Gå til innhold

Kjempebekymret ... usedvanlig merkelig stor føflekk...


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Jeg hadde vondt i tåen... Jeg trener jo mye, men ble virkelig bekymret her....Fordi jeg så på tåen som var så vondt, og ser en kjempestor mørk brun flekk der... Den er ganske så stor, og jeg har aldri lagt merke til den før. Det ser ut som en føflekk, men jeg vet ikke om det er det, og det ser ut som kreft.... så jeg har helt panikk...

Er det mulig å gå på legevakt i morgen med det siden jeg er så redd og bekymret? Psyken tar helt over når jeg ser noe sånnt.... Og hvordan kan jeg kunne se om det er en føflekk eller om det er noe annet? Hadde litt tørr hud oppå den, og dro det vekk men flekken sitter der som en føflekk gjør.... Og kan aldri huske å ha hatt en føflekk akkurat der... Og den er den største jeg har på kroppen akkurat nå, væææ og ser farlig ut ... 

Noen som har tips om hva jeg bør gjøre for å slippe å gå rundt i full angst? 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk komme inn på legevakten da en føflekk skremte vettet av meg

Den var stygg men ufarlig

Anonymkode: 6ad1c...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, kakaobønne skrev:

Ta en telefon til legevakten og hør om du kan komme ned en tur.

Jeg tok å pratet med fastlegekontoret. De sa at jeg kunne henvende meg i morgen tidlig og få time i løpet av dagen. 

Den ser ut som en stor gedigen føflekk. Den dekker store deler av siden på storetåen min. Jeg kan aldri huske å ha hatt en føflekk der før... derfor sjokk. Jeg trodde først at det var et stort rusk... og så på den og så ble jeg sjokket og engstelig og tenkte kreft med en gang. 

Jeg har hatt diagnosen hypokonder / helseangst/ nevrose før for 17 år siden. Men etter det har jeg taklet slike ting langt bedre. Jeg tenker verstetenking når jeg oppdager et slikt funn som den flekken. Men samler meg med en gang. Nå er jeg optimist igjen. Tenker det er bare på storetåen den ligger. Og det kan være en blodlevre i huden pga jeg løper så langt under treningene at jeg blør på tærne. Og i og med at det er på siden ut mot skosiden den ligger så kan det være at det er noe annet selv om den ligner en føflekk og ser merkelig ut  

Jeg er mer optimistisk allerede og håper det beste :) . Takk for råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk komme inn på legevakten da en føflekk skremte vettet av meg

Den var stygg men ufarlig

Anonymkode: 6ad1c...135

Ja av og til kan det dukke opp merkelige ting på kroppen som kan skremme oss.... Jeg tror det mulig er en blodlevre i huden pga all løpingen min og jeg blør mye akkurat der den ligger etter treninger... mulig det er en blodlevre... men kanskje lurt å sjekke den fort allikevel... slik at jeg føler meg tryggere..... Er også redd for å ha fått føflekkreft pga gnagsår på tåa... og pga løpingen.... alt man kan filosofere over...  men jeg forsøker uansett å tenke positivt : det er bare tåa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg tok å pratet med fastlegekontoret. De sa at jeg kunne henvende meg i morgen tidlig og få time i løpet av dagen. 

Den ser ut som en stor gedigen føflekk. Den dekker store deler av siden på storetåen min. Jeg kan aldri huske å ha hatt en føflekk der før... derfor sjokk. Jeg trodde først at det var et stort rusk... og så på den og så ble jeg sjokket og engstelig og tenkte kreft med en gang. 

Jeg har hatt diagnosen hypokonder / helseangst/ nevrose før for 17 år siden. Men etter det har jeg taklet slike ting langt bedre. Jeg tenker verstetenking når jeg oppdager et slikt funn som den flekken. Men samler meg med en gang. Nå er jeg optimist igjen. Tenker det er bare på storetåen den ligger. Og det kan være en blodlevre i huden pga jeg løper så langt under treningene at jeg blør på tærne. Og i og med at det er på siden ut mot skosiden den ligger så kan det være at det er noe annet selv om den ligner en føflekk og ser merkelig ut  

Jeg er mer optimistisk allerede og håper det beste :) . Takk for råd. 

Tror ikke føflekker oppstår på den måten. Høres mer ut som en blodutredelse.  Men skader ikke å få det sjekket, om ikke for annet så for å få ro :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være en brun eller svart-aktig blodblemme? 

