Gå til innhold

Psykisk Sårbarhet og arvelighet?


Sunset90

Anbefalte innlegg

Noe jeg funderer på er betydningen av Psykisk sårbarhet og arvelighet.

Det jeg legger i dette er at man da har muligens har 1 eller 2 foreldre som lider psykisk, og dette kan gjenspeile seg i neste generasjon når disse personene får barn angående sårbarhet og mulig arvelighet.

Og en god del får sikkert problemer med og fostre opp et barn, og barnevernet blir koblet inn eventuelt fosterhjem blir aktuelt for barna/barnet, fordi situasjonen er vanskelig og usikker når man bor ilag med foreldrene eks.

Hvor mye dette spiller inn når disse barna vokser opp, og muligens utvikler noe i de samme baner, som gir utfordringer problemer med fungering.

Hvor sårbar er du for og nettop for og utvikle psykiske problemer når du har foreldre som har det?

 

Synes du at du ser noen likheter i deg og dine foreldre angående dette?? med at du er sårbar for nettop dette

Jeg skriver dette fordi jeg har vært fosterbarn, og jeg sliter allefall, og barnevernet ble koblet inn og min mor var psykisk syk og mistet barneretten/ansvaret.

Jeg ble da flyttet når jeg var 2,5år mener jeg, selv om man blir flyttet til en mer gunstig bosituasjon og rammer, så er det vell likevell stor sjanse for at man sliter med seg selv, og utvikler dette mer og mer jo eldre du blir.

 

det kan være litt vanskelig og skrive dette, fordi ja det finnes sikkert eksempler der ting har blitt bedre når man bor i fosterhjem, men det finnes sikkert også esksempler der uansett hvor gode boforholdene og situasjoen der er, så er du såpass sårbar pga arv??

 

Om noen kjenner seg jeg i noen av mine refleksjoner, og har noe og si om dette hadde det vært fint.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

 jeg synes der er ingen sammenheng for mindel. 

Når det gjelder psykisk lidelse tror jeg det veldig ofte handler om et slags "overdreven skyldfølelsesyndrom." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser sammenhengen. Jeg tror at hvis en eller begge foreldrene har en psykisk lidelse så er barna også disponibel for det. Men jeg tror også at det er miljøpåvirket.

Jeg på min side har foreldre som fungerer veldig bra. Men jeg blir preget av opplevelser ellers i livet, og det gir meg plager på sett og vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...