Gå til innhold

Vugging


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter mye for tiden og har i tillegg mye uro i kroppen. Bena må hele tiden bevege seg, og jeg må vigge frem og tilbake for å klare å sitte i ro. Det blir lite søvn. Jeg er sliten og vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det noen som kjenner seg igjen i dette, og har noen råd?

Jeg går fremdeles i jobb selv om det er vanskelig. 

Anonymkode: 9d315...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kanuttius

Ja det kjenner jeg igjen. Når uroen topper seg begynner jeg og å vugge. Gode råd har jeg ikke desverre. Å ha noe fysisk å gjøre hjelper jo bare der og da og kan være slitsomt når man egentlig trenger å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vugger eller er urolig med bena veldig ofte. Men det hører til diagnosene mine. Uroen henger også ofte sammen med hvor stressa jeg er. Når jeg sitter på venteværelset på dps eller hos legen, gynger jeg mye frem og tilbake. Har ikke noen råd mot det, om det var det du tenkte på. Ikke annet enn å prøve å redusere antall stressfaktorer i livet, og jobbe med å takle stressfaktorer man ikke kommer unna. Er det noen konkret grunn til at du sliter mye for tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her så sliter jeg også med uro. I de verste periodene har jeg rett og slett vært nødt til å reise meg og gjøre noe etter noen minutters stillesitting.

Jeg har for min del blitt bedre med tiden (utbrenthet), men har også hatt glede av medikamentell behandling. Det kan du vurdere i samråd med din lege, som et middel i en periode mens du jobber med de underliggende faktorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter mye for tiden og har i tillegg mye uro i kroppen. Bena må hele tiden bevege seg, og jeg må vigge frem og tilbake for å klare å sitte i ro. Det blir lite søvn. Jeg er sliten og vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det noen som kjenner seg igjen i dette, og har noen råd?

Jeg går fremdeles i jobb selv om det er vanskelig. 

Anonymkode: 9d315...f14

Kan noe av dette være bivirkninger av medikamenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, frosken skrev:

Kan noe av dette være bivirkninger av medikamenter?

Jeg har tenkt på det, men uroen varierer mye. Kan i perioder være ganske bra, selv om jeg aldri har samme roen i kroppen som jeg kunne ha før.

Anonymkode: 9d315...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilke medikamenter du tar?

Svingninger i tilstanden både på mikro- og makronivå (fra minutt til minutt hele veien til det som skjer over år) er vanlig i mer eller mindre alle (psykosomatiske) lidelser. Så det er i alle fall "normalt" :-)

Kan jeg også spørre om du kan være litt mer konkret på hva du sliter med. Blir lettere å gi relevante råd da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
14 timer siden, BamseLiten skrev:

Ja det kjenner jeg igjen. Når uroen topper seg begynner jeg og å vugge. Gode råd har jeg ikke desverre. Å ha noe fysisk å gjøre hjelper jo bare der og da og kan være slitsomt når man egentlig trenger å slappe av.

jeg begynner å vugge (og panikkgråter) når jeg får katastrofe-panikk i flyet om mamma ikke vil trøste/roe meg når jeg spør henne hva som skjer og  sier jeg er redd, men kjefter og truer med bank fordi hun er trøtt, og når jeg får for mye intrykk og samtidig jar mye på hjertet å fortelle til folkene på kafe med autismeforening gruppa og amdre sammenkomster.

Endret av Blomsterfluen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt på det, men uroen varierer mye. Kan i perioder være ganske bra, selv om jeg aldri har samme roen i kroppen som jeg kunne ha før.

Anonymkode: 9d315...f14

Noen reagerer for raskt i forhold til potensielle bivirkninger, mens andre ikke i tilstrekkelig grad ber om en vurdering av hvorvidt  for eksempel de symptomene du beskriver, kan skyldes medisiner. At uroen svinger, var grunnen til at jeg spurte om _noe_ av dette kan skyldes bivirkninger. 

Er du sikker på at ikke det beste nå ville være å be fastlegen om en sykemelding? Det går jo an å kombinere en sykemelding med noen konkrete planer om hvordan bruke tiden i sykemeldingsperioden på en konstruktiv måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7. oktober 2017 den 22.17, frosken skrev:

Noen reagerer for raskt i forhold til potensielle bivirkninger, mens andre ikke i tilstrekkelig grad ber om en vurdering av hvorvidt  for eksempel de symptomene du beskriver, kan skyldes medisiner. At uroen svinger, var grunnen til at jeg spurte om _noe_ av dette kan skyldes bivirkninger. 

Er du sikker på at ikke det beste nå ville være å be fastlegen om en sykemelding? Det går jo an å kombinere en sykemelding med noen konkrete planer om hvordan bruke tiden i sykemeldingsperioden på en konstruktiv måte. 

Hva som er sykdom og hva som er bivirkning kan enkelte ganger være vanskelig å vite. Jeg har prøvd å seponere noe og blitt sykere igjen. Så jeg er usikker på hva som er best å gjøre.

Jeg har vurdert å diskutere sykemelding med fastlegen. Men jeg prøver litt til først.

Anonymkode: 9d315...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Er det ikke bedre å snakke med legen nå. Om ikke sykemelding er aktuelt denne uka så kan det snu fort og da er det jo fint om legen allerede er informert. Presser du på for mye risikerer du å bli virkelig langtidssykemeldt. Ta vare på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...