Gå til innhold

Avslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på avrusning og kom hjem i mars. Søkte i august inn på dps og fikk avslag. Gradvis over lang tid har jeg slutta å fungere. Orker ikke gå ut lenger. Klarer ikke husarbeid. Gitt opp. Svak i kroppen. Overforbruk av c-prep. Føler meg syk. Klarer ikke spise riktig. Sover på sofaen med klær. Er oppgitt og sårbar. Fastlåst. Sover lite og dårlig. Opprevet. Apatisk.

Psykiater ringer meg i dag. Skal jeg be om akutt innleggelse på sykehuset pga ingen mulighet på dps? Føler at det er ekkelt å kreve. Men ingen andre plasser her jeg bor.

 

Ønsker innspill.

Anonymkode: 61e88...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på avrusning og kom hjem i mars. Søkte i august inn på dps og fikk avslag. Gradvis over lang tid har jeg slutta å fungere. Orker ikke gå ut lenger. Klarer ikke husarbeid. Gitt opp. Svak i kroppen. Overforbruk av c-prep. Føler meg syk. Klarer ikke spise riktig. Sover på sofaen med klær. Er oppgitt og sårbar. Fastlåst. Sover lite og dårlig. Opprevet. Apatisk.

Psykiater ringer meg i dag. Skal jeg be om akutt innleggelse på sykehuset pga ingen mulighet på dps? Føler at det er ekkelt å kreve. Men ingen andre plasser her jeg bor.

 

Ønsker innspill.

Anonymkode: 61e88...876

Kommer meg ikke i dusjen, nesten blakk og har ikke mat i helga

Anonymkode: 61e88...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Be om en innleggelse du. Høres ut som du kunne trenge noen dager for å etablere litt rutiner og få strukturert tankene. Ellers kan du også søke om kommunal sykepleier, det gjør du selv. Jeg sendte min søknad dit forrige uke og de ringte meg allerede i går for å avtale hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, BamseLiten skrev:

Be om en innleggelse du. Høres ut som du kunne trenge noen dager for å etablere litt rutiner og få strukturert tankene. Ellers kan du også søke om kommunal sykepleier, det gjør du selv. Jeg sendte min søknad dit forrige uke og de ringte meg allerede i går for å avtale hjelp.

Psykiater henviste til legevakt....og dit vil jeg ikke....

Anonymkode: 61e88...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykiater henviste til legevakt....og dit vil jeg ikke....

Anonymkode: 61e88...876

 

Legevakten er kanskje veien du må gå om du ønsker bli innlagt på sykhuset? Ofte må alle pasienter innom akuttavdelingen for vurdering før man kan komme videre på en avdeling på sykehus.

Jeg håper du finner en ordning. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Og om du ikke vil legges inn akutt via legevakt så kan du gå til fastlegen. Fastlegen kan legge deg inn akutt eller søke om planlagt opphold.

Som jeg og skrev, du kan selv søke om kommunal psykiatrisk hjelp. Da trenger du ikke gå via hverken fastlege eller legevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, BamseLiten skrev:

Be om en innleggelse du. Høres ut som du kunne trenge noen dager for å etablere litt rutiner og få strukturert tankene. Ellers kan du også søke om kommunal sykepleier, det gjør du selv. Jeg sendte min søknad dit forrige uke og de ringte meg allerede i går for å avtale hjelp.

Oi, det var raskt. Her mottok de søknaden 10. august. Var på en kartleggingssamtale i begynnelsen av sept. I brevet står det at jeg får svar innen 8 uker, men de jeg snakket med sa 2. mnd. Vel, 2 mnd er til tirsdag og jeg har fortsatt ikke hørt noe :( Det får meg til å tenke at de ikke har tid til å hjelpe flere folk, så om jeg får hjelp nå, vil jeg sikkert bare føle at jeg er til bry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Trine skrev:

Oi, det var raskt. Her mottok de søknaden 10. august. Var på en kartleggingssamtale i begynnelsen av sept. I brevet står det at jeg får svar innen 8 uker, men de jeg snakket med sa 2. mnd. Vel, 2 mnd er til tirsdag og jeg har fortsatt ikke hørt noe :( Det får meg til å tenke at de ikke har tid til å hjelpe flere folk, så om jeg får hjelp nå, vil jeg sikkert bare føle at jeg er til bry.

 

Synes ikke du skal tenke at du er til bry, selv om jeg forstår tanken din. Du er i så fall ikke mer til bry enn de andre som får hjelp. Håper du tør "kvinne" deg opp til å ta en telefon på tirsdag om du fremdeles ikke har hørt noe. Det er i hvert fall det minste de kan gjøre - gi deg beskjed :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Sofie skrev:

 

Synes ikke du skal tenke at du er til bry, selv om jeg forstår tanken din. Du er i så fall ikke mer til bry enn de andre som får hjelp. Håper du tør "kvinne" deg opp til å ta en telefon på tirsdag om du fremdeles ikke har hørt noe. Det er i hvert fall det minste de kan gjøre - gi deg beskjed :) Lykke til!

