Gå til innhold

Dere som er bipolar


Gjest Kanuttius

Anbefalte innlegg

Gjest Kanuttius

Hvordan ble dere utredet?

Jeg var manisk så fastlegen og gav beskjed til psykologen for å få satt diagnosen der. 10 min ut i første time hos psyk så han at jeg ikke har manisk. Var veldig kjapp avgjørelse syntes jeg. Spesielt. 

Vurderer å snakke om dette med andre som jobber innen psykiatri så da hadde det vert greitt å vite hvordan diagnosen settes .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest franklyscarlet

Hei!

Med meg tok det litt tid. 

Jeg hadde flere depresjoner gjennom ungdomsårene, og i tidlig voksenalder. Fikk min første hypomani for to år siden. Noe utypisk sykdomsbilde. Hadde symptomer som sterk angst, motorisk uro, hyperaktivitet, irritasjon og sinne. Fastlegen skjønte ikke hva som var galt, og satte meg på antidepressiva. Da slutta jeg å sove, fikk hallusinasjoner, samt flere "positive" og vanlige symptomer på hypomani. 

Dette medførte rask time på DPS, der psykologen kjapt skjønte hvilken diagnose det dreide seg om. Likevel tok det flere uker før den ble satt. Psykologen venta til jeg var i stand til å gjennomgå det diagnostiske spørreskjemaet sammen med han. Han ringte også en av mine pårørende og ba denne personen vurdere meg i lys av samme spørsmålsskjema.  Han satte diagnosen bipolar 1, fordi hypomanien var såpass alvorlig. 

Senere har jeg hatt to manier. Pluss all mulig mer dritt som ødelegger livet mitt. *Veldig positiv*. 

Lykke til!

Endret av franklyscarlet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Takk for ett opplysende svar francy.

Jeg har hatt mange depresjoner, de første tidlig i 20 årene hvor lege kun mente det var vanlig vinterdepresjon. Senere kom det en depresjon brått på. Hadde akkurat parkert bilen men klarte ikke gå ut, verden galt i hode på meg. Var sykmeldt i 14 dager hvor jeg bare gråt og gråt. I forkant av dette hadde jeg sitter time inn og ut på nettet og surfa diskusjoner og musikk. Mat eksisterte ikke. Kun cola og røyk. Dette gjentok seg for en venninde gjorde meg oppmerksom på at jeg ikke hadde det så bra når jeg fikk de "pc periodene". 

Senere har jeg ofte følt meg deprimert uten at jeg har vert hos lege, var bare slik det var liksom.  Var hos dps etter at jeg ikke taklet en jobb jeg hadde og fikk diagnosen dystymi. 

Ny utdannelse og ny jobb, hyppige sykemeldinger pga fibro og depresjon. Møtte veggen helt en sommer. Hele våren gikk så glatt at jeg kommenterte på  jobb at "nå skjer det noe, jeg pleier ikke ha det så bra" og så smalt det. En ekstrem hodepine i 14 dager og når jeg ble kvitt den var det som om hele min personlighet var borte vekk. Jeg var ufattelig irritert...det varte lenge og det var det min lege så som gjorde at hun mente jeg var hypoman. Kom på landjorda etter flere uker slik og siden da har jeg vert deprimert med små hint av irritasjon enkelte dager. F.eks hvis vi skal pusse opp så tar jeg helt overhånd. Forsøk på å stoppe meg så velter irritasjonen med en gang. Under studier kunne jeg  ha 4 prosjekt på gang samtidig som jeg hadde eksamen. Lese-male-lese-legge gulv-lese-montere møbler osv sov ikke de dagene. 

Håper dps kan se nærmere på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bipolar og kjenner meg veldig igjen i det du skriver.

utredningen er omfattende, det holder ikke at en lege sier at du ikke er hypoman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke fått diagnosen bipolar, men det er en mistanke om at jeg kan være det. Psykiater ønsker å bruke tid på å finne ut av det og har valgt å ikke lese min journal for å ikke å bli farget av det andre mener. 

Anonymkode: b5505...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanuttius
6 timer siden, Underbar skrev:

Jeg er bipolar og kjenner meg veldig igjen i det du skriver.

utredningen er omfattende, det holder ikke at en lege sier at du ikke er hypoman

Nei er ikke det noe spesielt. Å bli avvist på den diagnosen så kjapt når fastlegen har sett pasienten manisk.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ennå ikke fått diagnosen bipolar, men det er en mistanke om at jeg kan være det. Psykiater ønsker å bruke tid på å finne ut av det og har valgt å ikke lese min journal for å ikke å bli farget av det andre mener. 

