Gå til innhold

Hvorfor tapte venstresida i norsk politikk valget?


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

Var det fordi "folk flest "ikke er betalingsvillige nok? Var det fordi "folk flest "ikke ønsker økt skatte og avgiftstrykk da det jo kom frem at alt ville koste mer i dag.?

Var det fordi mange føler de betaler nok som det er.? Eller tror dere det er helt andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var fordi Arbeiderpartiet hadde en bedriten valgkampstrategi.

Når det går bra i Norge, til tross for dårlige forutsetninger (lav oljepris), er det en dårlig strategi å bare skylde på Høyre for alt galt som strengt talt ikke har skjedd. Samt å trekke fram skremselspropaganda uten rot i virkeligheten.

Hvis Arbeiderpartiet hadde snakket mer om egen politikk og mindre dritt, hadde det trolig blitt et rødgrønt flertall. Hele valgkampen framsto for meg som brønnpissing og usaklighet.

Høyre framsto langt mer ryddige og saklige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

De tapte fordi flertallet ville ha høyre-regjering. Er vel ikke noe mer hokus-pokus enn som så.

Men hele høyresiden gikk tilbake, de "vant" bare fordi AP tape så mye.

Anonymkode: d864a...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Trine skrev:

De tapte fordi flertallet ville ha høyre-regjering. Er vel ikke noe mer hokus-pokus enn som så.

Dette er ikke korrekt Trine :) Høyresiden endte med færre stemmer enn venstresiden, men siden både V og KRF kom over sperregrensen fikk høyresiden flere utjevningsmandat, og endte dermed med flest mandater totalt sett. 

Ut over det tenker jeg som ISW- svært dårlig valgkampstrategi som handlet alt for lite om Ap's politikk. I tillegg tror jeg Erna Solberg framstod som en mer troverdig og jovial statsministerkandidat enn Jonas Gahr Støre gjorde.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Kayia skrev:

Dette er ikke korrekt Trine :) Høyresiden endte med færre stemmer enn venstresiden, men siden både V og KRF kom over sperregrensen fikk høyresiden flere utjevningsmandat, og endte dermed med flest mandater totalt sett. 

Ut over det tenker jeg som ISW- svært dårlig valgkampstrategi som handlet alt for lite om Ap's politikk. I tillegg tror jeg Erna Solberg framstod som en mer troverdig og jovial statsministerkandidat enn Jonas Gahr Støre gjorde.

Enig i det du sier. Og jeg tror faktisk også det mye omtalte bildet av Støre på plakatene hadde betydning for utfallet, selv om det er tragisk at sånt skal avgjøre. Jeg kommenterte også før valget at det var underlig at Ap forsøkte å selge Støre som en glatt og noe arrogant Macron-kopi; han hadde jo allerede litt problemer med troverdigheten grunnet sin personlig formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Maggie55 skrev:

Var det fordi "folk flest "ikke er betalingsvillige nok? Var det fordi "folk flest "ikke ønsker økt skatte og avgiftstrykk da det jo kom frem at alt ville koste mer i dag.?

Var det fordi mange føler de betaler nok som det er.? Eller tror dere det er helt andre ting.

Jeg vet ikke, bortsett fra at folk ikke klarer å stole helt på Støre. Tror jeg. Ikke for det, han har skjerpet seg. Han framstår mindre arrogant og nedlatende nå enn før synes jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg tror Støre kunne fungert hvis valgkampen var lagt opp annerledes. Jeg tror ikke det er umulig å selge inn økte skatter hvis man klarer å ha en slags visjon rundt det.

Den viktigste tabben er å snakke for mye stygt om andre partier, og bruke for sterke ord. Da rakker man ned på potensielle velgere.

Jeg personlig synes det blir for mye negativt fokus på private bedrifter. Greit nok at man finner stygge skrekkeksempler, men 70%  jobber fortsatt i privat sektor og mange er stolte av bedriften de jobber i. De er kanskje ikke så fryktelig opptatt av at de lokale bedriftseierne skal betale mest mulig skatt til det offentlige. De er kanskje mer opptatt av å beholde jobben, og at jobben skal ha lønnsevne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstresiden er ikke flinke nok til å fortelle om og om igjen i korte og forståelige setninger hvorfor alle tjener på at vi bruker skattepengene til å ta oss av de svakeste.

Med 'de svakeste' mener jeg alle oss nordmenn når vi en gang eller flere trenger hjelp pga. fysisk/mental sykdom, arbeidsledighet, etc.

Folk som blir godt ivaretatt ender veldig sjelden som kriminelle, og de pleier å bidra med å betale skatt når de blir voksne.

