Gå til innhold

Kattunge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En av barna mine har kjøpt en liten kattunge. Nydelig og veldig kosete. Vi har en gammel og " sur" katt fra før som vi også elsker. Vi må holde de adskilt foreløpig. Den gamle katten ligger strak ut på sofaen og sover godt mens den lille piper så sårt da den er alene oppe på min sønn sitt rom. Jeg vet ikke helt om jeg skal springe opp til den hver gang den remjer?  Det er jo første dagen borte fra kattemor og søsken. Når jeg kommer opp er den veldig kosete og maler. Virkelig en som vil ha kontakt. Noen råd ? 

Anonymkode: efe26...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må prøve å introdusere kattene til hverandre med en gang! Vær sammen med de, ikke la de være alene. Men hver gang du er hjemme, og gamle katten ligger i sofaen, må også lillekatten få være med. Ikke noe poeng å utsette dette. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av barna mine har kjøpt en liten kattunge. Nydelig og veldig kosete. Vi har en gammel og " sur" katt fra før som vi også elsker. Vi må holde de adskilt foreløpig. Den gamle katten ligger strak ut på sofaen og sover godt mens den lille piper så sårt da den er alene oppe på min sønn sitt rom. Jeg vet ikke helt om jeg skal springe opp til den hver gang den remjer?  Det er jo første dagen borte fra kattemor og søsken. Når jeg kommer opp er den veldig kosete og maler. Virkelig en som vil ha kontakt. Noen råd ? 

Anonymkode: efe26...4e4

Ikke la den lille være alene - kos med den og få den trygg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha begge i stua, men lag først en plass der den voksne katten kan få trekke seg unna når h*n synes det blir for mye lek og mas fra kattungen:

2e810ee0bf6f93e17edfb98464de4e9c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du bør la kattungen være mye alene. Kan du ikke ta med deg bok/ipad og kaffekopp og være litt på samme rom som den? Skjønner du må gjøre annet i huset, men når du (eller andre familiemedlemmer) likevel sitter nedpå kan du jo være sammen med kattungen.

Du må venne dem til hverandre, men det er lirt å ta det pent. Jeg har bare vent to voksne katter til hverandre, og det er nok litt annerledes enn der det er kattunge. Men for de voksne kattene var rådet å ta det pent for å unngå at forholdet skar seg for all fremtid. Vi hadde dem på hvert sitt rom, så lot vi dem få snuse på hverandre gjennom en glipe i døra, før gradvis mer og mer tid sammen. Men hjemmet var jo opprinnelig katts enemerker, så viktig å ikke bare slippe kattene løs i samme rom fra første stund. Disse to kattene endte opp med å tolerere hverandre, men de elsket hverandre ikke. De lå aldri i "skje" og koste med hverandre for eksempel. Men "tolerere" er ok.

Det finnes mange artikler på nett om tilvenning av ny katt. Her er et av treffene jeg fant ved å google:

http://www.hillspet.no/nn-no/cat-adult/introducing-a-new-cat-to-current-pets.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vi har hatt gammel hannkatt og fått ny kattunge flere ganger. Det har aldri vært noe problem. Gamle katter forstår at det er en unge, og er ganske tålmodige :). Det som har skjedd flere ganger, er at den gamle surpumpen har blitt veldig leken og livlig, og har begynt å rive ned duker og litt av hvert :D. De har også fanget mus til den lille.   La dem være sammen så mye de ønsker. Lurt å la den voksne katten ha et sted den kan flykte til.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...