Gå til innhold

Lapraskopi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 40 år. Stort sett frisk. Har et barn på to år. Graviditet utenfor livmoren for halvannet år siden, med påfølgende fjerning av en eggleder og konstatering av at den andre var tett (Det ble brukt kontrastvæske og ultralyd). Har holdt på med IVF ei stund: To ferskforsøk har blitt avbrutt pga at de befrukta eggene ikke utvikla seg. Ett fryseforsøk ble avbrutt pga at eggene ikke overlevde opptining. En gang fikk jeg satt inn to egg, men ble ikke gravid. Jeg har enda forsøk igjen, men synes at alt dette styret for ingenting er tappende. Legen på IVF-klinikken lurte på om jeg ønsket lapraskopi for å se om egglederen virkelig er HELT tett, for å få avgjort en gang for alle om vi kan bli gravid på naturmåten. Men jeg er usikker, og vet ikke om jeg kjenner til alle relevante fordeler og ulemper ved det... Håper at kanskje du kan opplyse meg litt?

Anonymkode: 9725e...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke se noen grunn til å utføre laparoskopi på deg. Den vesentligste grunn til at du ikke blir gravid er sannsynligvis din alder. Sjansen for å bli gravid ved 40 års alderen er gjennomsnittlig ca 5 % per måned. Man har nå med IVF forsøkt å gjøre det beste ut av situasjonen uten at det har lyktes. Du har jo allerede hatt en  test på funksjonen av den gjenværende eggleder. Har man målt AMH (anti Müllersk hormon) ? det kan si noe om eggreserven. Erfaringen med at eggene ikke lar seg befrukte er tegn på at de egg som er igjen i eggstokkene ikke har så god kvalitet. Eggene er ikke fornyet siden de ble anlagt mens du var foster. Men det kan jo være et eller flere bra egg som kan løsne ved siste forsøket?

Vi får håper på det. Altså jeg ser ingen grunn til laparoskopi.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...