Men jeg tenker at andre kanskje trenger hjelpen mer enn meg, at dersom de har så altfor mye å gjøre, så får jeg heller bare klare meg selv på et vis. Det som er litt rart er at da jeg var på sånn samtale så sa hun at de hadde frist fram til 10. okt. Men at saken skulle drøftes i begynnelsen av uka etter at jeg ville høre fra dem like etter det. Så var jeg på fjellet, uten dekning i et par dager. Og da jeg ikke hørte noe uka etter det heller, sendte jeg en melding og lurte på om de hadde ringt mens jeg var borte. Da fikk jeg svar at jeg ville høre fra dem innen 10. okt. Vet ikke om jeg tør mase mer på dem da, nå føler jeg jo at jeg har mast en gang allerede. Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
5 timer siden, Trine skrev:

Men jeg tenker at andre kanskje trenger hjelpen mer enn meg, at dersom de har så altfor mye å gjøre, så får jeg heller bare klare meg selv på et vis. Det som er litt rart er at da jeg var på sånn samtale så sa hun at de hadde frist fram til 10. okt. Men at saken skulle drøftes i begynnelsen av uka etter at jeg ville høre fra dem like etter det. Så var jeg på fjellet, uten dekning i et par dager. Og da jeg ikke hørte noe uka etter det heller, sendte jeg en melding og lurte på om de hadde ringt mens jeg var borte. Da fikk jeg svar at jeg ville høre fra dem innen 10. okt. Vet ikke om jeg tør mase mer på dem da, nå føler jeg jo at jeg har mast en gang allerede. Tusen takk :)

Sånn tenker jeg og, mange trenger sikkert hjelpen mere enn meg osv. Det er vel en kjent tanke som gjør at vi virker sterkere enn vi er. Evnen til å holde ut og holde ut. 

Du må ringe på mandag og minne de på datoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Trine skrev:

Men jeg tenker at andre kanskje trenger hjelpen mer enn meg, at dersom de har så altfor mye å gjøre, så får jeg heller bare klare meg selv på et vis. Det som er litt rart er at da jeg var på sånn samtale så sa hun at de hadde frist fram til 10. okt. Men at saken skulle drøftes i begynnelsen av uka etter at jeg ville høre fra dem like etter det. Så var jeg på fjellet, uten dekning i et par dager. Og da jeg ikke hørte noe uka etter det heller, sendte jeg en melding og lurte på om de hadde ringt mens jeg var borte. Da fikk jeg svar at jeg ville høre fra dem innen 10. okt. Vet ikke om jeg tør mase mer på dem da, nå føler jeg jo at jeg har mast en gang allerede. Tusen takk :)

Du har ikke mast. En som maser hadde ringt mange ganger, lenge før fristen løper ut.

Her jeg bor hender det innimellom at posten blir lagt feil og ikke kommer frem. Kan hende at det er noe sånt. Eller at de i den kommunen der du bor er litt sene. Uansett så har du jo ikke mast. Jeg synes du skal ringe dem den 10, hvis du ikke har hørt noe innen da.

Du er den viktigste personen i ditt liv og du er like mye verdt som alle andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎10‎.‎2017 den 15.03, AnonymBruker skrev:

Psykiater henviste til legevakt....og dit vil jeg ikke....

Anonymkode: 61e88...876

Jeg tror at svært ofte vil det være mer hensiktsmessig med planlagte innleggelser enn akuttinnleggelse i helg via legevakt. Dersom du ikke dro på legevakten, så håper jeg du kan bruke helgen til å gjøre noen små bra ting for deg selv. Kanskje du kan klare å få tatt en dusj, spist noe ok mat (siden du har dårlig råd, så kan du kanskje koke grøt eller lage pannekaker?) og helst også få med deg en liten tur ut. 

Hvis det ikke er så lenge til neste time med psykiateren, så kan du kanskje frem til det forsøke å ikke gjøre ting verre for deg selv, og så kan du diskutere med ham hvilke tiltak som kan være til hjelp for deg. 

Hva var begrunnelsen for avslaget på DPS? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.10.2017 den 22.27, frosken skrev:

Jeg tror at svært ofte vil det være mer hensiktsmessig med planlagte innleggelser enn akuttinnleggelse i helg via legevakt. Dersom du ikke dro på legevakten, så håper jeg du kan bruke helgen til å gjøre noen små bra ting for deg selv. Kanskje du kan klare å få tatt en dusj, spist noe ok mat (siden du har dårlig råd, så kan du kanskje koke grøt eller lage pannekaker?) og helst også få med deg en liten tur ut. 

