Gå til innhold

To ulike angstreaksjoner - kun til informasjon


ISW

Anbefalte innlegg

Og noe som jeg kanskje ikke presiserte godt nok. TA VEKK det som ikke virker før man prøver noe nytt. Sånn at man ikke ender opp med å ta 7 medisiner som ikke virker og bare gir bivirkninger.

Her synes jeg enkelte i psykiatrien fortjener en smekk på hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tenker kanskje (uten at jeg skal mene for mye om det) at en fornuftig behandlingsalgoritme kan være:

1. Ved lite plager: Betablokker og Sobril ved behov. Evt med tillegg av noe for søvn om man i perioder sover dårlig. Pluss kognitiv terapi. 

2. Om dette ikke er nok: Forsøke et SSRI i en viss dose, eventuelt Efexor eller Brintellix. Noen har nytte av det.

3. Om dette ikke hjelper: Lav dose Fluanxol eller Seroquel og ta bort SSRI som ikke virket. Eventuelt med tillegg av Buspiron. 

4. Om dette ikke hjelper, TCA eller Lyrica. Eventuelt klonidin.

5. Om dette ikke hjelper, vurdere om angstlidelsen skyldes bipolar lidelse eller ADHD/ADD og om så, behandle deretter.

6. Om dette ikke hjelper, benzo fast. 

Dette er kun min mening. Ingen fasit.

Fornuftig.

kan jeg spørre, du skriver alltid veldig utfyllende om alt, og virker veldig kunnskapsrik.

om alt som skjer i kropp, sammenheng mellom ting og medsiner osv. 

er du en ekspert?:)

Anonymkode: 51383...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fornuftig.

kan jeg spørre, du skriver alltid veldig utfyllende om alt, og virker veldig kunnskapsrik.

om alt som skjer i kropp, sammenheng mellom ting og medsiner osv. 

er du en ekspert?:)

Anonymkode: 51383...e50

Nei dessverre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nei dessverre :) 

Har lest en del du har skrevet og det er imponerende kunnskap, ikke møtt slikt fra en behandler enda. 

Anonymkode: 51383...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest en del du har skrevet og det er imponerende kunnskap, ikke møtt slikt fra en behandler enda. 

Anonymkode: 51383...e50

Tusen takk for det!

Jeg forsøker bare å illustrere at det finnes mange behandlingsalternativer mot angst. Betablokker (ikke-selektiv) mot det jeg kaller "type 1" over her er lite brukt. Antiadrenergika er lite brukt. Lave doser antipsykotika er ikke så mye brukt.

SSRI hjelper jo bare hvis man mangler serotonin. Jeg er dessverre overbevist om at mange med angst (såvel som depresjon) har andre problemer enn å bare mangle serotonin. Og da hjelper jo ikke SSRI så godt.

Og i noen tilfeller må det vel bare erkjennes at benzo er det eneste som virker.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Tusen takk for det!

Jeg forsøker bare å illustrere at det finnes mange behandlingsalternativer mot angst. Betablokker (ikke-selektiv) mot det jeg kaller "type 1" over her er lite brukt. Antiadrenergika er lite brukt. Lave doser antipsykotika er ikke så mye brukt.

SSRI hjelper jo bare hvis man mangler serotonin. Jeg er dessverre overbevist om at mange med angst (såvel som depresjon) har andre problemer enn å bare mangle serotonin. Og da hjelper jo ikke SSRI så godt.

Og i noen tilfeller må det vel bare erkjennes at benzo er det eneste som virker.

Ja jeg er et sånt tilfelle, men ingen behandler jeg hittil har møtt skriver ut benzo.

jeg har prøvd alle antidep hjelper ikke.

har også veldig høyt blodtrykk, men ikke fått medsin mot det.

hva er antiadrenergika?

har konstant angst, men ikke fordi eg bekymre meg som gad, har bare angst punktum.

null livsglede med konstant herjing i kropp. 

hatt det slik i 3 år nå og det går ikke lengre. Ent opp med dyp depresjon av det. Vært utav arbeidsliv, venner etc.

skal begynne til ny behandler aner ikke hva jeg skal si, redd for det bare blir nye runder med antidep jeg allerede har gått på.

Anonymkode: 51383...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er et sånt tilfelle, men ingen behandler jeg hittil har møtt skriver ut benzo.

jeg har prøvd alle antidep hjelper ikke.

har også veldig høyt blodtrykk, men ikke fått medsin mot det.

hva er antiadrenergika?

har konstant angst, men ikke fordi eg bekymre meg som gad, har bare angst punktum.

null livsglede med konstant herjing i kropp. 

hatt det slik i 3 år nå og det går ikke lengre. Ent opp med dyp depresjon av det. Vært utav arbeidsliv, venner etc.

skal begynne til ny behandler aner ikke hva jeg skal si, redd for det bare blir nye runder med antidep jeg allerede har gått på.

