Gå til innhold

Henvisning til spesialist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

I over halvannet år har jeg slitt med smerte i høyre hofte. Det er konstant smerte der,men veldig varierende. Hvis jeg er mye i ro,er det rmindre smerte. Men hvis jeg trør mye blir det utrolig vondt etter en stund og hoften vil liksom svikte og det verker veldig.Jeg har også fått begrenset bevegelighet i hoften. Når jeg går det alltid litt ømt og vondt,men føler at det å bevege seg er bedre enn å bare stå/trø,som jeg sier Men mange ganger klarer jeg ikke gå uten å gå veldig sakte eller at jeg begynner å halte.Det er når jeg legger meg det er verst. Jeg kan aldri ligge på høyre side og det er smerter i hele bekkenet og nedover hele foten. Føttene er også alltid vonde og stive,sikkert pga hele tiden forandring i gangmønster.

I helger når jeg hele tiden er på bena med 4 åringen min,blir kveldene og nettene uutholdelige hvis jeg ikke tar smertestillende,da paralgin forte.

Jeg tok MR for et år siden,som viste  lette bruskforandringer ,litt slitasje og betennelse i sene bak hofta. Dette er ikke noe som går over,men bare blir verre. Legen min har aldri undersøkt meg,bare sittet å hørt på,noe jeg syns er merkelig i seg selv. Kiropraktor har undersøkt meg,og han sa at han ikke kunne behandle hoften min,trodde kanskje det var noe medfødt?

Uansett gikk jeg til legen igjen,denne gangen en vikar,for fastlegen er på ferie. Jeg sa at jeg ville bli henvist til spesialist. Da sa han at det var ikke sikkert jeg fikk komme til spesialist,først måtte de ta nye MR bilder for å få det vurdert?? Han heller undersøkte ingenting. Jeg satt bare i stolen og pratet med han.

Men de har ingen problemer med å skrive ut paralgin forte ( det eneste som tar smerten), og det har legen min gjort i et år nå.Jeg bare ringer inn ny resept.Jeg tar paralgin forte nesten hver kveld/ natt for å få sove. Hva kan jeg gjøre for å komme til spesialist hvis ikke legen henviser meg? Og må man ha ferske MR bilder for å komme til en spesialist? Jeg fikk nettopp time til MR i slutten av november og så er det vel eventuelt påfølgende mange måneder å vente på spesialist... Har bare lyst å bli smertefri, klikker snart av å ha vondt hver eneste forbanna dag og spesielt natt! Jeg er ikke mye hos lege,og hvis jeg har vondt noe steder tar det lang tid før jeg går til lege,for ofte går jo som vi alle vet ting over av seg selv. Men allikevel får jeg en følelse av at legene ikke tror på meg når jeg forteller,de undersøker jo ikke hoften heller men de skriver gladelig ut paralgin forte( Dette er første gang i livet jeg har gått på smertestillende også,og jeg er snart 40.) Syns bare det hele er utrolig rart. At de ikke bare henviser meg til spesialist og med det øker mulighet for at jeg kan bli bedre og ikke trenger gå fast på smertestillende,noe som faktisk også gjør meg småkvalm og uvel.

Anonymkode: d3833...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du henvist til MR på sykehuset eller til en privat aktør som også har driftavtale? Hvis det er sistenevnte kan du dra ned personlig og høre om de har noe ledig. Det gjorde jeg, fikk MR i løpet av 30 min. Vil på det sterkeste anbefale deg å trå til hardere mot legen, og kreve en henvisning. Langvarige smerter uten evt behandlig kan fort bli kroniske, altså CRPS (Kronisk smertesyndrom) Skjedde meg pga forsinkeket diagnotisering. Om du får time hos Nevrolog eller Ortoped har liten betydning da er du i allefall innenfor i sykehuset og de henvender deg videre.

Evt om du har råd, ta det privat hos f.eks Volvat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff,stakkars deg som har kroniske smerter,CRPS, hva gjør du da? Tar smertestillende hver dag eller er det andre alternativ? Jeg har jo kroniske smerter nå,men håper å bli kvitt det med  eventuelt operasjon på det som måtte være galt. Jeg er henvist til unilabs,som sist og jeg skal ringe å si at jeg kan stå på avbestillingsliste og ta det første som passer. Jeg har ikke råd å gå privat,dessverre. Jeg skal ringe fastlegen når han er ferdig med ferie og høre om han kan være så snill og henvise meg. Han har jo ikke annet alternativ til meg egentlig. Fysioterapeut har jeg også vært hos,uten at det har blitt bedre,heller motsatt. 

Anonymkode: d3833...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff,stakkars deg som har kroniske smerter,CRPS, hva gjør du da? Tar smertestillende hver dag eller er det andre alternativ? Jeg har jo kroniske smerter nå,men håper å bli kvitt det med  eventuelt operasjon på det som måtte være galt. Jeg er henvist til unilabs,som sist og jeg skal ringe å si at jeg kan stå på avbestillingsliste og ta det første som passer. Jeg har ikke råd å gå privat,dessverre. Jeg skal ringe fastlegen når han er ferdig med ferie og høre om han kan være så snill og henvise meg. Han har jo ikke annet alternativ til meg egentlig. Fysioterapeut har jeg også vært hos,uten at det har blitt bedre,heller motsatt. 

Anonymkode: d3833...eb8

Unilabs brukte jeg også, så der burde du få time raskere. Men sett krav til fastlegen! Har tatt alt for lang tid.

Jeg tar smertestillende hver dag ja, og går til fysio og kiropraktor to ganger i uken. I tillegg har jeg erfart at Yoga er den treningsformen som ikke gir smerter, så det trener jeg 4 timer i uken. Går ikke på de sterkeste smertestillende hver dag altså, kun morfin ved behov og Voltaren sprøyte iblant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...