Anonymkode: 02000...5e9

Det kan det være. Den er mørkebrun. Nesten svart i farge. Og ligner ganske så mye på en føflekk i utseende. Eneste forskjell er at den ser merkelig ut i fassong og jeg blir faktisk skremt nesten av å se på dem pga man lett kan tro det er slik føflekk som man har lest om i media som er farlig. 

Litt merkelig beliggenhet på den siden jeg løper mye lange strekninger som tilsvarer nesten halvmaraton to ganger i uken. Den ligger der skoen trykker. Og det kan derfor være noe helt annet. Forsøker å tro det beste,  men skal få en lege til å se på den så fort jeg har mulighet slik at jeg slipper å gå rundt å lure på hva det er. Det er mulig inne bare bare å drive med langdistanseløping.....Får slike tanker når slike skremmende greier dukker opp men jepp jeg tror det beste inntil motsatte er bevist. Og uansett .. klarer meg uten den tåen om det skulle være noe farlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på den nå og det er vanskelig å se om det er en føflekk eller ikke men det kan med stor sannsynlighet være at det har oppstått blødninger under huden pga gnagsår pga løpingen og at det minner om en føflekk bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å gå på legevakten pga en føflekk. Du må bare vente i evigheter (lav prioritet) og får dårlig behandling.

Bestill en time hos fastlegen.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Du må ikke finne på å gå på legevakten pga en føflekk. Du må bare vente i evigheter (lav prioritet) og får dårlig behandling.

Bestill en time hos fastlegen.

Jeg er ikke sikker på om det er en føflekk. Det ligner men jeg har løpt mye og blødd mye på tærene og i området hvor den flekken sitter. Kan være en blodutredelse eller blødning som er mørknet under huden. Jeg tror jeg har hatt mye gnagsår der den ekle flekken sitter på storetåen. Men den ligner en føflekk så derfor vanskelig å se hva det er. Forsøkte å surfe meg rundt men da står det så mye om kreft bare jeg søker på hud og blodutredelse at jeg blir bare sprø av det. Men jeg har troen på at det ikke er kreft. Og at det må være pga et gnagsår.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.google.no/search?q=blodutredelse&client=ms-android-samsung&source=android-browser&dcr=0&prmd=ismvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiX59TT89TWAhVhSZoKHcYODgcQ_AUICSgB&biw=360&bih=512#imgrc=FGjeME8a4IhkyM:

Den ligner dette... men den er flat og ikke klumpete .men stor.slik som den der er på dette bildet. så mulig en blodutredelse... 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Mina1 skrev:

Det er nok ganske sikkert en blodutredelse, de kan se ille ut. Det er jo bare litt dype gnagsår og helt ufarlig. Føflekker og kreft oppstår ikke så raskt. 

Uansett må du ikke gjøre noe annet enn å evt snakke med fastlegen. Ingen legevakt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er nok ganske sikkert en blodutredelse, de kan se ille ut. Det er jo bare litt dype gnagsår og helt ufarlig. Føflekker og kreft oppstår ikke så raskt. 

Uansett må du ikke gjøre noe annet enn å evt snakke med fastlegen. Ingen legevakt :) 

Var legekontoret mitt som anbefalte meg legevakt. Men jeg tror ikke dette er noe akutt og mest sannsynlig en blodutredelse. Jeg tenker på å se den ann til mandag og hvis den ser like rar ut eller forandrer seg til da så kontakter jeg fastlegens kontor. 

Jeg kom på nå at jeg mener jeg så noe som minnet om en føflekk der for en tid siden men da så den litt anderledes men rar ut da og... Men husker at jeg da trodde at det var fra et gnagsår og blemme jeg har pådratt meg under løping i det området. Jeg tror den startet som en stor blemme men nå er den flat i huden.

Dere ser via linken at den ser ganske så skummel ut siden den ligner den i både farge og størrelse men jeg tror at det ikke er en føflekk men skal få den sjekket  

Takker for råd i tråden. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2017 den 0.16, Mina1 skrev:

https://nhi.no/symptomer/blod/blodningstendens-veiviser/

Dette minner også om flekken på tåen. Men har bestemt meg for å se det ann til over helgen. Er den der fortsatt så går jeg til legen med det. :) 

Nå har du lest deg ut på viddene. Det som beskrives der er relevant hvis du bruker mye "blodfortynnende" midler. Det du har fått er på godt norsk et litt dypt gnagsår som har ført til en blodutredelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Nå har du lest deg ut på viddene. Det som beskrives der er relevant hvis du bruker mye "blodfortynnende" midler. Det du har fått er på godt norsk et litt dypt gnagsår som har ført til en blodutredelse. 

