte på grunn av lange periodens fravær av også andre ting såsom skole og arbeid og sosial tilhørighet. Tror bare siste skanse kan ryke for alle og rusmiljøer kan være noe man går inn i fordi man tror eller narrer seg til å tro at det ikke er så farlig eller at ingen bryr seg.

Det er jo også forskning som viser at mye er sosialt betinget og at mange kan avlære seg uheldig bruk.(Duckert Fanny) Dette vet jeg forferdelig lite om)

Jeg tror mye at alle bare ikke tåler like mye og ingen vet hvem de er på forhånd så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maggie55 skrev:

Fravær av rus kan også være en form for rus synes jeg. Har merket det i arbeidslivet at rusfri er man først når omgivelsene "anerkjenner ens rusfrihet". Akkurat som sjimpanser og apekatter kan det virke som undersøker hverandre nøye før de aksepterer den nyankomne. 

Hver gang du skriver om arbeidslivet, lurer jeg på om vi bor på samme planet.

Hva mener du med at fravær av rus også kan være en form for rus? 

Er det ikke vanlig å anta at kolleger har et normalt, kontrollert forhold til rusmidler, inntil man eventuelt ser klare tegn på noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg tenker litt på det at man ofte er så prisgitt andre mennesker hvis man er kanskje i en problemgruppe med mye nerver.

En i familien hadde store nerveproblemer på grunn av sterke krigsopplevelser i barndom og ungdom og etter krigen. Vedkommende var på ei hjem til fots i byenengang og satte seg i en bakke " litt oppløst" men helt edru.Det skal også legges til at det iallefall ikke ble sydd puter under armene på psykisk slitere som kanskje aldri hadde hatt en jobb. En person som knapt kjente vedkommende gikk forbi og stoppet og konstaterte at " Jasså du har tatt deg en tår for tørsten?"

Jeg har aldri sett og vet 100 % sikkert atvedkommende aldri rørte alkohol. Derimot " måtte" personen ta sterke medisiner og ble nok kanskje både svimmel og fortvilet over sin situasjon. Familien var kanskje på jobb og skole den dagen. Vedkommende gikk ikke mye ut av døra etter episoden. I arbeidslivet kan man bli stilt i et følsesmessig vanskelig dilemma dersom en av ensnærmeste har store problemer med rus men at man selv aldri inntar rusmidler i den forstandvanlig dagligtale handler om eller hva vi da ofte legger i ordene.Det er vanskelig med ord eller ta avstand fra et menneske man føler mye for og det oppleves ofte slik at avholdsmenneske tar avstand også fra mennesket som er rusavhengig og ikke rusen eller rusmiddelet i seg aelv.

Man har jo ofte påpekt at mange blir overmedisinerit også og snakker man om at man bruker medisiner tror alle at der ligger et rusproblem i bunnen.

Vi har alle våre utfordringer tror jeg bare.Jeg føler meg ofte nummen og lite empatisk overfor selv de nærmeste fordi mye er så tabubelagt og mye jeg ingen erfaring eller kunnskap har om. enkbare på så mange andre " sykdommer" også såsomveneriske og andre. Mye er tabubelagt. Det er fremdeles vanskelig i arbeidslivet å skjerme seg og kanskje takke nei til sosiale sammenkomster. Man ønsker kanskje ikke å innta noen " opphøyet" totalavholdsrolle heller.

Men det bør bre lov å ta vare på seg selv Sålenge man ikke skader andre mennesker. Et totalt ufritt samfunn ønsker vel ingen heller.

Vi har alle utfordringer det ikke er så lett å snakke med andre om tror jeg bare. Tenke det og ville det men gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jo en enkel forklaring om hva som definerer noe som rusmiddell;

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Rusmiddel

 

Der står det jo også at ting som kaffe, te og nikotinprodukter går under stimulanter å ikke dempende.

Hører folk sier at de kan bli avslappet av å ta seg en røyk feks. men er jeg stressa en dag å tar meg en røyk så blir jeg i værstefall bare mer stressa av det.

 

Har selv også slitt med rusproblemer i mange år (endelig på vei til å komme meg ut av det, 9mnd nykter nå), å jeg skjønner ikke at ting som kaffe te og nikotin går under rusmidler i det hele tatt...!

Å akkurat det er det ganske mye delte meninger om i vårt lange land også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Godt å høre at du klarer å ta tak i problemene.

Enkelte sier ser jeg at det er mere konstruktivt å stille spørsmålet om hvorfor vi som mennesker ofte utsetter oss for egen og andres risikoadferd. Såsom å sette oss ut for for mye gjeld eller overvekt eller rus eller søke miljø eller annen risikoadferd som kanskje vet ikke er bra for oss. På den annen side er der risiko ved alt. Der er ingen garantier.Mange peker på manglende økonomi som gjør vanskeliggjør bedre valgmuligheter for oss som enkeltmennesker.

Enkelte mener at kriser såsom miljøkriser skyldesnettopp for mye risikoadferd.

Kanskje tenker vi for ote at det sikkert ikke gjelder oss selv.At nettopp vi kan få avhengighetsproblemer og havne i stor sosial og menneskelig nød.

Jeg tror at "siste skranke "kan ryke for oss alle under gitte forutsetninger. 

Mitt poeng er bare at ting er så sjelden somMan tror. Problemer er ofte så sammensatt og der kan ligge alvorlig sygdom bak hos den det gjelder eller dens nærmeste.

De fleste vil også så gjerne klare seg sjøl. Enkelte tror jo også at ruser man seg så er det fordi man er dum og skoletaper etter hva de som til enhver tid hevder det.

Det er ofte lange og vanskelige årsaksforhold og sykehistorier som ligger bak. 

Så mange har sine historier å fortelle i dag virker det dessverre som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle gjør vi så godt vi kan tror bare jeg. Vi prøver bare alle å skape en mening i det meningsløse. Rus eller ikke rus.

Anonymkode: dd675...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...