Anonymkode: 51383...e50

Her var det en del som legen din burde tatt tak i.

For det første må du få på det rene om du har et reelt høyt blodtrykk eller om det mest er forhøyet når du har angst. Dette gjør du med en 24-timers måling.

For det andre må du få en annen behandling av angsten din enn antidepressiva. Jeg har jo skrevet noen alternativer. Antiadrenergika er medisiner som "lurer" hjernen til å tro at det er mer adrenalinstoffer der enn det i realiteten er, slik at hjernen demper utskillelsen. Det finnes et par slike stoffer i dag, som brukes mot migrene men som i andre land brukes som anxiolytika. Klonidin (Catapresan) er det vanligste, og det hjelper også mot høyt blodtrykk. Smådoser med antipsykotika kan også for mange ha god effekt mot angst.

Du må også finne "høna og egget". Har du angst fordi du er deprimert eller er du deprimert fordi du har angst?

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Tusen takk for det!

Jeg forsøker bare å illustrere at det finnes mange behandlingsalternativer mot angst. Betablokker (ikke-selektiv) mot det jeg kaller "type 1" over her er lite brukt. Antiadrenergika er lite brukt. Lave doser antipsykotika er ikke så mye brukt.

SSRI hjelper jo bare hvis man mangler serotonin. Jeg er dessverre overbevist om at mange med angst (såvel som depresjon) har andre problemer enn å bare mangle serotonin. Og da hjelper jo ikke SSRI så godt.

Og i noen tilfeller må det vel bare erkjennes at benzo er det eneste som virker.

Interessant det du skriver om å mangle serotonin. Hvilke tanker gjør du deg der?

Jeg har selv lest masse om alt i hjernen og sentralnervesystemet og kropp. Mye som henger i hop.

mye interessant forsking i utlandet. Leste blant annet om en medsin som jeg ikke husker navnet på akkurat nå, men ment for noe annet, men kurerte dyp depresjon på tre dager! Lite bivirkning. 

Synest det så rart at vi i 2017 ikke har bedre medsiner mot angst. Føler at det er en mangel på forskning der. Vi vet så mye om. Hjernen at det skulle vært mulig å lage medsin for det. 

Psykiatrien her i Norge ligger langt bak.

Synest også at det er helt utrolig at det ikke er kommet noen bedre medsiner mot depresjon heller. De fleste antidep er jo haug gamle og lite virkningsfull for mange. Og må velge mellom pest og kolera ifht bivirkningene. 

Sikker på at om det var forskningsmiljø opptatt av å kurere gi folk bedre liv enn å tjene penger så hadde det kommet bedre medsiner.

Anonymkode: 51383...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Her var det en del som legen din burde tatt tak i.

For det første må du få på det rene om du har et reelt høyt blodtrykk eller om det mest er forhøyet når du har angst. Dette gjør du med en 24-timers måling.

For det andre må du få en annen behandling av angsten din enn antidepressiva. Jeg har jo skrevet noen alternativer. Antiadrenergika er medisiner som "lurer" hjernen til å tro at det er mer adrenalinstoffer der enn det i realiteten er, slik at hjernen demper utskillelsen. Det finnes et par slike stoffer i dag, som brukes mot migrene men som i andre land brukes som anxiolytika. Klonidin (Catapresan) er det vanligste, og det hjelper også mot høyt blodtrykk. Smådoser med antipsykotika kan også for mange ha god effekt mot angst.

Får ikke hjelp med blodtrykk av nåværende lenge, hun tror jeg bare har det når jeg er hos henne. Men det har jeg jo ikke siden denne psyko angsten er konstant. Har gått med langstidmåling, gjorde det privat, fikk påvist altfor høyt for alder og vekt etc. Har også utført kortisol test og den er også altfor høy. Hormonene mine er og utav lage. Kroppen har blitt ødelagt av dette over så lang tid. Har sluttet å gå til fastlege hun er ikke interessert i å hjelpe med psyke eller fysisk, omtrent himler med øyene når jeg snakker. venter på ny fastlege nå. Forholder meg kun til psykiater, vært hos en nå noen måneder, men hun synest det var for vanskelig og har sendt meg til en ny, lurer på om han kan hjelpe....og hva jeg skal be om, orker ikke prøve disse antidep engang til, 

Hørt om catapresan før, hvordan virker det i forhold til angst? 

Hadde vært interessant å fortalt deg hele min historie og fått dine synspunkter. Men vil helst være anonym da.

