Gå til innhold

Hvilke land er det flotteste ferieland du har vært i?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva som er et "flott ferieland", er nok litt avhengig av interessene man har.  Men her er noen smakebiter:

Vi er veldig glade i Italia, som byr på både sol & strand, historiske severdigheter, vakker natur og god mat. 

Vi har vært i Portugal én gang og har veldig lyst til å dra tilbake dit.  Veldig fint klima for de som synes "sydenvarmen" kan bli i meste laget, hyggelige mennesker og mye å se på. 

Jeg var på en rundtur i store deler av Sveits da jeg var ung, det var også et fint ferieland, særlig for de som liker å gå på tur.  Det er korte avstander der for oss som er vant til Norge, så man kan oppleve mye forskjellig på kort tid.  Men mine erfaringer fra Sveits er over 30 år gamle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mina1 skrev:

Hvilke land er det flotteste ferieland du har vært i? :) 

Jeg synes det er tilnærmet umulig å velge. Men er veldig glad i Frankrike og Italia, har vært i disse landene mange ganger. Kunne også nevne mer eksotiske steder som har vært fantastiske, men det er Frankrike og Italia jeg bestandig kommer tilbake til.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

USA, helt klart, men det er mange steder jeg ikke har vært. Vil sør i Afrika en gang. Namibia kanskje.

Frankrike og Italia er også bra. Det sier seg selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg veldig glad i Hellas, det er der jeg har vært mest. For litt over 30 år siden bodde jeg et år i Alberta, Canada. Reiste litt rundt, bla i Rocky mountains. Det var en opplevelse. Det er et sted jeg virkelig kunne tenkt meg tilbake til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Xtra skrev:

Jeg synes det er tilnærmet umulig å velge. Men er veldig glad i Frankrike og Italia, har vært i disse landene mange ganger. Kunne også nevne mer eksotiske steder som har vært fantastiske, men det er Frankrike og Italia jeg bestandig kommer tilbake til.

Jeg er veldig glad i Italia, men tenker at Sør-Frankrike også sikkert er ganske bra. Nice og Monaco er fristende :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gargamel skrev:

USA, helt klart, men det er mange steder jeg ikke har vært. Vil sør i Afrika en gang. Namibia kanskje.

Frankrike og Italia er også bra. Det sier seg selv:)

Er enig med deg i at Italia er bra, og jeg er veldig nyskjerrig på Frankrike også. Har mer lyst å reise til Sør-Frankrike på ferie enn jeg har til å reise til Spania.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gå over bekken etter vann sier nå jeg. Norge er mitt beste ferieland. Ingen sommer er så fin som sommeren i Norge. Ja, det er ikke bare fint vær, men når det først er fint er det ingen steder som er bedre.

Om vinteren har jeg mer sympati for utenlandsreiser, selv om jeg personlig får gåsehud av førjulsfiske ytterst i havgapet og skiturer i januar :-)

Endret av Caprioli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Caprioli skrev:

Hvorfor gå over bekken etter vann sier nå jeg. Norge er mitt beste ferieland. Ingen sommer er så fin som sommeren i Norge. Ja, det er ikke bare fint vær, men når det først er fint er det ingen steder som er bedre.

Om vinteren har jeg mer sympati for utenlandsreiser, selv om jeg personlig får gåsehud av førjulsfiske ytterst i havgapet og skiturer i januar :-)

Det er fint i Norge også. Jeg dro mye i Norge før, og jeg synes at Norge har veldig fin natur, og mye fint å by på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Mina1 skrev:

Hvilke land er det flotteste ferieland du har vært i? :) 

Har bare vært i Sverige, når jeg var 8 år.

Anonymkode: 2f3d2...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Caprioli skrev:

Hvorfor gå over bekken etter vann sier nå jeg. Norge er mitt beste ferieland. Ingen sommer er så fin som sommeren i Norge. Ja, det er ikke bare fint vær, men når det først er fint er det ingen steder som er bedre.

