Gå til innhold

Blandet episode, eller hva?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo. 

Jeg føler meg deprimert. Altå: trist hver dag, gråter mye, dårlig søvn, redusert matlyst, suicidal noen av dagene (har planen klar), selvskader, er umotivert, negativ, pessimistisk, sliten, ukonsentrert, isolert, dårlig samvittighet, orker ikke så mye lyder eller sterkt lys (lamper, sola). Samtidig så er jeg veldig lett irritabel, blir fort sint og aggressiv, og jeg er seksuelt aktivert hele tiden. Jeg kan ikke huske å ha hatt så intense orgasmer på ti år. Vanligvis har jeg null sexlyst når jeg er deprimert, og jeg pleier også å sove MYE. -Men nå sover jeg altså lite, og er kåt 24/7. Har ikke nevnt akkurat det for behandler, siden det er litt pinlig å si at jeg er kåt hele tiden. Er dette uvanlig, eller?

Anonymkode: 1b367...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen anelse om det er vanlig å ha det sånn, men det som med sikkerhet er vanlig er for behandlere å få høre om seksualfunksjonen til pasientene. Det er en like viktig del av symptomprofilen din som alt annet, og det kan i verste fall være til hinder for riktig behandling å holde det tilbake.

Personlig opplever jeg det som en vanesak å diskutere det med legen, men skal ærlig innrømme at jeg synes det er enklere når jeg har god kjemi med vedkommende, samt at jeg synes det er enklere å snakke med fastlegen om det enn med behandlere jeg har hatt tettere på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med behandler selv om du synes det er pinlig. 

Har selv snakket en god del om seksualitet med behandler, var noe uvant til å begynne med, men gikk helt greit. Det er viktig for å få et helhetlig bilde av deg. 

Btw når jeg var yngre og var nede (deprimert) så økte sexlysten/sexaktiveten og alt handlet mer eller mindre om sex. Så jeg har hatt det litt sånn som deg uten at jeg vet hvorfor. 

Anonymkode: ff6d9...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stikkelsbær skrev:

Mani?  Er nok lurt å ta dette med behandleren ved første anledning.

Jeg har vært manisk før, men dette likner liksom ikke helt. Pleier å være uendelig lykkelig, sveve på en sky, hyperseksuell, ja, shopper, hallusinerer. Nå er liksom alt bånn i bøtta, men kåt hele tiden. Tror kanskje ikke dette er mani. Ikke tankekjør heller.

Anonymkode: 1b367...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo. 

Jeg føler meg deprimert. Altå: trist hver dag, gråter mye, dårlig søvn, redusert matlyst, suicidal noen av dagene (har planen klar), selvskader, er umotivert, negativ, pessimistisk, sliten, ukonsentrert, isolert, dårlig samvittighet, orker ikke så mye lyder eller sterkt lys (lamper, sola). Samtidig så er jeg veldig lett irritabel, blir fort sint og aggressiv, og jeg er seksuelt aktivert hele tiden. Jeg kan ikke huske å ha hatt så intense orgasmer på ti år. Vanligvis har jeg null sexlyst når jeg er deprimert, og jeg pleier også å sove MYE. -Men nå sover jeg altså lite, og er kåt 24/7. Har ikke nevnt akkurat det for behandler, siden det er litt pinlig å si at jeg er kåt hele tiden. Er dette uvanlig, eller?

Anonymkode: 1b367...d35

Kjenner meg litt igjen i dette. Sexlysta mi og har økt selv om resten av psyken har gått nedover. Er rar den psyken og den kroppen vår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...