Gå til innhold

En psykiatrisk dagbok... blogg whatever ...


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Jeg har en blogg hvor jeg skriver ned følelsene mine når jeg sliter som verst slik at jeg klarer å få roe de ned. Men saken er at andre kan se hva som skrives i en blogg. Jeg lurer på om det fins noen steder man kan skrive som en dagbok man bare selv kan se på nettet. Altså uten at noen kan få tak i innholdet?

Er det teit å skrive ned slik jeg gjør? Jeg føler at det hjelper meg når hodet mitt surrer som verst. Jeg blir roligere og klarer å roe tankene ned med å gjøre det. Noen andre som pleier å bruke å gjøre det samme? Jeg forsøker også å jobbe med å bruke bloggen som hjelp til meg selv med å skrive hva jeg skal gjøre for å ta tak i hverdagen og livet på riktig måte..  men som sagt : litt kjipt at andre kan finne det. Det står i en anonym blogg men allikevel... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare skrive i et Word-dokument da, og lagre det på PC'en? Du kan ha ett dokument for hver måned, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, påskelilje skrev:

Kan du ikke bare skrive i et Word-dokument da, og lagre det på PC'en? Du kan ha ett dokument for hver måned, for eksempel.

Det hjelper meg stort å skrive. Jeg slipper tankene mer ifra meg når jeg gjør det, så det ser ut til at de psykologer som sa til meg for ganske ganske mange år tilbake: at skriving er noe som hjelper meg.. er riktig!. 

Jeg følte meg elendig da jeg våknet i morges. Gikk rett på bloggen å skrev: og vips så var jeg lettere i tankene. Men saken er jo at folk ikke skal se det... og en blogg kan folk finne, og da kan jeg få kritikk for problemene mine, og det vil jeg ikke ha. Det gjør meg dårligere. Jeg skriver ned alle tankene, og vips så er jeg bedre ... så det er så godt :) . Jeg må se om jeg finner noen pogrammer på maskinen som jeg kan bruke... Men saken er at ingen må finne det... Skal sjekke om jeg har word på denne maskinen. 

"Man ser jo at skriving er riktig terapi, når man våkner helt i bunn, og klarer å heve seg godt opp og bli positiv etter å ha skrevet om tankene, og så skriver jeg hva jeg mener selv er fornuftig å gjøre med dem, og vips så er alt bedre, og dagen er reddet :) ". 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OneNote er genialt til å føre dagbok :) Mange av bloggplattformene kan du skru av kommentarer, eller gjøre hele bloggen privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Andreaswell skrev:

OneNote er genialt til å føre dagbok :) Mange av bloggplattformene kan du skru av kommentarer, eller gjøre hele bloggen privat.

Takker så mye for tips :) Jeg skal sjekke om jeg kan gjøre den helt privat. Altså om det er noen innstillinger på den. Jeg kan også skrive mer private detaljer som jeg ikke skriver i offentlig, men kun for meg selv. Meningen er ikke at alle skal se hva jeg skriver. Meningen er å få lettet hodet mitt når det blir for mye "spreng" oppi der... slik som i morges... Jeg våknet med hodet "full av tankekjør og negative tanker" .. løp på bloggen.. skrev ut alt, og vips så er jeg tilbake til normal tilstand igjen. Det er derfor skrivingen er veldig bra for meg. Jeg vet ikke om det er flere som har det sånn? Men psykologen sa til meg for en haug med år tilbake at det eneste som de så som hjalp meg var å skrive. Og yes det hjelper!!!!  :) . Men håper jo på at jeg skal tilslutt slippe å våkne opp med sånnt tungt negativt pessimistisk tankefullt hode.... slik at jeg slipper å skrive... 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Både Windows og MacOS kommer med skriveprogrammer, så det burde ikke være noe problem. Og det er riktig som du sier, at det kan hjelpe å skrive. Det er en del forskning som viser at såkalt ekspressiv skriving, der man skriver om følelser, har en positiv virkning på psykisk helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, motorPrøysen skrev:

Både Windows og MacOS kommer med skriveprogrammer, så det burde ikke være noe problem. Og det er riktig som du sier, at det kan hjelpe å skrive. Det er en del forskning som viser at såkalt ekspressiv skriving, der man skriver om følelser, har en positiv virkning på psykisk helse.

Jeg har kjøpt en litt komplisert maskin... Jeg har ikke windows. Jeg har en Acer Chromebook, og det er mye negativt med den.... Det er så mye jeg ikke får til på maskinen pga den mangler pogrammer, også står det at jeg bare kan laste ned et eller annet, men så funker ikke det heller osv. ... Men jeg skal se om jeg finner en løsning for dette.... Jeg kan ikke ha bloggen åpen, for da vil jeg bare falle tilbake, og folk vil sykeliggjøre meg verre enn jeg er. Skal inn nå å se om bloggen kan bli privat. 

Takk for tips, og faktisk ja det er noe med å skrive.... Jeg vet at jeg hadde ikke hatt det så bra som jeg har hatt det innimellom nå hvis jeg ikke hadde skrevet :) . Jeg skriver også meldinger til meg selv på mail når jeg er ute og får tunge tanker... og da klarer jeg å få mer positiv vinkling på problemene mine og får det langt bedre :) . Målet mitt er å skrive meg frisk. Uansett så tror jeg at det alltid vil være et eller annet problem i livene våre som mulig gjør at det kan være godt å skrive litt. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så denne tråden litt for sent, men har skrevet et lite sidespor til deg i Stjernestøvs tråd.

