Gå til innhold

Langvarige blødninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 41 år og har alltid hatt uregelmessig mens. De siste månedene har i tillegg menstruasjonen vart i ca 10-12 dager.

Legen min kan ikke svare meg på hva det er men at han tror det er hormonforstyrrelse.

Mensen starter vanlig med rikelig til moderat blødning. Etter ca 5-6 dager fortsetter det med småblødninger til og fra . Jeg skal til gynekolog om et par uker men jeg lurer på hva slags prøver og slik jeg skal be om ?

Er slike blødninger ofte tegn på mer alvorlige  tilstander ?

 

Anonymkode: 19f5b...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis menstruasjonene kommer til ‘vanlig’ tid, dvs med 25-35 dager fra første til første blødningsdag, så der det nok ikke hormonforstyrrelse, men kanskje forandringer i livmoren? Muskelknuter er en vanlig årsak. Kreft er lite sannsynlig i og med at det er 20dager (?) hvor du ikke blør. Det klarer gynekologen å finne ut av med ultralyd og evt prøve av livmorslimhinnen. En hormonspiral vil ofte være den behandling som foreslås.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ofte lengre tid mellom menstruasjonene , enn 25-35 dager. Jeg hopper ofte over innimellom. Og har varierende mengde blødning.

Jeg har selv tenkt eggløsnings svikt, kan det være en årsak?

Anonymkode: 19f5b...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, eggløsningssvikt er en vanlig årsak. Da kan menstruasjonene reguleres med gestagen (provera) i 14 dager hver måned. Det er viktig at du har med til gynekologen en oversikt over dine blødninger.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt utskraping av livsmorslimhinne pga blødninger før også da fant de ikke noe galt. Men jeg er like engstelig nå for at dette er livmorkreft eller livmorhalskreft.

Har fått framskyndet gynekolog timen, men er sannsynligheten størst for at det er andre årsaker ?

Anonymkode: 19f5b...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...