Gå til innhold

Hvordan får dere gjort husarbeid ol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer liksom ikke lenger enn til å gjøre de dagligdagse gjøremål. Skulle ha trent, brukt tid på avslapningsøvelser , funne en hobby, vært sosial, bearbeidet ting som vi snakker om hos psykiater, gjøre positive ting osv. Men jeg bruker all min energi på å klarer gjøre litt husarbeid og ta meg av unger. jeg er alltid veldig på etterskudd med det som skal gjøres. Sitter liksom fast i et rotete hus og alle krav fra unger på alle kanter. Hvordan kan jeg da bli bedre av min psykiske lidelse og bryte ut av et mønster?. Hvordan klarer dere andre med psykiske lidelser å ta seg av alt og få overskudd til å ta tak i livet sitt? 

Anonymkode: e5626...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du alene med ungene? Jeg tror ikke jeg hadde fått gjort noe dersom jeg hadde hatt barn jeg måtte ta meg av. Sliter nok med å få gjort ting uten barn. Du kan søke om hjelp fra kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husarbeid og vasking går det litt på halvtolv med. Nå er ikke badet vasket på 2 måneder. Så det er nok på tide å få gjort det. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her også er det slik at jeg ikke får gjort så mye husarbeid som jeg skulle gjort. Jeg gjør litt og litt da. Og vasker lett på alle gulvflater osv. Men jeg gjør det ikke grovt nok. Jeg er veldig sliten på fritiden. Føler veldig for å ta vare på meg selv med å trene osv. Men jeg er ikke god på husarbeid. Skal forsøke å skjerpe meg. 

Og nå er det flere som skriver meldinger til meg om å gå på tur med meg denne helgen.. mannfolk altså.... men jeg har overhodet ikke lyst. En annen hadde kanskje hoppet ut døren med en gang. Har nok med å ta vare på meg selv. Og huset skulle jeg ha gjort noe med... Skulle vasket det fra ende til annen :) 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løste det gjennom skilsmisse og sykmelding ;)

Fra spøk til revolver så hadde jeg avklaringssamtaler med ekskona mi for å få rom til det jeg behøvde mest den gangen, slik som at jeg fikk legge meg en halvtime på soverommet etter jeg kom hjem fra jobb, så ble middagen mye mer lystbetont.

TS - Som andre her er inne på så kan det være greit om du sier litt kort om livssituasjonen din, så er det enklere å gi reelle råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Caprioli skrev:

Jeg løste det gjennom skilsmisse og sykmelding ;)

Fra spøk til revolver så hadde jeg avklaringssamtaler med ekskona mi for å få rom til det jeg behøvde mest den gangen, slik som at jeg fikk legge meg en halvtime på soverommet etter jeg kom hjem fra jobb, så ble middagen mye mer lystbetont.

TS - Som andre her er inne på så kan det være greit om du sier litt kort om livssituasjonen din, så er det enklere å gi reelle råd.

Er uføretrygdet etter mange år i jobb og en lang prossess med NAV. Går ukentlig til terapi og er ganske utmattet. Sliter også med å tilpasse meg medisiner. Har ektefelle. Han fokuserer på jobb og har ikke så mye kapasitet til å gjøre noe hjemme. Har et barn som krever mye pga en diagnose. Får hjelpestønad og støttekontakt. De andre fire er ungdommer. De hjelper lite til, min manog ungdommene klager mye på rot.Har gode og dårlige dager. De dårlige dagene hoper alt seg opp og de gode dagene blir jeg overveldet av alt som skal gjøres. Føler at jeg burde klare dette da jeg ikke er i jobb og får dårlig samvittighet og dømmer meg selv. Angst , PTSD og tvangstanker tar mye energi. Men depresjonen gjør at alt virker uoverkommelig og meningsløst. Føler meg fanget, vil bare bort fra alt. Da blir det å trøste seg med døden. 