Anonymkode: 51383...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tenker kanskje (uten at jeg skal mene for mye om det) at en fornuftig behandlingsalgoritme kan være:

1. Ved lite plager: Betablokker og Sobril ved behov. Evt med tillegg av noe for søvn om man i perioder sover dårlig. Pluss kognitiv terapi. 

2. Om dette ikke er nok: Forsøke et SSRI i en viss dose, eventuelt Efexor eller Brintellix. Noen har nytte av det.

3. Om dette ikke hjelper: Lav dose Fluanxol eller Seroquel og ta bort SSRI som ikke virket. Eventuelt med tillegg av Buspiron. 

4. Om dette ikke hjelper, TCA eller Lyrica. Eventuelt klonidin.

5. Om dette ikke hjelper, vurdere om angstlidelsen skyldes bipolar lidelse eller ADHD/ADD og om så, behandle deretter.

6. Om dette ikke hjelper, benzo fast. 

Dette er kun min mening. Ingen fasit.

En ting med angst som jeg har tenkt en del på, er at det synes å for ofte bli behandlet som en lidelse i seg selv, også i de tilfellene der det er mer riktig å se det som et symptom på noe annet.

Tror for eksempel ikke jeg er den eneste som etter langvarig overbelastning har fått som råd å drive eksponeringsterapi for å bli kvitt angsten som fulgte med. Kan vel si at det virket en anelse mot sin hensikt å forbli i de belastende situasjonene for å eksponere meg, når det jeg egentlig trengte var å kapitulere under dyna.

Noen som har tanker omkring dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant det du skriver om å mangle serotonin. Hvilke tanker gjør du deg der?

Jeg har selv lest masse om alt i hjernen og sentralnervesystemet og kropp. Mye som henger i hop.

mye interessant forsking i utlandet. Leste blant annet om en medsin som jeg ikke husker navnet på akkurat nå, men ment for noe annet, men kurerte dyp depresjon på tre dager! Lite bivirkning. 

Synest det så rart at vi i 2017 ikke har bedre medsiner mot angst. Føler at det er en mangel på forskning der. Vi vet så mye om. Hjernen at det skulle vært mulig å lage medsin for det. 

Psykiatrien her i Norge ligger langt bak.

Synest også at det er helt utrolig at det ikke er kommet noen bedre medsiner mot depresjon heller. De fleste antidep er jo haug gamle og lite virkningsfull for mange. Og må velge mellom pest og kolera ifht bivirkningene. 

Sikker på at om det var forskningsmiljø opptatt av å kurere gi folk bedre liv enn å tjene penger så hadde det kommet bedre medsiner.

Anonymkode: 51383...e50

Det jeg mener er at man (uten at jeg skal påberope meg at dette er mitt spesialfelt) ved angst har for mye eksitatoriske nevrotransmittere (glutamat, noradrenalin, dopamin, mv) og/eller for lite inhibitoriske (serotonin, gamma-aminosmørsyre, mv). Det er ikke sånn at 1 enkelt medisin hjelper alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Caprioli skrev:

En ting med angst som jeg har tenkt en del på, er at det synes å for ofte bli behandlet som en lidelse i seg selv, også i de tilfellene der det er mer riktig å se det som et symptom på noe annet.

Tror for eksempel ikke jeg er den eneste som etter langvarig overbelastning har fått som råd å drive eksponeringsterapi for å bli kvitt angsten som fulgte med. Kan vel si at det virket en anelse mot sin hensikt å forbli i de belastende situasjonene for å eksponere meg, når det jeg egentlig trengte var å kapitulere under dyna.

Noen som har tanker omkring dette?

Det eneste jeg tenker er at jeg tror ikke jeg vet om en eneste psykisk lidelse/psykisk sykdom som blir bedre av å kun kapitulere under dyna. Kanskje med unntak av innleggelse i psykiatrisk sykehus helt i starten i en meget kort periode. For de aller tyngste pasientene.

Men når det er sagt så må man selvsagt vurdere hvert enkelt tilfelle med tanke på hvor mye, som i ditt eksempel, forskjellig type terapi det er riktig å "utsette" pasienten for. 

For min egen del så går det veldig opp og ned ifh hvor mye psykiateren min pusher på. Om jeg er veldig dårlig tar han helt styring i timene. Da snakker vi kanskje bare litt om de tyngste tingene og han sier stopp når han mener vi skal stoppe. Og da snakker vi om vær og vind resten av timen. Når timen er over forteller han meg om hva vi skal snakke om neste gang og omtrent hvor lenge. I bedre perioder spør han bare når jeg kommer: hva vil du snakke om i dag? Men som sagt, uansett om jeg er skikkelig dårlig så pågår terapien. Og det er allikevel hardt arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Det jeg mener er at man (uten at jeg skal påberope meg at dette er mitt spesialfelt) ved angst har for mye eksitatoriske nevrotransmittere (glutamat, noradrenalin, dopamin, mv) og/eller for lite inhibitoriske (serotonin, gamma-aminosmørsyre, mv). Det er ikke sånn at 1 enkelt medisin hjelper alle.