Om vinteren har jeg mer sympati for utenlandsreiser, selv om jeg personlig får gåsehud av førjulsfiske ytterst i havgapet og skiturer i januar :-)

Det finnes så utrolig mange andre fantastisk steder i verden og noen av oss er interessert i å utforske litt mer enn kjente strøk. 

Anonymkode: 5d307...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes så utrolig mange andre fantastisk steder i verden og noen av oss er interessert i å utforske litt mer enn kjente strøk. 

Anonymkode: 5d307...590

Men...men...jeg fikk jo ikke lov å velge hele verden, så da valgte jeg Norge :-)

Kjente strøk sier du, betyr det at du har opplevd:

- Fruktblomstringen i Hardanger

- Vårløsningen i Sunnfjorden

- Når isen går på Tanaelva

- Bålnatt dypt inne i Femunden når gradedstokken tipper 40 minus

- Villrein på Hardangervidda

- Første soldag på Rjukan

- Når skreien kommer til Lofoten

- Midnattssol fra toppen av De Syv Søstre

- Tørre sensommerkvelder på Finnmarksvidda

- Hurtigrutas ferd langs kysten både sommer og vinter

- Badeliv på Gressholmen i juli

- ...

Så det, du har fremdeles mye å oppleve i ditt nærmeste ferieland :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Caprioli skrev:

Men...men...jeg fikk jo ikke lov å velge hele verden, så da valgte jeg Norge :-)

Kjente strøk sier du, betyr det at du har opplevd:

- Fruktblomstringen i Hardanger

- Vårløsningen i Sunnfjorden

- Når isen går på Tanaelva

- Bålnatt dypt inne i Femunden når gradedstokken tipper 40 minus

- Villrein på Hardangervidda

- Første soldag på Rjukan

- Når skreien kommer til Lofoten

- Midnattssol fra toppen av De Syv Søstre

- Tørre sensommerkvelder på Finnmarksvidda

- Hurtigrutas ferd langs kysten både sommer og vinter

- Badeliv på Gressholmen i juli

- ...

Så det, du har fremdeles mye å oppleve i ditt nærmeste ferieland :-)

Vel... Det som er fint, er at vi kan velge selv. Jeg elsker norsk natur, men blir like bergtatt av solnedgang og solnedgang i Indonesia, gjerne sett fra en vulkantopp, finne den indre roen ved Sør-Kina-havet et sted, forsvinne inn i en tropisk jungel, seile nedover Mekong, nyte utsikt fra høye fjell i Sør-Amerika... Så jeg sier ja takk, begge deler. Kan hende du ville blitt positivt overrasket om du tok deg en tur ut :-)

Anonymkode: 5d307...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2017 den 11.27, AnonymBruker skrev:

Vel... Det som er fint, er at vi kan velge selv. Jeg elsker norsk natur, men blir like bergtatt av solnedgang og solnedgang i Indonesia, gjerne sett fra en vulkantopp, finne den indre roen ved Sør-Kina-havet et sted, forsvinne inn i en tropisk jungel, seile nedover Mekong, nyte utsikt fra høye fjell i Sør-Amerika... Så jeg sier ja takk, begge deler. Kan hende du ville blitt positivt overrasket om du tok deg en tur ut :-)

Anonymkode: 5d307...590

Høres ut som mange flotte opplevelser der -- selvopplevd? Jeg er egentlig ganske bereist, det er litt derfor jeg har kommet til at vi faktisk har veldig mye flott rett utenfor stuedøra som jeg ennå ikke har opplevd.

Som et lite apropos kan jeg fortelle om den aller sterkeste opplevelsen jeg tror jeg har hatt hva gjelder det du kan få utenfor familie og det nære.

En desember for en del år siden drev jeg sjarkfiske på helgelandskysten, og lå fortøyd for natten mellom de ytterste holmene før storhavet åpner seg foran deg, rundt fire mil fra fastlandet.

Midt på natten måtte jeg på do, og gikk ut på dekk. Der var det vindstille, stjerneklart og noen minusgrader i lufta. Ikke et lys eller andre tegn fra sivilisasjon. Ingen lyd bortsett fra mine egne skritt mot metalldekket under meg.

