Gå til innhold

Er det slik?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg følte jeg var kjempeheldig som fikk en jobb der vi var over 20 søkere. Jeg ble så glad og var helt i skyene hele dagen. Men jeg har i ettertid følt at jeg har overreagert, at det ikke er noe å juble så høyt for. Er det slik? 

Anonymkode: f259f...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg følte jeg var kjempeheldig som fikk en jobb der vi var over 20 søkere. Jeg ble så glad og var helt i skyene hele dagen. Men jeg har i ettertid følt at jeg har overreagert, at det ikke er noe å juble så høyt for. Er det slik? 

Anonymkode: f259f...681

Hvem eier retten til å definere hva du skal glede deg over? Hvorfor kan du ikke bare nyte gleden du følte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, frosken skrev:

Hvem eier retten til å definere hva du skal glede deg over? Hvorfor kan du ikke bare nyte gleden du følte?

Jeg vet ikke. Føler bare at det ikke betyr noe, at jeg har overreagert. 

Anonymkode: f259f...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg følte jeg var kjempeheldig som fikk en jobb der vi var over 20 søkere. Jeg ble så glad og var helt i skyene hele dagen. Men jeg har i ettertid følt at jeg har overreagert, at det ikke er noe å juble så høyt for. Er det slik? 

Anonymkode: f259f...681

Jeg hadde jublet også :) . Det har du full grunn til. Det er ikke lett å få seg jobb i dag.  

Gratulerer så mye med jobben! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å ta det filosofiske aspektet først - Alle eier vi våre egne følelser. Du kan aldri si at en følelse er feil, det er noe som oppstår i oss uten noen form for styring.

Det er altså ingenting feil med at du ble hoppende glad for den nye jobben!

Så kan en alltids diskutere hva som er en normalreaksjon ("norsk standard" som Professor Ingvard Wilhelmsen kaller det). Og jeg vil vel tro at det å bli hoppende glad for å få en jobb i konkurranse med mange andre er ganske så normalt.

Graden av glede avhenger jo også av situasjonen rundt. Hvis du fikk jobber i konkurranse med mange andre hver dag i året var det ikke så spesielt, men hvis du i andre yttergrensen fikk det etter du hadde tilbragt livet ditt frem til da med å søke på 1000 jobber du aldri fikk, da ville det være normalt å bli supermegaglad. Du ligger sikkert et sted i mellom der og da er det helt normalt å bli hoppende glad.

Denne metafrykten din for om reaksjonen din er korrekt synes jeg altså du kan parkere med en eneste gang :-)

Grattis med ny jobb, feir det du er god for (det hadde jeg gjort)! :-)

 

Endret av Caprioli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lov å være glad, bare ikke gjør som mange andre gjør, og tro at de 19 som ikke fikk jobben er late navere og snyltere. Det er konkurranse, noen vinner noen taper, du har sikkert gjort bra ting som gjør at du lykkes med å kapre jobben, men det er sikkert en del av de andre søkerne som også har jobbet hardt for å kapre den og andre jobber uten å lykkes, uten at det betyr at de er noe dårligere mennesker eller mindre verdt fordet

Anonymkode: a9db2...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja lov å være glad, bare ikke gjør som mange andre gjør, og tro at de 19 som ikke fikk jobben er late navere og snyltere. Det er konkurranse, noen vinner noen taper, du har sikkert gjort bra ting som gjør at du lykkes med å kapre jobben, men det er sikkert en del av de andre søkerne som også har jobbet hardt for å kapre den og andre jobber uten å lykkes, uten at det betyr at de er noe dårligere mennesker eller mindre verdt fordet

Anonymkode: a9db2...1fd

Er det vanlig å tenke sånn?

Jeg liker å tenke at de andre var kjempegode kandidater. Da er jo jeg kjempegod+1 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Caprioli skrev:

Er det vanlig å tenke sånn?

Jeg liker å tenke at de andre var kjempegode kandidater. Da er jo jeg kjempegod+1 :-)

Jeg føler det ikke slik. Jeg har alltid hatt liten tro på at jeg er verdt noe og ikke er bra nok. Men jeg tror at jeg gjør en god jobb, det er iallefall det jeg får tilbakemeldinger på. Jeg tror jeg fikk jobben pga gode referanser på tidligere godt utført jobb og ikke pga personlige egenskaper, så jeg føler det som sagt ikke slik. 

