Gå til innhold

Celleprøve etter 3 eller 5 år. Hva er kravene for hva?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, frisk kvinne på 44 år som aldri har hatt noe negativt på celleprøver tatt hvert tredje år. Hvorfor kan ikke jeg gå hvert femte år? Neste celleprøve er når jeg er 46,5 år. Fikk beskjed fra gynekolog om hvert tredje år. Er det for at jeg nærmer meg 50 år? at det kan skje ting oftere da? Vet at kreft kan bruke opp til 10 år. Så jeg forstår ikke hvorfor jeg som er frisk må gå hver tredje år. Er ikke det bruk av resurser? Vi har jo de som skriker om at vi tar opp plassene til gynekolog i stedet for lege. Jeg foretrekker gynekolog foran lege. Syns ikke leger har nok kunnskap til dette. Klønete og bruker altfor lang tid. Ikke rutinert nok. Den dagen jeg blir tvunget til å måtte ta celleprøver fast til en lege. Så slutter jeg å møte opp.

Anonymkode: 021e2...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, frisk kvinne på 44 år som aldri har hatt noe negativt på celleprøver tatt hvert tredje år. Hvorfor kan ikke jeg gå hvert femte år? Neste celleprøve er når jeg er 46,5 år. Fikk beskjed fra gynekolog om hvert tredje år. Er det for at jeg nærmer meg 50 år? at det kan skje ting oftere da? Vet at kreft kan bruke opp til 10 år. Så jeg forstår ikke hvorfor jeg som er frisk må gå hver tredje år. Er ikke det bruk av resurser? Vi har jo de som skriker om at vi tar opp plassene til gynekolog i stedet for lege. Jeg foretrekker gynekolog foran lege. Syns ikke leger har nok kunnskap til dette. Klønete og bruker altfor lang tid. Ikke rutinert nok. Den dagen jeg blir tvunget til å måtte ta celleprøver fast til en lege. Så slutter jeg å møte opp.

Anonymkode: 021e2...60c

Du kan få aggresiv type celleforandringer, og da kan du raskere få kreft. Du bør følge opp å gå hvert tredje år. Det er lett å tro at du aldri kan få noe negativt på celleprøver. Men du er aldri sikker. Det skjer ganske mange. Altså mange får celleforandringer i enten lettere grad eller tyngre grad. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Livmorhalsprogrammet i Norge har foreløpig rutine med å screene kvinner i alderen 25-69 år hvert 3.år. Noen land tar prøve oftere (helt ned til hvert halve år), men Norge har funnet det rasjonelt med prøve hvert 3.år. Programmet er nå ved å innføre samtidig screening for viruset HPV som er sterkt inne i bildet ved livmorhalskreft. Hvis det ikke er tegn på HPV, vil hyppigheten av celleprøve sannsynligvis bli redusert til hvert 5.år for kvinner i alderen 34-69 år. Inntil det er innført nye regler, vil jeg anbefale deg å følge det anbefalte programmet.

I prinsipp er det fastleger som tar disse prøvene og de fleste vil ha god rutine, men det er opp til deg om du ønsker å gå til gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Livmorhalsprogrammet i Norge har foreløpig rutine med å screene kvinner i alderen 25-69 år hvert 3.år. Noen land tar prøve oftere (helt ned til hvert halve år), men Norge har funnet det rasjonelt med prøve hvert 3.år. Programmet er nå ved å innføre samtidig screening for viruset HPV som er sterkt inne i bildet ved livmorhalskreft. Hvis det ikke er tegn på HPV, vil hyppigheten av celleprøve sannsynligvis bli redusert til hvert 5.år for kvinner i alderen 34-69 år. Inntil det er innført nye regler, vil jeg anbefale deg å følge det anbefalte programmet.

I prinsipp er det fastleger som tar disse prøvene og de fleste vil ha god rutine, men det er opp til deg om du ønsker å gå til gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Hvorfor er det nødvendig å ta prøven når jeg ikke har HPV viruset og har levd i et stabilt forhold hele tiden? Er det en liten mulighet for å få livmorhalskreft uten HPV viruset?

Anonymkode: f58eb...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Livmorhalsprogrammet i Norge har foreløpig rutine med å screene kvinner i alderen 25-69 år hvert 3.år. Noen land tar prøve oftere (helt ned til hvert halve år), men Norge har funnet det rasjonelt med prøve hvert 3.år. Programmet er nå ved å innføre samtidig screening for viruset HPV som er sterkt inne i bildet ved livmorhalskreft. Hvis det ikke er tegn på HPV, vil hyppigheten av celleprøve sannsynligvis bli redusert til hvert 5.år for kvinner i alderen 34-69 år. Inntil det er innført nye regler, vil jeg anbefale deg å følge det anbefalte programmet.

I prinsipp er det fastleger som tar disse prøvene og de fleste vil ha god rutine, men det er opp til deg om du ønsker å gå til gynekolog.

Vennlig hilsen Mette

Ts her- Jeg har alltid fulgt programmet med celleprøve hvert tredje år. Aldri vært noe. Derfor jeg lurte på hvorfor ikke jeg kunne gå hvert femte år heller. Ikke alle leger har gode rutiner. Jeg tror gynekologer har fått seg en overraskelse over enkelte legekontor om de hadde besøkt stedene. Når du må ligge å skreve i gyn stolen mens legen springer ut for å hente hjelp. For hun fikk ikke på verken belysning eller justere stol. Prøvde 2 ganger før sekretæren kom inn å måtte nesten ta over jobben. Stod foran meg og holdt lampen mot mitt underliv, mens legen fiklet med å få spekulumet på plass og ta prøve. Legen stresset slik at det gjorde vondt. Gjør aldri vondt når jeg er til gynekolog.Aldri følt meg sånn på utstilling.  Aldri til lege med slike undersøkelser.

Anonymkode: 021e2...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Som sagt, man er ved å endre rutinene, og i en overgangsperiode mener jeg at det er viktig å holde seg til anbefalingene, men ingen kan tvinge deg til å ta prøven, så det er faktisk opp til deg selv.

Alle leger kan ha en uheldig dag hvor undersøkelseslampen ikke fungerer optimalt. Valg av lege er også ditt.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...