Jeg løfter blikket mot den nakne horisonten i vest og ser tusen stjerner blinke mot meg. Og over meg danser de største og sterkeste bølger av nordlys jeg noen gang har bevitnet. I mørket og stillheten som lukket seg rundt meg, ble jeg stående å stirre opp med store øyne, uten å ense at jeg befant meg ute i desembernatten kun ikledd boksershorts. Det var helt magisk å stå der som om jeg var alene i verden, og iaktta miraklet som utspilte seg på himmelen.

Vet ikke hvor lenge jeg sto slik, før jeg fullførte mitt ærend og gikk inn i kabinen hvor min makker intetanende lå og sov sin dypeste søvn, men jeg husker det som et øyeblikk som varte en evighet. Det kosmiske fargespillet i opplevelsen av total ensomhet har brent seg fast i meg som et av mine aller sterkeste minner.

Og ja -- jeg vekte kompanjongen min så han fikk dele opplevelsen med meg etterpå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎10‎.‎2017 den 1.28, Mina1 skrev:

Hvilke land er det flotteste ferieland du har vært i? :) 

 

Ferieland og ferieland. Det spørs hvordan man definerer "ferie".

Jeg er egentlig ikke den som liker å dra på ferie uten konkrete planer, men jeg var en ukes tid i Kina og dette synes jeg var svært interessant. Spennende å lære om en annen kultur og et annet levesett. Se på severdigheter. Smake på nye retter (bortsett fra hund...).

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke reist så voldsomt mye, og synes vel egentlig at alle utenlandsturer har vært flotte. Var nylig i Frankrike, og likte meg veldig godt der. Nice var nydelig, Monaco likte jeg ikke (kjørte bare gjennom da, men syntes det var så hinsides prangende der). Frankrike er stort og har mange ulike typer natur og områder. Vil gjerne tilbake dit!

Den mest eksotiske turen jeg har hatt, var til Madagaskar for noen år siden. Det var utrolig flott, og jeg skulle gjenre reist tilbake dit. Reiste litt rundt, og hadde bl.a. noen fantastiske dager på vestkysten.

Ellers liker jeg turer i Norge, og skulle gjerne tatt med barna til Trondheim, der har de ikke vært. Vi skulle også hatt en tur oppover til Nordland og Troms, men vi får det ikke til når de har sommerjobb og vi har få dager fri sammen. Det får bli mannen og jeg når ungene har flyttet ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2017 den 10.33, AnonymBruker skrev:

Sveits

Anonymkode: 17b66...03d

Husker en lærer på ungdomsskolen som sa dropp sydenturen og dra til Sveits i stedet. Jeg har aldri vært der. Snakker man pris og kvalitet ville jeg sagt øst Europa. Tror man kan få fem dager i Riga f eks for 2500 inkl fly og hotell.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg har ikke reist så voldsomt mye, og synes vel egentlig at alle utenlandsturer har vært flotte. Var nylig i Frankrike, og likte meg veldig godt der. Nice var nydelig, Monaco likte jeg ikke (kjørte bare gjennom da, men syntes det var så hinsides prangende der). Frankrike er stort og har mange ulike typer natur og områder. Vil gjerne tilbake dit!

Den mest eksotiske turen jeg har hatt, var til Madagaskar for noen år siden. Det var utrolig flott, og jeg skulle gjenre reist tilbake dit. Reiste litt rundt, og hadde bl.a. noen fantastiske dager på vestkysten.

Ellers liker jeg turer i Norge, og skulle gjerne tatt med barna til Trondheim, der har de ikke vært. Vi skulle også hatt en tur oppover til Nordland og Troms, men vi får det ikke til når de har sommerjobb og vi har få dager fri sammen. Det får bli mannen og jeg når ungene har flyttet ut!

Det er Nice som står øverst på ønskelisten min nå. Jeg elsker Italia. Men jeg føler for å utforske noe nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...