Gå til innhold

Hva er helfabrikata og halvfabrikata?


påskelilje

Anbefalte innlegg

Er helfabrikata sånn som for eksempel Grandiosa - at du bare tar av emballasjen og putter den i ovnen, og så er den ferdig, mens for eksempel suppeposer er halvfabrikata fordi en tilsetter vann og evt melk/fløte og så koker opp? Hva med pølser (altså bearbeidete matvarer) - er det hel- eller halvfabrikata - eller noe annet?

Hjemme hos oss bruker vi nå litt blanding av poser (saus, supper, lasagnepakker), bokser/pakker med crusha tomater, ferdige bønner/erter/linser, av og til ferdige fiskeprodukter (fylt fisk fra Findus, fiskepinner - sjelden nå, oftere før), glass med tomatsaus etc.

Men vi lager også en god del ting fra bunnen.

Jeg er ikke særlig glad i å lage mat. De to eldste ungdommene mine liker det, men de har liten tid, kommer ofte veldig seint hjem, så da blir det ikke så himla kreativ middagsmat :P

Hva med dere? Det er vel helt greit å bruke litt hjelpemidler innimellom?

RIsgrøten til Fjordland er forresten veldig god! Hvordan får de den så god? Klarer aldre det selv hvis jeg koker selv, så de siste årene har vi kjøpt Fjordland til hele gjengen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har alltid et lite lager av halvfabrikata hjemme, samt litt i fryseren, da det rett som det er hender at vi ikke får handlet eller planlagt middager.  Men en god stund nå har vi hatt (ekspress-)matkasser, som stort sett består av fersk mat og således blir mye sunnere, raskere og mer variert enn når vi skal handle og planlegge selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Grandiosa og annen mat som kun trenger oppvarming regnes vel som helfabrikat mens  type toro poser som man må tilsette vann/melk/kjøtt er halvfabriakta ettersom jeg har forstått. 

Vi har alltid ett lager av halvfabrikat mat i hus. Jeg langer en del fra bunnen men siden formen varierer er det greitt å variere hvor mye jeg må tenke og gjøre for å få middagen på bordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser du definisjonen:

http://www.dinside.no/okonomi/ikke-se-ned-pa-all-ferdigmat/61862756

Jeg lager det meste fra bunnen, men bruker selvfølgelig hel- og halvfabrikata jeg også (tacosaus, soyasaus, makrell i tomat feks). Jeg lager aldri posemat, hverken supper, sauser eller gryter. Jeg syns ting blir bedre på ferske råvarer, men dette begynte jeg med fordi vi har noen allergier og intoleranser vi må ta hensyn til. Blenderen er min beste venn på kjøkkenet, og det tar overraskende kort tid å smokke sammen en saus eller suppe faktisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Tror helfabrikata inneholder bare norske råvarer Halfabrikata har også utenlandske råvarer. 

Eller at ved helfabrikata  da står produsenten bak hele produktet mens halvfabrikata da er produktet delvis produsert eller ytterligere bearbeidet av flere enn en produsent.

Er i tvil så nå tipper jeg.

Har du Googlet?

Alt er så ofte ikke som man tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...