Interessant.

vist man ved angst har for mye noradrenalin er det da lurt å gå på snri? 

Lest en del om glutamat, men vanskelig å redusere denne.

tror gamma-aminosmørsyre er essensielt er ikke det Gaba biten i hjernen? 

Denne klonidin catapresan, hvordan virker den på hjernen? 

Anonymkode: 51383...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er et sånt tilfelle, men ingen behandler jeg hittil har møtt skriver ut benzo.

jeg har prøvd alle antidep hjelper ikke.

har også veldig høyt blodtrykk, men ikke fått medsin mot det.

hva er antiadrenergika?

har konstant angst, men ikke fordi eg bekymre meg som gad, har bare angst punktum.

null livsglede med konstant herjing i kropp. 

hatt det slik i 3 år nå og det går ikke lengre. Ent opp med dyp depresjon av det. Vært utav arbeidsliv, venner etc.

skal begynne til ny behandler aner ikke hva jeg skal si, redd for det bare blir nye runder med antidep jeg allerede har gått på.

Anonymkode: 51383...e50

Hvorfor får du ikke medisin mot veldig høyt blodtrykk? Det høres ikke helt forsvarlig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ColaZero skrev:

Hvorfor får du ikke medisin mot veldig høyt blodtrykk? Det høres ikke helt forsvarlig ut?

Hehe ja det er det det er! Bare tragisk hele greien, nei fordi min fastlege ikke forstår at det er konstant. Hun tror jeg bare er oppkavet på kontoret når jeg forteller at jeg har skyhøy angst hvert sekund hele dagen!!!! 

Har hatt mye knip i hjerte dette året

har hatt flere lammelser hele høyre side

stress over lang tid ikke bra.....skyhøyangst over år umulig bra

men sånn er det ikke hjelp å få

 

Anonymkode: 51383...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hehe ja det er det det er! Bare tragisk hele greien, nei fordi min fastlege ikke forstår at det er konstant. Hun tror jeg bare er oppkavet på kontoret når jeg forteller at jeg har skyhøy angst hvert sekund hele dagen!!!! 

Har hatt mye knip i hjerte dette året

har hatt flere lammelser hele høyre side

stress over lang tid ikke bra.....skyhøyangst over år umulig bra

men sånn er det ikke hjelp å få

 

Anonymkode: 51383...e50

Hvor høyt er BT blitt målt til på fastlegekontoret? Og er det målt flere ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ColaZero skrev:

Hvor høyt er BT blitt målt til på fastlegekontoret? Og er det målt flere ganger?

Hun har ikke engang giddet å mål det!!!

ja målt mange ganger, men ikke av fastlegen som sagt det ser hun ikke noen poeng i. 

Vært innlagt på sykehus Pga det

som skrev før, har målt det over døgn igjennom privat fastlege, altfor høyt.

 

har kjøpt meg egen blodtrykksmåler som lagrer data og tatt med til psyk, men hun vil ikke gi noe for blodtrykket heller. 

lei av å kjempe....

 

Anonymkode: 51383...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har ikke engang giddet å mål det!!!

ja målt mange ganger, men ikke av fastlegen som sagt det ser hun ikke noen poeng i. 

Vært innlagt på sykehus Pga det

som skrev før, har målt det over døgn igjennom privat fastlege, altfor høyt.

 

har kjøpt meg egen blodtrykksmåler som lagrer data og tatt med til psyk, men hun vil ikke gi noe for blodtrykket heller. 

lei av å kjempe....

 

Anonymkode: 51383...e50

Hvorfor fikk du fikk BT medisin av din private fastlege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Og noe som jeg kanskje ikke presiserte godt nok. TA VEKK det som ikke virker før man prøver noe nytt. Sånn at man ikke ender opp med å ta 7 medisiner som ikke virker og bare gir bivirkninger.

Her synes jeg enkelte i psykiatrien fortjener en smekk på hånda.

Ja for mange får for mange medisiner! Hva kan jeg forvente av bivirkninger etter slutt av xeplion 50 mg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja for mange får for mange medisiner! Hva kan jeg forvente av bivirkninger etter slutt av xeplion 50 mg?

Jeg vet dessverre ikke :( 

Skulle gjerne gitt deg et svar, men får verken lov eller har kunnskap til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...