Gå til innhold

Tips om hårvask


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er kommet en dusjhette for håret som erstatter hva man før hadde tørrsjampo til. Tena Shampo CAP 

På apoteket konstaterte man lakonisk "At da har jo du fått hva du ønsket deg" ( var innom for et år siden å spurte om de hadde sånn tørrsjampo man børstet i håret i " gamle dager" . Noe de da ikke førte.)I dag sa hjemsykepleieren at dette nye var kommet på markedet. Sporenstreks var jeg på apoteket da min mor mente vi trengte mere mat. Iallefall melk.

Vi har ikke testet denne hetten enda. Tenkte ville be hjemsykepleieren om hjelp. Håper ikke allergifremkallende. Ikke så lett for alle å dursje.

Håper ikke alle nå dukker opp med julenisser til pynt utenpå veskene sine. 

Men altså Shampo CAP. Kan absolutt være tingen. Kanskje også for dem som svetter mye.

Anonymkode: 327c8...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei Det er en liten plastpose med noe bløtt inni på ca 15 x15 cm. i Tena serien. Tror det er samme serie som inkontinensbind o l.

Anonymkode: 327c8...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 15x10cm og kostet 80 kr for 1 pose kjøpt på apotek i dag( tilsvarer en stk hårvask tror jeg).

Men jeg er veldig usikker på om min mor synes noe om den. Tror ikke hun husker 60 årenes " tørrvask for hår" så tror ikke løser ikke dette problemet med " personlig hygiene" som legen hennes  fokuserte på.

Har kjøpt også en dursjhode til å skru på håndvask men er usikker på om det vil fungere. eg mente det beste ville være og mest økonomiske for kommunen akkurat nå ville for hennes tilfelle være et besøk på et eldresenter eller sykehjem en dag i måneden for " personlig pleie" mere grundig men slik fungerer ikke eldreomsorg i våre dager. Flere er visstnok en eller tre uker på sykehjem og så en eller tre uker i sitt hjem. De sa også at folk på sykehjem er veldig syke når de kommer så langt forhold til før i gamle dager. Det er jo også den sosiale biten som en del eldre savner tror jeg selv om mange bedyrer at de har "ikke tenkt å gifte seg igjen".

Frisører og tannleger har ofte liten tid til virkelige gamlinger om man kommer seg dit i vår stressede tid. Eldre mennesker er ikke dumme oftest men de krever så mye mer tid og ofte uendelig tålmodighet. Men de er ofte takknemmelig for lite. Forstod jeg bare hvorfor hun ikke lenger føler seg trygg nok til å sove i sin egen seng. Og vandre oppe på natten og vil så gjerne prate men jeg makter ikke å være så mye på det sosiale akkurat nå.Alle trenger noe søvn og hvile gjennom et døgn. Og slippe å fryse.

Håper det går seg til.😊

Ingen kan sove på kommando.

Det er ikke vond vilje innen omsorgen men det blir knappere og knappere med ressurser uti kommunene og mer og mer kamp om hvert kronestykke.

Og vi pårørende strekker helt sikkert heller ikke til. Man kan bare gå i seg selv. Alle ønsker å drive litt med " egne ting" Man må jo også tenke på seg selv og ikke slite seg ut som en av de ansatte sa på sykehuset. Det var viktig for pårørende til eldre å ha det i minnet sa hun. Tror hun var forsker eller noe. Hadde ikke så mye tid til å høre på henne. Alle har vel skyldfølelse for så mangt. Alle har sikkert " sine svin på skauen".Ingen er vel perfekte oppofrende barn eller forelder når det kommer til stykke.Tida strekker aldri til for noen tror jeg. Mye handler om smerter og sorg også tror jeg.Eldre blir ofte seriøst " gitt opp "av helsesystemet alt i seksti eller søttiårene tror jeg. Det andre er bare " sandpåstrøing" eller kosmetisk har jeg inntrykk av. Men det er visstnok store forskjeller mellom kommunene. Nå er hun veldig urolig og mener at natten må være over s jeg får sette over " kaffelars".😊

Mkanskje regnvær i dag har de spådd men gårsdagen var bare sol.

Anonymkode: 327c8...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til AB DB0:

Denne damen har absolutt krav på hjemmesykepleie. Hjemmesykepleien kan hjelpe med dusj, hårvask, medisinering og ev. påse at de får i seg tilstrekkelig med mat. Hjemmesykepleietjenesten er til for at eldre og andre skal kunne leve sine liv uten å være helt og fullt avhengig av familie. Det er aldri gøy å føle at man laster familien, enten man er ung eller gammel.

Noen eldre kvier seg for å ta imot hjelp fra f.eks. hjemmesykepleien fordi det blir en sykeliggjøring, men da må du forsøke å argumentere på en vennlig måte at det er det beste for henne og dere. Det er ingen skam å få hjelp fra hjemmesykepleien. Man trenger ikke være syk, noe tittelen høres ut til, men de hjelper de som trenger praktisk hjelp for å kunne klare seg hjemme når de er for friske til sykehjemsplass.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for vennlig og innsiktsfullt svar. Det er mye det at tungolje er ofte så lett i praksis. Har fått så mange gode og innsiktsfulle svar i det siste at jeg hadde lyst til bare å starte en tråd som bare het" Husk dere er usigelig verdifulle".😊

For en del  år siden var den en psykiater som tok for seg mange av de fremste ledere i verden og analyserte dem utfra kjente diagnoser og det kom frem mye grunn tilbekymring på vegne av oss alle både i nåtid og i fortid.

Jegføler ofte mye av årsak til elendighet er at enkelte som styrer og steller ikke er riktigkloke og burde få hardt tiltrengt behandling selv spesielt innen politikken. Noe denne professoren kanskje var inne på for han kunne umulig mene at alle disse diagnosene var av positiv karakter for den som hadde dem og deres maktposisjoner.Håper de har boka på biblioteket neste gang jeg har tid og anledning.

Anonymkode: 327c8...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke til denne posen, men tørrshampo på spray selger de da hos de fleste frisører. Jeg har det selv, og bruker ofte litt i fronten de gangene jeg egentlig burde, men ikke gidder å vaske håret på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...