Jeg skrev om hva det lignet på :) . Det så skremmende ut, men jeg er enig med det at dette må ha vært et dypt gnagsår pga all langdistanseløpingen og at det har ført til en blodutredelse. Og da ligger det nå igjen en stor brun sak som ligner på en føflekk etter det. Men jeg har troen på at den blir lysere etterhvert. Jeg vet at jeg har hatt et stort gnagsår akkurat i det området, så mest sannsynlig er det derfor. Er optimistisk.

Leser man om hudkreft så kan man bli hysterisk av å bare lese om det.... Står at hvis hudkreft trenger for dypt ned så vil det være ganske håpløst å helberede det.. Lett å bli hysterisk når man leser... Men jeg har ikke gått til lege med det ennå. Jeg ser det litt ann, og ser om det skjer forandringer. Kommer til å gå til lege om den forandrer seg mer nå eller ikke går bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Mina, det er kanskje ikke en god idé å sitte å lese om hudkreft når det går så inn på deg. Du får bare vonde tanker av det og det er jo ikke bra å ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2017 den 0.16, Mina1 skrev:

https://nhi.no/symptomer/blod/blodningstendens-veiviser/

Dette minner også om flekken på tåen. Men har bestemt meg for å se det ann til over helgen. Er den der fortsatt så går jeg til legen med det. :) 

Det er umulig å si hva det er/ikke er utifra et bilde, men jeg har hatt malingt melanom sjøl og veit hvor tøff uvissheten om det er "the big C" eller ikke kan være.

Jeg slapp unna med to "mini operasjoner" Første var å fjerne flekken, den andre omtrent det samme bare at det var arret etter den første...helt smertefritt og tok 5 minutter. 

Men å vente på en sånn beskjed tar på, så stikk innom en hudlege, de trenger bare en kjapp titt for å se om det kan være noe og er de i tvil tar de det på alvor og tar en vevsprøve. 

Og uansett om det er en ondartet føflekk tar det litt tid før det blir spredning, så hvis du ikke utsetter det kan du slappe helt av. 

De som får spredning har gått med det for lenge, så slutt å les om det og hopp i det og spar deg sjøl for unødvendig angst. 

Veit ikke hvor du bor, men hvis du ikke bor for langt unna Tåsen i Oslo kan jeg anbefale Dr. Jørgen Rønnevig.

Han er overlege på hudavdelingen på Radiumhospitalet (eller er det Rikshospitalet?) og en av Europas fremste kreftforskere med nettopp hudkreft som spesialfelt. 

Og han har privat praksis i 1' etg. hjemme så han er tilgjengelig på kort varsel. 

Nordberg Klinikken TLF 22951034

Anonymkode: 9efdd...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å si hva det er/ikke er utifra et bilde, men jeg har hatt malingt melanom sjøl og veit hvor tøff uvissheten om det er "the big C" eller ikke kan være.

Jeg slapp unna med to "mini operasjoner" Første var å fjerne flekken, den andre omtrent det samme bare at det var arret etter den første...helt smertefritt og tok 5 minutter. 

Men å vente på en sånn beskjed tar på, så stikk innom en hudlege, de trenger bare en kjapp titt for å se om det kan være noe og er de i tvil tar de det på alvor og tar en vevsprøve. 

Og uansett om det er en ondartet føflekk tar det litt tid før det blir spredning, så hvis du ikke utsetter det kan du slappe helt av. 

De som får spredning har gått med det for lenge, så slutt å les om det og hopp i det og spar deg sjøl for unødvendig angst. 

Veit ikke hvor du bor, men hvis du ikke bor for langt unna Tåsen i Oslo kan jeg anbefale Dr. Jørgen Rønnevig.

Han er overlege på hudavdelingen på Radiumhospitalet (eller er det Rikshospitalet?) og en av Europas fremste kreftforskere med nettopp hudkreft som spesialfelt. 

Og han har privat praksis i 1' etg. hjemme så han er tilgjengelig på kort varsel. 

Nordberg Klinikken TLF 22951034

Anonymkode: 9efdd...ae4

Jeg går til legen over helgen om den fortsatt er der. Ber han ta en titt på den. Det er sikkert bare pga et gnagsår men det er ikke alltid lett for oss som ikke er leger å vite. Jeg tror den har vært der en stund for jeg mener at jeg lå merke til noe der for en tid tilbake men slo meg til ro med at det kun var fra et sår. Men det er viktig å følge med på den. Ja det tar sikkert litt tid før hudkreft blir spredning. Men viktig å få det undersøkt om det er noe som virker merkelig ut. 

Takker for god info og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...