Gå til innhold

myomer. Urinveier. Esmya


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har skrevet til deg før angående myomer og urinveissmerter. Jeg har hatt nokså vonde smerter i urinveiene hvor det eneste som hjelper er å drikke mye og få renset gjennom. Jeg har og hatt litt trykkfølelse og det ble oppdaget to nokså store myomer. Jeg spurte om disse kunne være årsaken til smerter i urinveiene, men det mente de ikke. Jeg fikk kur på Esmya og følte meg bedre av trykkfølelsen og ikke minst var det en drøm å slippe menssmerter og de store blødningene. 

Kuren varte i tre måneder. Urinveissmertene kom og gikk, men ble bedre jo lenger ut i kuren jeg kom. 

Jeg var ferdig med kur nr3 for ca 4 uker siden. De par siste dagene har har smertene i urinveiene virkelig tatt seg opp. Jeg må tisse ofte, det svir og alt er tilbake til det normale. Opp om natten for å tisse og trykkfølelsen i underlivet er tilbake. Jeg skulle egentlig vente på ny mens før (har hatt en mensen) jeg skulle starte på en ny esmyakur, men jeg kjente jeg ikke orket å vente på det og startet på den i dag. 

Er det virkelig ingen sammeheng mellom myomene og urinveiene/urinblæren? For meg er dette veldig tydelig sammenheng. Jeg har time i desember for samtale angående evnt fjerning av livmor, men jeg er barnløs og synes det er et litt stort steg å ta. Frykter at jeg var for sent ute med esmya og at det vil gå lang tid før dette bedrer seg. 

Noen tanker? 

Er 36 år. Ingen barn. Ufrivillig barnløs. Har jevnlig mens når jeg ikke tar Esmya. (Barn er ikke aktuelt akkurat nå uansett)

Anonymkode: 4cf7f...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Tydeligvis er det en sammenheng hos deg, selv om svie ved vannlating ikke er vanlig symptom ved muskelknute, mens trykk på urinblære og hyppig vannlating er vanlige symptomer.

Det er nå gitt grønt lys for å gi Esmya over lengre tid, men du bør absolutt holde deg til reglen om to sykler uten Esmya for ny tre-måneders kur. Det man har vært bekymret for er om Esmya kan øke risiko for livmorkreft, derfor bør det være to måneders pause for å få renset opp i livmorslimhinnen.

Hvis du i en alder av 36 år ikke har oppnådd graviditet, så er sjansen enda lavere fremover i tiden. Jeg synes absolutt du skal diskutere operasjon med gynekologene. Det vil sannsynligvis bli fjerning av livmor med bevaring av eggstokker, så mister du ikke dine hormoner før naturlig alder for menopause.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...