Gå til innhold

Wais iq test, resultat: nedre sjikt i normalområdet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvilke konsekvenser iq i nedre sjikt av normalområde vil medføre i bl.a.arbeidsliv og det sosiale livet? Hvilke vansker kan oppstå for personen? 

Kan iq bli høyere med alderen ? Si at barnet er 10 år ved testing , kan barnet utvikle en gjennomsnittlig iq ved voksen alder? 

Setter kjempestor pris på svar!

Anonymkode: 17da5...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved god intellektuell stimulering kan barnet oppnå en IQ opp mot sitt potensiale, mens dårlig stimulering virker motsatt vei.

Hva er nedre sjikt i normalområdet? Hvis en definerer normalområdet helt ned til 70, kan det by på betydelige problemer om en ligger like over. I psykiatrien har en diagnosen "Marginal intellektuell fungering" som dekker området 70-85. I dette området gir den lave IQ konsekvenser på mange livsområder - ikke minst i skole/utdannelse/yrkesliv. Her bør en velge yrkesvei i samsvar med evnene. (Det bør for øvrig alle gjøre).

Er derimot IQ over 85, bør en kunne fungere greit i en jobb som ikke utfordrer de intellektuelle ferdighetene.

'

Anonymkode: 0ba72...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye som spiller inn i fht hvordan man fungerer i jobb ol.

Jeg har to barn. Begge ble testet som 4 åringer. En med litt høy iq og en som lå i det bedre sjiktet av normalen. Nå er de begge så gamle at jeg kan sammenlikne karakterene dems. Den med lavest iq har bedre karakterer og større arbeidskapasitet enn den med høy iq. 

Så iq er ikke alt.

Anonymkode: ca5fb...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, men anonym ....641 sitt svar er ikke svært relevant i denne sammenhengen. Så lenge en er "smart nok"/har "høy nok" IQ, er det andre ting enn IQ som bestemmer graden av "vellykkethet".

Problemet når en ligger i nedre del av normalområdet er at det er mange oppgaver i livet (arbeid/utdanning/sosialt) der en ikke er smart nok og dessverre får store utfordringer.

På den annen side er det alltid slik at det å være høflig/likendes og ha stor innsatsvilje/arbeidsvilje er et utpreget pluss i alle sammenhenger og situasjoner.

'

Anonymkode: 0ba72...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg beklager, men anonym ....641 sitt svar er ikke svært relevant i denne sammenhengen. Så lenge en er "smart nok"/har "høy nok" IQ, er det andre ting enn IQ som bestemmer graden av "vellykkethet".

Problemet når en ligger i nedre del av normalområdet er at det er mange oppgaver i livet (arbeid/utdanning/sosialt) der en ikke er smart nok og dessverre får store utfordringer.

På den annen side er det alltid slik at det å være høflig/likendes og ha stor innsatsvilje/arbeidsvilje er et utpreget pluss i alle sammenhenger og situasjoner.

'

Anonymkode: 0ba72...bdd

Jeg kunne alltids gitt ett langt forklarende svar men det ble det ikke. Jeg ønsker ikke å utlevere barna mere enn dette. 

Utfordringene er store nok, av og til veldig store. Legges oppgavene frem på riktig måte så løses de like bra av dette barnet som av andre barn i klassen. Utfordringen er at man må vite hvordan barnet tenker for å kunne gi oppgavene rett. Ett eksempel fra barneskolen. Forståelsen av enkle regnestykker ble for komplisert da lærereb hadde sin  måte barna skulle regne på. Jeg foreslo å heller la barnet bruke sin egen strategi og se hva som skjer. Tilbakemeldingen kort tid etter var "vi forstår ikke hvordan barnet sorterer og systematiserer tallene men regnestykkene blir riktige hver gang" og siden har han fått fortsette å bruke sitt eget tallsystem. 

Spørsmålet er hva som er årsaken om at en iq ligger i nedre del av normalområdet. Det kan være mange årsaker og ikke alle er umulige å gjøre noe med. 

Anonymkode: ca5fb...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yellow ledbetter

Nettopp. IQ er jo også avhengig av arv og hva en er født med, og det kan en jo ikke gjøre noe med. Men det gjelder jo å få utnyttet det potensialet en har så godt som mulig. Litt trist at arbeidslivet har blitt som det er. Da jeg var ung hadde jeg flere kolleger (fabrikkarbeid) som neppe hadde "bestått" en sånn IQ-test, men de var flinke i jobben sin, gjorde nytte for seg og klarte seg bra. De av oss som var "smartere" og mer effektive fikk jo mer krevende jobber, men det var alltid arbeid til de som jobbet litt seint og ikke taklet så vanskelige oppgaver også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Det er litt synd om disse ikke kan komme ut i en jobb. De er ofte skikkelige arbeidsjern som gjerne står dag ut og dag inn med det vi ser på som kjedelige oppgaver men de trives. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...