Folk som får gå på en god skole selv om familien ikke har penger, blir i de aller fleste tilfeller friske, sunne voksne med en egen jobb som er i stand til å ta seg godt av sin egen familie.

Dette er eksempler på ting skattepengene går til som de aller fleste vil ønske seg, men det kommer dårlig frem i valgkampen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Kalevaala skrev:

Venstresiden er ikke flinke nok til å fortelle om og om igjen i korte og forståelige setninger hvorfor alle tjener på at vi bruker skattepengene til å ta oss av de svakeste.

Med 'de svakeste' mener jeg alle oss nordmenn når vi en gang eller flere trenger hjelp pga. fysisk/mental sykdom, arbeidsledighet, etc.

Folk som blir godt ivaretatt ender veldig sjelden som kriminelle, og de pleier å bidra med å betale skatt når de blir voksne.

Folk som får gå på en god skole selv om familien ikke har penger, blir i de aller fleste tilfeller friske, sunne voksne med en egen jobb som er i stand til å ta seg godt av sin egen familie.

Dette er eksempler på ting skattepengene går til som de aller fleste vil ønske seg, men det kommer dårlig frem i valgkampen. 

Men skatteinntektene økte jo, til tross for skattelette. Høyre senket personskatten med 18 milliarder, samtidig som personskatteinngangen til staten økte med 65 milliarder. Opplever du at du blir dårligere ivaretatt nå enn for 5 år siden? Har skolene blitt dårligere? Det er ikke sånn at økt skattelette gir dårligere velferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kalevaala skrev:

Venstresiden er ikke flinke nok til å fortelle om og om igjen i korte og forståelige setninger hvorfor alle tjener på at vi bruker skattepengene til å ta oss av de svakeste.

Men de er ikke like flinke til å snakke om hvordan verdiene som skal omfordeles skal skapes.

Anonymkode: d864a...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg tror folk kommer til  forstå mer etter hvert at alle mennesker fyller ut sin del av helheten. På meg virker nå det som så mange partier har vært inne i en identitetskrise ulykkelig nok. Vi har ikke alle levet det samme livet så det er ikke lett å trenge gjennom  alt om har skjedd med oss alle de seneste tiårene synes jeg. Mange av oss har aldri vært aktiv i noen politikk noensinne og for oss er det enda vanskeligere. å skjønne hvordan mennesker tenker og handler som de gjør spesielt i politikken. Man kan undres hva noen kan lære av politikk utover at vi alle representerer en bit av helheten i verden og er alle veldig viktige. En stor norsk dikter som vel var mye på høyreside som døde fra oss dessverre tidligere i år sa : "Menneske bær ditt bilde frem." tidlig i sin gjærning.

Jeg ser bare i det nære. Jeg tror det å bli syk og svekket er en stor påkjenning og vanskelig både for en selv og andre og forstå.Man klarer kanskje ikke å være der for andre som man gjerne ville kanskje nettopp fordi vi har ikke alle levet de samme livene. Vi har opplevet så forskjellig og nå dette valget. Jeg tror man svikter det faglige kunnskapsfundament for lett jeg personlig.Spesielt tror jeg faglige uenigheter om økonomi og miljø ligger bak. De forskjellige partiene lytter på forskjellige eksperter. Men jeg er sikker på at forfedrene våre ville vi skulle leve er godt luv og ønsket oss vell. Vi er ikke så forskjellig på mange måter her i landet . Det ser man hvis man bedriver litt slektsforskning. Se bare hvordan de fleste har ekteskap mellom søskenbarn i slekta i ikke så fjern fortid. 

Mkanskje hele Norge AS er inne i en identitetskrise? Ser vi tilbake i historien kan vi kanskje finne noe lignende. På mange områder har kanskje selv ikke Norge hatt de beste muligheter? Om man skal være objektiv.Man kan se seg helt blind på disse oljekronene også. Det er lett å sage over grenen man selv sitter på.

Håper ikke vi ender opp som forvirrede sjeler alle sammen.

Jeg stemte selv Ap av gammel vane eller i mangel av noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Politikere lever nok i en annen verden og enkelte er nok av den annen verden også. Ihvertfall " de gode gamle". Ingen er like.😊

Mange jobber dagstøtt og er gode forbilder for oss alle😊

Jeg mener ikke at det store bildet er svart hvitt😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Men ønsker jo heller ikke å være blant de ufattelig kravstore og utrolig vanskelige menneskene.

Må bare godta at jeg ikke forstår politikk og økonomi og miljø og hele den akademiske verden. River snart istykker de skriftlige resultatene jeg har. Det har gjort så vondt å få dem at det kan være like greit. Neppe noe mere jobb i sikte.😀

Det blir flere hare tak.Må ta litt medisin tror jeg iallefall i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...