Anonymkode: b5505...3a4

Det er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg tok det mange år, mange episoder, mange feildiagnoser og innleggelser før jeg fikk bipolardiagnosen. Jeg begynte å vise symptomer tidlig i ungdommen, i fjortenårsalderen, og fikk diagnosen da jeg var 29. Jeg hadde både heftige manier med psykoser og langvarige depresjoner med psykoser. Der var kun i depressive faser jeg søkte hjelp, så maniene var kun noe jeg kunne fortelle om i ettertid. Det var under en innleggelse der jeg ble gitt store mengder ad at jeg brøt ut i mani at helsepersonellet fattet mistanke og jeg ble grundig utredet og satt på medisinutprøving. Dette tok mer en et halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fastlegen opplever deg som manisk eller hypoman, og ikke skjønner at du er i bipolarspekteret, da bør du finne deg en annen fastlege.

Får du oppfølging av psykiater eller psykolog nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, ser nå at det var psykologen du mente.

Be om skikkelig utredning. Den er ikke gjort på 10 min. Få gjerne en psykiater til å utføre den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
3 timer siden, Underbar skrev:

Beklager, ser nå at det var psykologen du mente.

Be om skikkelig utredning. Den er ikke gjort på 10 min. Få gjerne en psykiater til å utføre den..

Jeg sluttet hos psykologen, er henvist til Dps og venter på svar dèrfra. Jeg syntes det var litt spesielt å avvise en diagnose så raskt og etter som timene gikk var det mere som virket merkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, BamseLiten skrev:

Jeg sluttet hos psykologen, er henvist til Dps og venter på svar dèrfra. Jeg syntes det var litt spesielt å avvise en diagnose så raskt og etter som timene gikk var det mere som virket merkelig. 

Beklager at jeg blander meg BamseLiten - venter du på time eller venter du på beskjed om de tar i mot deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
2 timer siden, XbellaX skrev:

Beklager at jeg blander meg BamseLiten - venter du på time eller venter du på beskjed om de tar i mot deg?

Venter på beskjed om de tar imot meg...synes det drøyer med svar nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎13‎.‎10‎.‎2017 den 2.46, BamseLiten skrev:

Hvordan ble dere utredet?

Jeg var manisk så fastlegen og gav beskjed til psykologen for å få satt diagnosen der. 10 min ut i første time hos psyk så han at jeg ikke har manisk. Var veldig kjapp avgjørelse syntes jeg. Spesielt. 

Vurderer å snakke om dette med andre som jobber innen psykiatri så da hadde det vert greitt å vite hvordan diagnosen settes .

Jeg er veldig fornøyd med å ikke fått en bipolar 1 diagnose, til tross for at jeg har hatt en mani som endte i psykose i tillegg til depresjoner/dystemi. Manien og psykosen har blitt forstått som noe som ble utløst av en langvarig uløselig situasjon, og jeg ble friskere i etterkant. Mange år siden nå, ikke fått noen flere manier. 

Anonymkode: a06c4...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig fornøyd med å ikke fått en bipolar 1 diagnose, til tross for at jeg har hatt en mani som endte i psykose i tillegg til depresjoner/dystemi. Manien og psykosen har blitt forstått som noe som ble utløst av en langvarig uløselig situasjon, og jeg ble friskere i etterkant. Mange år siden nå, ikke fått noen flere manier. 

Anonymkode: a06c4...8e5

Da er det jo kjempeflott. Hvis du siden har vert frisk så var det nok riktig å ikke sette den diagnosen. Kan jeg spørre om de satte en annen diagnose da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye problemer i ungdomsårene og tidlig voksenalder. Hadde en fastlege som var veldig dyktig på det meste, bortsett fra psykiske ting. Han gikk av og jeg fikk ny fastlege med bakgrunn fra psykiatri. Han gikk igjennom journal og hørte på hva jeg forklarte han. Sendte meg deretter til utredning for bipolar. 

 

Jeg gikk i mange år på «feil» medisiner, men etter jeg fikk diagnosen for noen år siden har jeg blitt satt på medisiner som fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...