Gå til innhold

Hva skjer på kontroll til gynekologen som 47 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skjer på kontroll til gynekologen som 47 år egentlig? Når du nærmer deg 50 år. Går på p-piller. Normal vekt. Har skjønt man ikke vet om man er i overgangsalder når man går på p-piller. Må man ta blodprøver? Kjenner jeg stresser med akkurat den biten. Har valgt å være barnløs for å slippe unna blodprøver. Å det har fungert så langt i livet. Akseptert den skjebnen. Kjenner at jeg kommer til å si nei, om det blir påkrevd blodprøver for noe. Har aldri opplevd noe i underlivet av sykdommer. Stresser også med at gynekologen tar fra meg prevensjon. for at jeg ikke vil ta evt. blodprøver. Vet jeg kommer til å lide meg igjennom blødninger til det stopper en gang i 50 årene om det skjer. Hva skjer egentlig med vi som kommer til gynekolog med sprøyteskrekk og legeskrekk? Er det håp?

Anonymkode: e2244...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Hva skjer på kontroll til gynekologen som 47 år egentlig?

2. Må man ta blodprøver? 

Anonymkode: e2244...1a2

Jeg skilte ut de to spørsmålene du stilte for å svare på dem.  Kan selvsagt bare svare med min egen erfaring:

1. Min gynekolog tar celleprøve fra livmorhalsen. Så bruker hun en utralydstav som hun sjekker forholdene i livmor og eggstokker og sikkert andre ting. 

2. Jeg har bare opplevd blodprøve hos gynekologen en gang. Da hadde jeg en stor cyste, og hun ville ta en blodprøve for å se om jeg hadde en kreftmarkør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Kalevaala skrev:

Jeg skilte ut de to spørsmålene du stilte for å svare på dem.  Kan selvsagt bare svare med min egen erfaring:

1. Min gynekolog tar celleprøve fra livmorhalsen. Så bruker hun en utralydstav som hun sjekker forholdene i livmor og eggstokker og sikkert andre ting. 

2. Jeg har bare opplevd blodprøve hos gynekologen en gang. Da hadde jeg en stor cyste, og hun ville ta en blodprøve for å se om jeg hadde en kreftmarkør. 

Takk for at du kommenterte. Så lenge det ikke feiler noe med prøvene eller ser noe mistenkelig. Så slipper jeg det stresset med at gynekologen anbefaler blodprøver. Har jeg forstått det riktig?

Anonymkode: e2244...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer på kontroll til gynekologen som 47 år egentlig? Når du nærmer deg 50 år. Går på p-piller. Normal vekt. Har skjønt man ikke vet om man er i overgangsalder når man går på p-piller. Må man ta blodprøver? Kjenner jeg stresser med akkurat den biten. Har valgt å være barnløs for å slippe unna blodprøver. Å det har fungert så langt i livet. Akseptert den skjebnen. Kjenner at jeg kommer til å si nei, om det blir påkrevd blodprøver for noe. Har aldri opplevd noe i underlivet av sykdommer. Stresser også med at gynekologen tar fra meg prevensjon. for at jeg ikke vil ta evt. blodprøver. Vet jeg kommer til å lide meg igjennom blødninger til det stopper en gang i 50 årene om det skjer. Hva skjer egentlig med vi som kommer til gynekolog med sprøyteskrekk og legeskrekk? Er det håp?

Anonymkode: e2244...1a2

Er det den regelmessige celleprøven du skal ta? Jeg tar den hos fastlegen, er et par år eldre enn deg og har aldri vært hos gynekolog for noen "frutinekontroll", er det vanlig å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Er det den regelmessige celleprøven du skal ta? Jeg tar den hos fastlegen, er et par år eldre enn deg og har aldri vært hos gynekolog for noen "frutinekontroll", er det vanlig å gjøre det?

Jeg har ikke greid å ta GU hos fastlegen, så jeg gjør det hos gynekolog. Tror nok at det er vanligst å ta den hos fastlegen hvis ikke det er noe spesielt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Lillemus skrev:

Er det den regelmessige celleprøven du skal ta? Jeg tar den hos fastlegen, er et par år eldre enn deg og har aldri vært hos gynekolog for noen "frutinekontroll", er det vanlig å gjøre det?

Ja rutinekontroll. Foretrekker å reise til byen til gynekolog jeg ikke møter hver dag. Enn å ha en sekretær med lege inn til slikt på det lokale legekontoret. Hadde ikke brydd meg om det hadde stått flere ukjente sekretærer og kikket på i byen til gynekologen. Enn den ene sekretæren jeg møter på jobben min igjen til fastlegen. Altså jeg bor på en liten plass der alle elsker å skravle om alle. Dessverre.. Trenger ikke noe avtale igjennom lege for å komme til hun hyggelige gynekologen.

Anonymkode: e2244...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja rutinekontroll. Foretrekker å reise til byen til gynekolog jeg ikke møter hver dag. Enn å ha en sekretær med lege inn til slikt på det lokale legekontoret. Hadde ikke brydd meg om det hadde stått flere ukjente sekretærer og kikket på i byen til gynekologen. Enn den ene sekretæren jeg møter på jobben min igjen til fastlegen. Altså jeg bor på en liten plass der alle elsker å skravle om alle. Dessverre.. Trenger ikke noe avtale igjennom lege for å komme til hun hyggelige gynekologen.

Anonymkode: e2244...1a2

Da skjønner jeg. Har aldri værr annet enn selve celleprøven og spørsmål om alt er regelmessig for meg på disse kontrollene. Det går nok helt fint. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Man kan ikke vurdere hormonene når du er på p-pillen, og så lenge du bruker pillen vil du ha regelmessige blødninger. Pillen vil regulere blødningene, så du slipper de blødningsproblemer som en del kvinner opplever i din alder. Pillen vil dessuten gi redusert risiko for kreft i eggstokker og livmorslimhinne, en effekt som kan vare i mange år etter at du har stoppet med pillen. Risiko for brystkreft vil være litt øket på pillen, men effekten er ute av kroppen få år etter at du har sluttet med pillen.

Det er lurt å ta celleprøve hvert 3. år, men det er ikke noe krav, det er ditt eget valg. Prøven kan tas hos din fastlege. De fleste leger vil anbefale deg å stoppe med p-pillen når du er 50 år, etter den tid er risiko for graviditet minimal. Hvilken pille bruker du, forresten? Jeg går ut fra at du ikke røker.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri røyket. Bruker Marvelon. Føler ikke det er mitt eget valg å ta celleprøver. Når det henger som en trussel fra lege om å ikke få forlenget p-piller. Tar celleprøve til gynekolog hver 3 år. Blir automatisk kalt inn. Aldri skulket den timen. Kun utsatt pga jeg fikk blødninger. Har endometriose, så p-piller hjelper meg stort.

Anonymkode: e2244...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...