Gå til innhold

Aktivitetsplikt for trygdemottakere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Professoren mener det ikke lønner seg å jobbe, og vil øke forskjellen mellom trygd og arbeidsinntekt, og også hva aktivitetsplikt for trygdemottakere. Hva mener du?

http://forskning.no/arbeid-samfunnsokonomi/2017/10/vi-ma-oke-gevinsten-ved-jobbe

Samfunnet må gi de unge større motivasjon til å jobbe. Det må til for at vi skal få fremtidens økonomi til å gå rundt i Norge. Aktivitetsplikt for trygdemottakere kan være et egnet virkemiddel, mener professor.

–  Et viktig tiltak er å øke forskjellen mellom trygd og arbeidsinntekt, slik at unge med dårlige jobbmuligheter blir mer motivert til å jobbe, sa han.

Øker vi forskjellen mellom lønnsinntekt og trygd,  vil gevinsten ved å jobbe øke, særlig for unge i lavtlønnsyrker, påpekte han.

– De fleste unge er motivert til å finne jobb. Men noen unge må pushes litt mer til å ta seg lønnet arbeid. Det er de også mest tjent med selv, i stedet for at de blir passivisert av å motta trygd, sa han.

Aktivitetsplikt for trygdemottakere kan være et egnet virkemiddel, mener professoren.

Anonymkode: 1aab7...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er enig i at en bør gjøre noe med gapet mellom lavtlønnte og trygdede, enten skatte lavtlønte arbeidende mindre, eller gi trygdede mindre 'lønn'*. Når trygdede tjener såpass "godt" relativt til arbeidende i lavtlønnsyrker fører det til mistanker mot trygdede og sikkert økt misbruk også, det taper alle på.

Aktivitetsplikt for trygdede høres ut som noe som vil bli tilsvarende VTA bare påkrevd isteden for frivillig, mye adm, og ikke lønnsomt samfunnsøkonomisk, de bør ha tilbud som VTA, men at det skal påkreves tror jeg en vil tape mer enn en tjener på, VTA bør være et tilbud for de som ønsker å bli en del av et arbeidsmiljø pga sosiale ting og være en del av samfunnet isteden for å føle seg stuet bort

 

*Jeg er enig i at trygdede med barn faktisk hard et veldig tøft og synes ikke de har det for godt, men det er veldig problematisk og her har jeg ingen god løsning, gir en trygdede med barn veldig gode ordninger blir det bare rugekasser i ghettoen, og vi har allerede veldig store barnefattigdomsproblemer der og tilhørende ekstremisme og sosiale problemer, så jeg vet ikke hva løsningen er på de utfordringene (trygdede med barn), men enslige trygdede mener jeg kan klare seg med litt mindre 'lønn'

Anonymkode: d9602...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig i at en bør gjøre noe med gapet mellom lavtlønnte og trygdede, enten skatte lavtlønte arbeidende mindre, eller gi trygdede mindre 'lønn'*. Når trygdede tjener såpass "godt" relativt til arbeidende i lavtlønnsyrker fører det til mistanker mot trygdede og sikkert økt misbruk også, det taper alle på.

Aktivitetsplikt for trygdede høres ut som noe som vil bli tilsvarende VTA bare påkrevd isteden for frivillig, mye adm, og ikke lønnsomt samfunnsøkonomisk, de bør ha tilbud som VTA, men at det skal påkreves tror jeg en vil tape mer enn en tjener på, VTA bør være et tilbud for de som ønsker å bli en del av et arbeidsmiljø pga sosiale ting og være en del av samfunnet isteden for å føle seg stuet bort

 

*Jeg er enig i at trygdede med barn faktisk hard et veldig tøft og synes ikke de har det for godt, men det er veldig problematisk og her har jeg ingen god løsning, gir en trygdede med barn veldig gode ordninger blir det bare rugekasser i ghettoen, og vi har allerede veldig store barnefattigdomsproblemer der og tilhørende ekstremisme og sosiale problemer, så jeg vet ikke hva løsningen er på de utfordringene (trygdede med barn), men enslige trygdede mener jeg kan klare seg med litt mindre 'lønn'

Anonymkode: d9602...754

Ikke lett for enslige å klare seg med mindre med dagens bokostnader. Nå får ikke uføre bostøtte lenger helller.

Anonymkode: 1aab7...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte politiske partier kommer bare til å utradere seg sjølTror jeg.

Anonymkode: 0aa65...b0c

Det blir bare vanskeligere for de fleste.

Anonymkode: 1aab7...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...