Men vil si at skriving har hjulpet meg også enormt. Jeg bruker ofte skriving for å sortere kaotiske tanker og følelser. Hendelser som f.eks. har berørt meg positivt eller negativt, og ja, mine innerste tanker.

Jeg skriver også daglig dagbok om hva som skjer, det har jeg gjort i 20 år, og det er pga. min elendige hukommelse og det har vært et uunnværlig hjelpemiddel når 5-6 dager er slettet fra hukommelsen når jeg våkner etter et epilepsianfall :)

Tidligere skrev jeg også mye til terapeuten, men har funnet ut at jeg får mer ut av terapien med å skulle fortelle alt som skal sies muntlig. Tøffere, men mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne å så på bloggen om det var innstillinger der som gjør at jeg kan ha den helt privat.. Desverre ingen innstillinger. Men det kan jo finnes andre sider på nettet hvor man kan skrive dagbok, og ha den privat muligens... Skal søke meg frem. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eva Sofie skrev:

Jeg så denne tråden litt for sent, men har skrevet et lite sidespor til deg i Stjernestøvs tråd.

Men vil si at skriving har hjulpet meg også enormt. Jeg bruker ofte skriving for å sortere kaotiske tanker og følelser. Hendelser som f.eks. har berørt meg positivt eller negativt, og ja, mine innerste tanker.

Jeg skriver også daglig dagbok om hva som skjer, det har jeg gjort i 20 år, og det er pga. min elendige hukommelse og det har vært et uunnværlig hjelpemiddel når 5-6 dager er slettet fra hukommelsen når jeg våkner etter et epilepsianfall :)

Tidligere skrev jeg også mye til terapeuten, men har funnet ut at jeg får mer ut av terapien med å skulle fortelle alt som skal sies muntlig. Tøffere, men mer effektivt.

Flott å høre at skriving har effektiv virkning for andre også. Jeg føler at det er skriving som hjelper meg. Og det sa en psykolog til meg for 17 år siden da, men hun sa at hun mente faktisk at skriving var redningen min. Og skrivingen er viktig for meg. Jeg følte i morges at hodet mitt sprengte som en ekplosjon av negative tanker om fortid osv... Jeg sliter altså med ting fra fortiden... Og nå føler jeg meg 100000 hoder lettere etter å ha skrevet litt på bloggen min, men jeg skal forsøke å gjøre det jeg skriver helt privat slik at bare jeg kan se, for jeg faller helt tilbake dersom noen begynner å skrive som kommentar: fy fader du er håpløs altså så mye dritt du lirer av deg osv... Jeg husker jeg fikk en slik kommentar en gang, men mange positive og oppmuntrende om folk som forsto, men bare den ene gjorde at jeg sank aldeles tilbake og sammen. Selv om man skal tåle innspill, så er skrivingen ikke ment til å få innspill annet enn å summe seg selv, og få ut alt det negative slik at hjernen får det bort. 

Veldig godt å høre at skriving kan være en veldig god "medisin for mange av oss. Og at det ikke er bare meg som føler det men mange andre og. Hvis jeg forsøker å slutte å skrive foreks.. om problemene og tankene når de kommer så blir jeg bare enda sykere og virkelig syk ... så jeg må nødt å skrive når tankene herjer som verst :) . 

Jeg kan virkelig tenke meg at når du får epilepsianfall og våkner fra det , så er det fint å ha en dagbok og... der du skriver hva du gjør på osv .... :) . En dagbok kan være greit å ha for oss alle iblant :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Eva Sofie skrev:

Det finnes også flere ulike egenterapeutiske tilnærminger hvor man bruker skriving. Her er et knippe jeg har funnet samlet på en nettside:

 

 

Takk skal du ha :). Ja jeg håper at skrivingen kan hjelpe meg for å komme over hendelser fra fortiden og gjenopprette selvbildet mitt. Jeg har klart meg bedre enn før i senere tid pga skrivingen. Så uten tvil er den til hjelp . Takk takk for linkene . Slike linker kan komme til stor nytte. Det gjelder å skrive på en måte som gjør at det blir fremgang. Jeg finner positive tanker for en stund etter å ha skrevet men faller tilbake. Så målet er å komme frem og bli mer der. :)

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vet ikke hva slags blogge system du bruker men det er fullt mulig å ha sin egen blogg med passordbeskyttelse. Da er bare den/de som kjenner brukernavn/passord som kan se innholdet. Det beste tror jeg er å kjøpe plass på et webhotell. Det koster noen få kroner men gir deg full frihet til å styre alt selv. Du kan sikkert få noen til å hjelpe deg med å sette det opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, soer10 skrev:

Hei

Jeg vet ikke hva slags blogge system du bruker men det er fullt mulig å ha sin egen blogg med passordbeskyttelse. Da er bare den/de som kjenner brukernavn/passord som kan se innholdet. Det beste tror jeg er å kjøpe plass på et webhotell. Det koster noen få kroner men gir deg full frihet til å styre alt selv. Du kan sikkert få noen til å hjelpe deg med å sette det opp

Jeg har en egen blogg på nettet på blogg.no. Jeg kan være helt anonym å skrive, men saken er at andre kan finne det, og lese hva jeg skriver. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...