Gå til innhold

Helseangst - Føflekkreft og overeksponering av solarium tidligere


HrHelseangst

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tidligere vært deprimert og dum som jeg var fant jeg stor effekt i å lysbehandle meg selv ved å ty til solarium, MASSE solarium.

I det siste har jeg slitt med depresjon igjen, men denne gangen også med ekstrem angst for å dø. Dette VET jeg at skyldes psykiatri, men det er langt fra ubegrunnet tenker jeg her jeg sitter ettersom jeg har vært så til de grader neglisjerende med egen hud og helse. 

Jeg er en gutt på 27 år med brunt hår som lett blir brun i solen. Jeg har blå øyne og tror jeg er hudtype 2 eller 3 i "tabellen" til Brun og Blid hvis det har noen betydning. Jeg har få medfødte føflekker, men hadde en stor benign jeg fikk fjernet for sju år siden (dette var før jeg begikk dumskapen i solstudio). Den siste tiden har jeg fått langt flere føflekker hvilket har ført til beslutningen om aldri mer å benytte meg av solarium samt aldri mer sole meg med vilje om sommeren eller annet. 

Jeg skal til Hudlege på mandag og vil fjerne noen av mine nye flekker kirurgisk ettersom de gir meg så inni H mye angst. Uavhengig av funn hos legen ønsker jeg å gå til sjekk hos Aleris hver fjerde måned. Mitt spørsmål er som følger, overreagerer jeg dersom jeg drar 3 ganger årlig til Hudlege uten at jeg noensinne har fått påvist malingt Melanom (forhåpentligvis) eller er det passe hypokonderi for en med min sol-bakgrunn?

Dersom jeg går 3 ganger i året samt ALDRI soler meg i solarium eller ute igjen tror dere jeg da kan overlate denne bekymringen til hudlegen (på en måte?)? Jeg blir så sykt stressa av å måtte holde utkikk selv og blir helt angstfylt hvilket er grunnen til planene om hyppige undersøkelser hos fagekspertisen. Som det lett kan leses av det jeg skriver her så fremkommer det vell at jeg sliter med angst og spesielt denne selvforskyldte angsten for kreft. 

Håper på feedback :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...