Gå til innhold

«De krenkedes landsforbund»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 timer siden, Gargamel skrev:

Det er når noen bruker det å være krenket som en hersketeknikk.

Det gjelder særlig folk som blir krenket på vegne av andre, så de kan sverte en motstander og/eller fremstå som reflektert og følsom selv.

Påstand om at noen tilhører de krenkedes landsforbund, brukes etter hvert også ganske mye som en hersketeknikk. Av og til er det helt legitimt å føle seg krenket eller såret, og gi uttrykk for dette til de det gjelder. Av og til kan det være på sin plass at de som har sagt eller gjort noe som sårer eller krenker andre, beklager det de har gjort. 

Raushet og respekt bør gjelde begge veier. Etter min oppfatning er det fortsatt mye sannhet i uttrykket "du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om medlemmet også gjør en (eller mange) glipper fordi en er for rask til å føle, tolke og handle? Er en fortsatt ikke raus og storsinnet,  og er en kanskje også et dårlig menneske som ikke tar hensyn til andre enn seg selv? 

Anonymkode: 66a22...cd1

Du kan vel være begge deler? Lett krenkbar i noen situasjoner, men raus i andre? For noen av de lett krenkbare, kan det være fristende å ty til passiv aggressivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, frosken skrev:

Du kan vel være begge deler? Lett krenkbar i noen situasjoner, men raus i andre? For noen av de lett krenkbare, kan det være fristende å ty til passiv aggressivitet. 

Jeg forstår det som at det ikke er noen mellomting, at han mener det er helt fraværende hos oss som er medlemmer i KL. 

Anonymkode: 66a22...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det som at det ikke er noen mellomting, at han mener det er helt fraværende hos oss som er medlemmer i KL. 

Anonymkode: 66a22...cd1

Du vet vel egentlig at det verken finnes et slikt landsforbund eller at noen har monopol på å definere hva dette begrepet skal innebære. Er ikke det at du velger å holde fast ved at noen skulle mene at du ikke både kan ha økt tendens til å føle deg krenket og samtidig være raus i andre sammenhenger, nettopp et uttrykk for den krenkbarheten det her er snakk om?

For øvrig vet du best selv hvilke personlige egenskaper du har og ikke har, det er ikke slik at noen på dol kan vite det bedre enn du gjør selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Mennesker som ikke har annet å drive med enn å krenke andre og tingene deres har for lite å tenke på tror jeg. Enkelte må bare ha for lite å tenke på. Sånn adferd tar jeg stor avstand fra spesielt om det skjer i yrkeslivet. Man må jo lure på hva slags utdanning de som driver sånn egentlig har og hvor lite de må ha å tenke på i stillingen sin.

Folk flest opplever jo bare at tida flyr bare fortere og fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, frosken skrev:

Du vet vel egentlig at det verken finnes et slikt landsforbund eller at noen har monopol på å definere hva dette begrepet skal innebære. Er ikke det at du velger å holde fast ved at noen skulle mene at du ikke både kan ha økt tendens til å føle deg krenket og samtidig være raus i andre sammenhenger, nettopp et uttrykk for den krenkbarheten det her er snakk om?

For øvrig vet du best selv hvilke personlige egenskaper du har og ikke har, det er ikke slik at noen på dol kan vite det bedre enn du gjør selv. 

Jeg liker din rettferdige og ikke-dømmende sans. Jeg har aldri sett eller følt at du har «dømt» noen. Du har en enorm evne til å se en sak fra alle’s sider. Takk for dine svar. 

Anonymkode: 66a22...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maggie55 skrev:

Det er så mye rent tull i dag.😊

Var det bedre i "gamle dager"?

Anonymkode: cf35b...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse kostymer-som-kan-krenke-tider, kom jeg til å tenke på at hvis du kler deg ut som heks er det ingen som vil stå frem og hevde seg krenket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Nei men en del blir værre og værre synes jeg. Men jeg dekker bare en liten tidsepoke og har ikke slekt og aner tilbake til 1600 og sånn.

Etterhvert har jeg lært meg mere at hva man ikke kan gjøre noe med bør man bare legge på hylla og hvor godt det er for alt man ikke har. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...