Anonymkode: e5626...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer liksom ikke lenger enn til å gjøre de dagligdagse gjøremål. Skulle ha trent, brukt tid på avslapningsøvelser , funne en hobby, vært sosial, bearbeidet ting som vi snakker om hos psykiater, gjøre positive ting osv. Men jeg bruker all min energi på å klarer gjøre litt husarbeid og ta meg av unger. jeg er alltid veldig på etterskudd med det som skal gjøres. Sitter liksom fast i et rotete hus og alle krav fra unger på alle kanter. Hvordan kan jeg da bli bedre av min psykiske lidelse og bryte ut av et mønster?. Hvordan klarer dere andre med psykiske lidelser å ta seg av alt og få overskudd til å ta tak i livet sitt? 

Anonymkode: e5626...762

Jeg har både hus (kjærestens) og leilighet (min) å holde i orden og har ikke sjangs. :) Hvor gamle er ungene dine? Er de så små at du må stå på pinne for dem til enhver tid? Eller gjør du mye som de egentlig godt kan ta ansvar for selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg har både hus (kjærestens)

Burde han ikke klare det selv?

Anonymkode: 28f20...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde han ikke klare det selv?

Anonymkode: 28f20...55e

Joda, men jeg er jo der og roter, søler, spiser, sover og dusjer jeg også - ergo synes jeg jo at jeg må rydde, vaske og ordne litt også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer liksom ikke lenger enn til å gjøre de dagligdagse gjøremål. Skulle ha trent, brukt tid på avslapningsøvelser , funne en hobby, vært sosial, bearbeidet ting som vi snakker om hos psykiater, gjøre positive ting osv. Men jeg bruker all min energi på å klarer gjøre litt husarbeid og ta meg av unger. jeg er alltid veldig på etterskudd med det som skal gjøres. Sitter liksom fast i et rotete hus og alle krav fra unger på alle kanter. Hvordan kan jeg da bli bedre av min psykiske lidelse og bryte ut av et mønster?. Hvordan klarer dere andre med psykiske lidelser å ta seg av alt og få overskudd til å ta tak i livet sitt? 

Anonymkode: e5626...762

Jeg tror at en ganske detaljert ukeplan kan være til stor hjelp. Lag et system for hva som i utgangspunktet skal gjøres når (det kan selvfølgelig skje ting som gjør at planen må justeres). Det høres også ut som om ungdommene dine bør kunne gis noen konkrete oppgaver hver. Det blir også lettere hvis det er et slags oversiktlig system på hva som må gjøres i løpet av en uke. 

Det at du er hjemme på dagtid, betyr jo at du har bedre tid enn de andre til å gjøre ting i huset, men det betyr så avgjort ikke at det er rimelig at du skal gjøre alt. Etter min oppfatning er det bra for ungdom å bidra til familiens hverdagsliv. 

Siden dere får hjelpestønad, så er det kanskje mulig å vurdere om noen andre kan gjøre noen av tjenestene hun som har behov for ekstra bistand trenger? Et annet alternativ er å søke om brukerstyrt personlig assistanse til henne. Pass i så fall at dere ber om at andre enn dere skal ha arbeidslederansvaret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tror at en ganske detaljert ukeplan kan være til stor hjelp. Lag et system for hva som i utgangspunktet skal gjøres når (det kan selvfølgelig skje ting som gjør at planen må justeres). Det høres også ut som om ungdommene dine bør kunne gis noen konkrete oppgaver hver. Det blir også lettere hvis det er et slags oversiktlig system på hva som må gjøres i løpet av en uke. 

Det at du er hjemme på dagtid, betyr jo at du har bedre tid enn de andre til å gjøre ting i huset, men det betyr så avgjort ikke at det er rimelig at du skal gjøre alt. Etter min oppfatning er det bra for ungdom å bidra til familiens hverdagsliv. 

Siden dere får hjelpestønad, så er det kanskje mulig å vurdere om noen andre kan gjøre noen av tjenestene hun som har behov for ekstra bistand trenger? Et annet alternativ er å søke om brukerstyrt personlig assistanse til henne. Pass i så fall at dere ber om at andre enn dere skal ha arbeidslederansvaret. 

