Gå til innhold

Uteblitt menstruasjon


Anemone;)

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vi prøver å bli gravide, sluttet på p-pillen Diane i juli. Syklusene har vært litt lange (34 dager, med eggløsningssmerter på dag 14). Før jeg startet på prevensjon hadde jeg stabile sykluser. Denne syklusen har i midlertidig vært veldig rar. Fikk positiv el.-test på dag 14 i syklusen, hadde el.-slim og eggløsningssmerter. Forventet at mensen kom en gang mellom dag 28-32, og hadde masse menssmerter i denne perioden, men mensen kom allikevel ikke. Er nå på dag 38 i syklusen og har fått smerter i området rundt venstre eggstokk, samme type smerte som jeg har ved eggløsning. Tok graviditetstest i dag som var negativ. Blir bekymret, hva kan dette være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være en meget tidlig abort. Kanskje så mye som halvparten av graviditeter ender med abort, og ofte så tidlig at det bare oppfattes som en litt forsinket menstruasjon. Man kunne jo tenke på graviditet uten for livmoren, men da vil graviditetstesten nesten alltid være positiv. Så se det.

Så vil jeg fraråde å styre med eggløsningstester og graviditetstester før det er gått i all fal noen dager over ventet menstruasjon. Hvis syklus er mellom 25 og 35 dager, kan du regne med normal eggløsning ca 14 dager før ventet menstruasjon. Det er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen at det er mulighet for befruktning, 2-3 samleier i denne perioden er optimalt. Sjansen per måned for å oppnå graviditet i din alder er gjennomsnittlig 17 %, så ha litt tålmodighet

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...