Gå til innhold

Hyppige cyster som lekker ut i bukhulen?


Jill

Anbefalte innlegg

Først: Jeg er straks 40 år, har to friske barn på 3 og 9 år, og har ikke hatt problemer med å bli gravid.

Men, jeg har alltid hatt hormonellt «trøbbel» (kraftig mens, migrene, masse kviser, oppblåsthet og ødem++), og har de siste årene slitt med mye smerter i magen/underlivet. Mye av det skylles nok at muskler og nerver er sensitisert av smerter ifbm svangerskap/bekkenløsning og fødsel, kronisk UVI siden barndommen, samt traume etter overgrep, og jeg går til oppfølging på Smerteklinikken på OUS for dette. Det er likevel noe som fortsatt ikke kan forklares i samme bane. Jeg har i tillegg til "veldig aktive eggstokker på grensen til PCO" (ifølge en gyn jeg var hos) opptil flere tilfeller av cyster årlig. Det er vanskelig å si hvor lenge hvert tilfelle varer, men jeg har fått påvist dette ved UL, og har kjent igjen symptomene godt når det har kommet tilbake. Dette er kraftige, dumpe smerter rundt eggløsning, som plutselig går over. Ca to uker etter har jeg «mensen», i anførselstegn fordi jeg har spiral. I de to ukene derimellom har jeg mye plager, ubehag og smerter. Det starter med en følelse av å være stinn og forstoppet, og det kjennes ut som luftplager i hele buken. Men det kommer lite eller ingenting ut. Så går det over i en periode med slapphet, masse ømme punkter i buken, strålesmerter både oppover og nedover, og jeg er minst én størrelse større rundt midjen. Dette går over i løpet av halvannen til to uker. Neste eggløsning kan ha «kun» litt smerter type mittelschmertz, eller det kan være forbigående så vondt igjen at jeg har store problemer med å reise meg, gå, bøye meg, tømme blære/tarm, løfte, ha samleie m.m.

Jeg hadde laparaskopi i 2016 for å utelukke endometriose, som de heller ikke fant, men det ble da påvist cerøs væske i bukhulen. Dette var rett etter eggløsning, og jeg hadde symptomer på cyste også da.

I løpet av et år har jeg symptomer på cyster ca halvparten av syklusene, og jeg har loggført dette over en periode i en endometriosekalender da det var det mest dekkende jeg fant på app.

Om dette er cyster som «tømmer seg» i buken min såpass ofte (de sprekker tydeligvis ikke akutt, for jeg har ikke hatt behov for å ringe ambulanse ennå), er det normalt? Er det ufarlig? Kan det behandles på noen måte? Jeg har Mirena i dag, og har dårlig erfaring med «vanlige» p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Mye av det du beskriver fører tanken hen på alvorlig PMS, altså premenstruelle symptomer. De blir gjerne verre med årene, men forsvinner etter overgangsalderen. Du kan forsøke kalsiumkarbonat 1200 mg daglig i de dager hvor du er plaget, spironolakton 100 mg daglig eller vitamin B-6 kan forsøkes i dose mellom 50 og 100 mg. Noen p-piller kan hjelpe. ‘Lykkepiller’ kan være effektive, behøver bare å tas i de dager hvor det er problemer. Hør med din fastlege da det meste av det som er nevnt er på resept.

Så angående cyster. Det er en bivirkning av prevensjon med gestagen (som hormonspiralen) at det kan dannes cyster på eggstokkene. De er helt ufarlige og har ikke noe likhet med cystene ved PCO (som er under 1 cm). P-pille kan hindre utviklingen av slike cyster, men dem tåler du ikke. Vanligvis sprekker cystene ikke, men går tilbake av seg selv. Ved laparoskopien ble funnet ‘serøs’ væske i bukhulen, det er helt normalt etter eggløsning.

Så ingen grunn til bekymring.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg tar allerede TrioBe av andre årsaker, og de inneholder bare 3 mg B-6. Må vel ha resept på så store doser? Spironolakton høres ut som det kan hjelpe på mange av mine plager, så det skal jeg ta opp med legen min.

Takk igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...