Takk for forståelse og gode råd. Man går seg lett fast i ett spor. Alle har blitt vant til at jeg gjør alt hjemme og jeg har ikke system. Er enig at jeg burde gjøre mer husarbeid enn de andre  da jeg er hjemme og det gir mestringsfølelse og gjør godt de dagene jeg klarer det. 

Anonymkode: e5626...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Forening for Kognitiv Terapi har et omfattende opplegg for mestring av vedvarende utmattelse som du fritt kan lese på deres websider. De har litt ulike opplegg, myntet på både profesjonelle som skal bistå, og selvhjelpsopplegg.

Kan være overveldende, så jeg anbefaler å få hjelp av terapeuten din om det er noe du ønsker å se på.

https://www.kognitiv.no/psykiske-lidelser/ulike-typer/vedvarende-utmattelse/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg, eller vi har skaffet oss vaskehjelp som kommer hver mandag. Ikke bare hjelper det på rengjøringen, men det pusher oss til å holde det ryddig også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Caprioli skrev:

Norsk Forening for Kognitiv Terapi har et omfattende opplegg for mestring av vedvarende utmattelse som du fritt kan lese på deres websider. De har litt ulike opplegg, myntet på både profesjonelle som skal bistå, og selvhjelpsopplegg.

Kan være overveldende, så jeg anbefaler å få hjelp av terapeuten din om det er noe du ønsker å se på.

https://www.kognitiv.no/psykiske-lidelser/ulike-typer/vedvarende-utmattelse/

Takk for tips. Dette skal jeg se på. 

Anonymkode: e5626...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg gjør husarbeid når jeg er alene i huset. Synes det er mest ok.

Det er i utgangspunktet kjedelig, men løsningen på det er musikk eller podcast. Da føles det som bra alenetid og ikke jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg gjør husarbeid når jeg er alene i huset. Synes det er mest ok.

Det er i utgangspunktet kjedelig, men løsningen på det er musikk eller podcast. Da føles det som bra alenetid og ikke jobb. 

Ja , takk til dere alle for at dere prater om husarbeid i dag. Det fikk meg til å se alvoret på å ta et skikkelig tak her i huset :D

Og musikk : den var god , gargamel. Jeg tar på musikk , da blir det lettere. Har nettopp vært på en 17 km lang løpetur, og nå passer det vel godt med en bra økt i huset med husarbeid før jeg tar meg en dusj :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Planlegging er bra. Faste rutiner for alt som må gjøres. Og å la være å rote er en fin måte å unngå rydding på. Lettere sagt enn gjort, kanskje, i alle fall når en er flere som bor sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Planlegging er bra. Faste rutiner for alt som må gjøres. Og å la være å rote er en fin måte å unngå rydding på. Lettere sagt enn gjort, kanskje, i alle fall når en er flere som bor sammen.

System er lurt å ha ;)

Jeg vasket og ryddet i huset i går. Og ja det føles herlig med rent nysvasket hus :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2017 den 14.12, AnonymBruker skrev:

Er uføretrygdet etter mange år i jobb og en lang prossess med NAV. Går ukentlig til terapi og er ganske utmattet. Sliter også med å tilpasse meg medisiner. Har ektefelle. Han fokuserer på jobb og har ikke så mye kapasitet til å gjøre noe hjemme. Har et barn som krever mye pga en diagnose. Får hjelpestønad og støttekontakt. De andre fire er ungdommer. De hjelper lite til, min manog ungdommene klager mye på rot.Har gode og dårlige dager. De dårlige dagene hoper alt seg opp og de gode dagene blir jeg overveldet av alt som skal gjøres. Føler at jeg burde klare dette da jeg ikke er i jobb og får dårlig samvittighet og dømmer meg selv. Angst , PTSD og tvangstanker tar mye energi. Men depresjonen gjør at alt virker uoverkommelig og meningsløst. Føler meg fanget, vil bare bort fra alt. Da blir det å trøste seg med døden. 

Anonymkode: e5626...762

Om de klager på rot så får de jo rydde da. Det er vel ikke bare ditt rot? Så må du huske at det er en grunn til at du ikke er i jobb, hadde du klart å stå på hele dagen så hadde du ikke blitt uføretrygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...