Anonymkode: f259f...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja lov å være glad, bare ikke gjør som mange andre gjør, og tro at de 19 som ikke fikk jobben er late navere og snyltere. Det er konkurranse, noen vinner noen taper, du har sikkert gjort bra ting som gjør at du lykkes med å kapre jobben, men det er sikkert en del av de andre søkerne som også har jobbet hardt for å kapre den og andre jobber uten å lykkes, uten at det betyr at de er noe dårligere mennesker eller mindre verdt fordet

Anonymkode: a9db2...1fd

Har følt det motsatte, at andre er mere verdt enn meg, så jeg ble kjempeoverrasket. 

Anonymkode: f259f...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Caprioli skrev:

For å ta det filosofiske aspektet først - Alle eier vi våre egne følelser. Du kan aldri si at en følelse er feil, det er noe som oppstår i oss uten noen form for styring.

Det er altså ingenting feil med at du ble hoppende glad for den nye jobben!

Så kan en alltids diskutere hva som er en normalreaksjon ("norsk standard" som Professor Ingvard Wilhelmsen kaller det). Og jeg vil vel tro at det å bli hoppende glad for å få en jobb i konkurranse med mange andre er ganske så normalt.

Graden av glede avhenger jo også av situasjonen rundt. Hvis du fikk jobber i konkurranse med mange andre hver dag i året var det ikke så spesielt, men hvis du i andre yttergrensen fikk det etter du hadde tilbragt livet ditt frem til da med å søke på 1000 jobber du aldri fikk, da ville det være normalt å bli supermegaglad. Du ligger sikkert et sted i mellom der og da er det helt normalt å bli hoppende glad.

Denne metafrykten din for om reaksjonen din er korrekt synes jeg altså du kan parkere med en eneste gang :-)

Grattis med ny jobb, feir det du er god for (det hadde jeg gjort)! :-)

 

Det er ikke en jobb som er så godt betalt og ettertraktet (i manges øyne). Men den gir økonomisk trygghet i form av tak over hodet og mat på bordet. 

Anonymkode: f259f...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg hadde jublet også :) . Det har du full grunn til. Det er ikke lett å få seg jobb i dag.  

Gratulerer så mye med jobben! :) 

Det er veldig vanskelig å få jobb idag. Jeg har jobbet knallhardt og hatt det knalltøft i flere mnd på jobb. Virkelig slitt. 

Anonymkode: f259f...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, emilie321 skrev:

Synes det er flott at du jubler, helt innafor.

Gratulerer med jobben:)

Takk.

Anonymkode: f259f...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanskelig å få jobb idag. Jeg har jobbet knallhardt og hatt det knalltøft i flere mnd på jobb. Virkelig slitt. 

Anonymkode: f259f...681

Det er et slit... og man må jobbe knallhardt med å få jobb i dag. Det er sant!!!. Derfor har man all grunn til å være glad når man får jobb :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Mina1 skrev:

Det er et slit... og man må jobbe knallhardt med å få jobb i dag. Det er sant!!!. Derfor har man all grunn til å være glad når man får jobb :D 

Takk for fine ord. 

Anonymkode: f259f...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler det ikke slik. Jeg har alltid hatt liten tro på at jeg er verdt noe og ikke er bra nok. Men jeg tror at jeg gjør en god jobb, det er iallefall det jeg får tilbakemeldinger på. Jeg tror jeg fikk jobben pga gode referanser på tidligere godt utført jobb og ikke pga personlige egenskaper, så jeg føler det som sagt ikke slik. 

Anonymkode: f259f...681

Vet du at det er slik at det "bare" var referansene, eller er det noe du tror? Uten at jeg kjenner saken overhode, så kan vi sikkert være enige om:

1. De som har gitt referansene må ha synes de personlige egenskapene dine var gode nok til å gi deg gode referanser. 

2. Din nye arbeidsgiver hadde med all sannsynlighet ikke gitt deg jobben om de ikke hadde tro på din person og dine egenskaper. Hjelper ikke med gode referanser dersom de selv ikke får en god følelse.

Eller er jeg på jordet? Er lov å si det altså, jeg har ikke fasiten (bare nesten ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en jobb som er så godt betalt og ettertraktet (i manges øyne). Men den gir økonomisk trygghet i form av tak over hodet og mat på bordet. 

Anonymkode: f259f...681

...og noe mer gir deg ikke særlig mer lykke. I følge lykkeforskningen.

Synes du skal være stolt, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fine ord. 

Anonymkode: f259f...681

:) . Glad på dine vegne!. Ønsker deg masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...