Hvis det ikke er så lenge til neste time med psykiateren, så kan du kanskje frem til det forsøke å ikke gjøre ting verre for deg selv, og så kan du diskutere med ham hvilke tiltak som kan være til hjelp for deg. 

Hva var begrunnelsen for avslaget på DPS? 

Hei og beklager så sent svar....begrunnelsen var noe svevende, jeg har vært på avgiftning og de på dps mener jeg uansett vil få tak i medisiner uten resept i fremtiden...så da var det ikke vits i en innleggelse.... jeg har ikke verken planer eller ønske eller trang til å få tak i noe sånt nå og har ikke hatt det siden jeg kom hjem.

Problemet er at livsituasjonen min er så altfor belastende. Det er så mange ytre faktorer som ødelegger. Det som gjør meg mest psyk er ei mor med psykopatiske trekk som plager livet og trakasserer meg. Og jeg klarer ikke mer nå.

Anonymkode: 61e88...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.10.2017 den 16.22, BamseLiten skrev:

Sånn tenker jeg og, mange trenger sikkert hjelpen mere enn meg osv. Det er vel en kjent tanke som gjør at vi virker sterkere enn vi er. Evnen til å holde ut og holde ut. 

Du må ringe på mandag og minne de på datoen. 

 

På 7.10.2017 den 17.55, emilie321 skrev:

Du har ikke mast. En som maser hadde ringt mange ganger, lenge før fristen løper ut.

Her jeg bor hender det innimellom at posten blir lagt feil og ikke kommer frem. Kan hende at det er noe sånt. Eller at de i den kommunen der du bor er litt sene. Uansett så har du jo ikke mast. Jeg synes du skal ringe dem den 10, hvis du ikke har hørt noe innen da.

Du er den viktigste personen i ditt liv og du er like mye verdt som alle andre. :)

Beklager at jeg ikke har svart. Jeg så ikke at dere hadde svart meg før nå :(

Saksbehandleren tok kontakt på onsdag i forrige uke, 11. okt. Hun ringte først, men jeg var på tur så jeg tok ikke telefonen. Så sendte hun en sms og sa at jeg hadde fått innvilget 2 timer i uka. Så skulle de ringe fra ambulerende team denne uka for å avtale tid, men det har de ikke gjort. Blir sliten av dette jeg. Skulle også få vedtaket i posten, men det har heller ikke kommet. I gårkveld måtte jeg gå meg litt bort i skogen for å få noe annet å tenke på. Jeg er ikke noe god på å takle sånne uklarheter og at folk ikke gjør det de sier de skal gjøre. Har bar lyst til å gjemme meg bort nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Trine skrev:

 

Beklager at jeg ikke har svart. Jeg så ikke at dere hadde svart meg før nå :(

Saksbehandleren tok kontakt på onsdag i forrige uke, 11. okt. Hun ringte først, men jeg var på tur så jeg tok ikke telefonen. Så sendte hun en sms og sa at jeg hadde fått innvilget 2 timer i uka. Så skulle de ringe fra ambulerende team denne uka for å avtale tid, men det har de ikke gjort. Blir sliten av dette jeg. Skulle også få vedtaket i posten, men det har heller ikke kommet. I gårkveld måtte jeg gå meg litt bort i skogen for å få noe annet å tenke på. Jeg er ikke noe god på å takle sånne uklarheter og at folk ikke gjør det de sier de skal gjøre. Har bar lyst til å gjemme meg bort nå.

 

Jeg vet ikke om dette gjelder din situasjon, Trine, men det du skriver fikk meg til å tenke på en interessant artikkel jeg leste nylig i Psykologtidsskriftet ang. det å møte offentlig hjelpeapparat og f.eks. reaksjoner når avtaler ikke holdes.

Artikkel: "Jeg føler meg så liten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Jeg vet ikke om dette gjelder din situasjon, Trine, men det du skriver fikk meg til å tenke på en interessant artikkel jeg leste nylig i Psykologtidsskriftet ang. det å møte offentlig hjelpeapparat og f.eks. reaksjoner når avtaler ikke holdes.

Artikkel: "Jeg føler meg så liten"

Jeg har ikke traumer, aldri vært utsatt for overgrep. Jeg har bare asperger og et rigid tankesett, og blir stressa når folk ikke gjør det de sier de skal gjøre. Så blir jeg nedfor fordi de vet hvilke diagnoser jeg har, men de tar ikke hensyn til diagnosene. Nei, jeg vet ikke. Syns bare dette er veldig vanskelig og føler at denne hjelpen jeg liksom skal få, nå bare gjør meg værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som TS beskriver er ikke en sak for legevakten, men for fastlegen. Problemet var ikke noe som oppsto akutt en ettermiddag, natt eller helg. Det var noe (depresjon?) som utviklet seg over tid. Da er det fastlegen som er riktig instans for den første hjelpen.

Anonymkode: 1ce3e...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...