Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal gjøre..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært sammen med kjæresten i snart to år. På en fest vi nettopp var på fortalte han meg at han ikke hadde det så greit og at han hadde veldig mye depressive tanker i hodet. Han sa også at han ønsket å skjære over håndleddene sine. Han har hatt slike tanker før jeg ble kjent med han og gått til psykolog. Han sa at han kunne trengt noen å snakke med om alle tankene, men nå sier han bare at det går bra og at han ikke trenger å snakke med noen.. Men man slutter jo ikke bare å tenke på slike tanker.. Vet ikke hva jeg skal gjøre.. 

Anonymkode: 79c42...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har vært sammen med kjæresten i snart to år. På en fest vi nettopp var på fortalte han meg at han ikke hadde det så greit og at han hadde veldig mye depressive tanker i hodet. Han sa også at han ønsket å skjære over håndleddene sine. Han har hatt slike tanker før jeg ble kjent med han og gått til psykolog. Han sa at han kunne trengt noen å snakke med om alle tankene, men nå sier han bare at det går bra og at han ikke trenger å snakke med noen.. Men man slutter jo ikke bare å tenke på slike tanker.. Vet ikke hva jeg skal gjøre.. 

Anonymkode: 79c42...752

Du kan begynne med å ta en alvorlig prat med ham og fortelle litt hva det han har sagt gjør med deg - hvor hjelpeløs du føler deg. Videre kan du oppmuntre ham til å oppsøke sin fastlege og få henvisning til en behandler. Ikke mas, ikke ta dette opp i tide og utide, la det være opp til ham -men fortell og vis at du er tilgjengelig om han føler behov for noen å "spille ball med". 

 

Anonymkode: f3653...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det heter så er det av barn og fulle menn du får høre sannheten. Veldig bra du fikk det vinduet inn i det som sannsynligvis reflekterer virkeligheten for ham.

Dessverre er det mange, menn spesielt, som har problemer med å akseptere at de har det så vanskelig at de behøver hjelp. Enda vanskeligere er det å oppsøke den hjelpen.

Dette er noen porter som må åpnes, og det kan være enklere sagt enn gjort. Oppsiden er at portene ofte forblir åpne når steget først er tatt. I betydning at når du først har begynt å akseptere situasjonen og dine behov, samt begynt å ta imot hjelp, er det ikke så store barrierer for å fortsette.

Finnes sikkert mange veier til rom, og du må nesten vurdere situasjonen selv i forhold til veien videre, du som står tettest på. Du kan imidlertid få noen tips.

Er det noen andre rundt ham du kan ta det opp med, for eksempel foreldre eller en god venn (en fare for at det oppleves som du går bak ryggen hans, men kanskje er det verd risikoen)? Kan du "fysisk" ta han med til legen (vanligere enn du kanskje tror)? Kan du åpne han via å snakke om egne erfaringer eller vansker? Er det en flaske vin som må til (usikker på om dette er lurt, men...)?

Det du uansett kan gjøre, er å selv oppsøke profesjonelle, for å få hjelp til å håndtere situasjonen. Har du råd så vil du kunne få time nesten på dagen hos privatpraktiserende psykologer uten offentlig avtale.

Skal ikke skremme deg, men det er notorisk vanskelig å vurdere selvmordsfare. Det du vet er at han har tenkt på metode, og det er et steg på veien. Som oftest er det et rop om hjelp når noen sier sånt, men det vet vi aldri.

Håper på det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært sammen med kjæresten i snart to år. På en fest vi nettopp var på fortalte han meg at han ikke hadde det så greit og at han hadde veldig mye depressive tanker i hodet. Han sa også at han ønsket å skjære over håndleddene sine. Han har hatt slike tanker før jeg ble kjent med han og gått til psykolog. Han sa at han kunne trengt noen å snakke med om alle tankene, men nå sier han bare at det går bra og at han ikke trenger å snakke med noen.. Men man slutter jo ikke bare å tenke på slike tanker.. Vet ikke hva jeg skal gjøre.. 

Anonymkode: 79c42...752

Jo, man kan godt slutte å tenke på slike tanker. Det blir sagt mye i fylla som ikke er fullt så alvorlig når man igjen er edru. 

Siden han har gått til psykolog tidligere, så vet han hvordan dette fungerer. Han vet sannsynligvis også hva han skal gjøre om han ønsker en ny runde med psykolog. Jeg synes i utgangspunktet du ikke skal gjøre noe annet enn å si at dersom han føler han trenger noen å snakke med, så kan han jo be fastlegen om henvisning til psykolog. 

Når det gjelder å vurdere om folk sliter i en slik grad at omgivelsene bør gripe inn, så vektlegger jeg ikke utsagn i fylla i noen særlig grad. Dersom kjæresten din derimot ikke lenger klarer å fungere i jobb eller utdanning, eller om hans tenkning virker forvirret, så kan det være grunn til å ta mer tak i det. Uansett, så er det slik at så lenge han selv er i stand til å tenke fornuftig, så er det han selv som avgjør om han vil ha hjelp. Sporadiske tanker om at man ønsker å kutte seg, er som regel ikke farlig i seg selv. 

Det er ikke du som skal forsøke å løse de problemer han evt. måtte ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...