Gå til innhold

Avslutning av behandling hos terapeut


Undulaten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

51 minutter siden, Undulaten skrev:

Noen andre her som har fått reaksjoner når dere må avslutte behandling hos terapeut? Hvilke reaksjoner har du hatt?

De vanligste reaksjonene på dette er gjerne å føle seg forlatt noe som igjen kan vise seg i sinne/depressivitet. Behovet for å avvise eller å glatte over/unngå hele problemstillingen/situasjonen er også helt vanlig. Mye kan forebygges ved å jobbe med avslutningen over tid sammen med behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Undulaten skrev:

Noen andre her som har fått reaksjoner når dere må avslutte behandling hos terapeut? Hvilke reaksjoner har du hatt?

For noen år tilbake avsluttet jeg behandling hos psykolog. Behandlingen hadde vart i syv år og jeg gikk to gng i uken, i perioder tre gng. Jeg hadde tanker om at det kom til å bli veldig rart å avslutte. Og redd for at jeg ikke kom til å klare meg på egenhånd. Men det var helt nødvendig å slutte. Grudde meg forferdelig til siste avslutningstimen hvor vi skulle "ta avskjed med hverandre" som psykologen sa. Unødvendig dramatisk.

Jeg led meg igjennom de siste 45 min jeg hadde med henne og tenkte bare på at det skulle ta slutt. Da det var over og jeg gikk ut og satte meg i bilen og kjørte vekk følte jeg meg fri som fuglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Undulaten skrev:

Noen andre her som har fått reaksjoner når dere må avslutte behandling hos terapeut? Hvilke reaksjoner har du hatt?

Hadde en psykolog som flyttet/sluttet,da gråt jeg masse for jeg var blitt så glad i henne. Hun var så varm og god på en måte..litt eldre, en morsfigur. Jeg var lenge fortvilet, hun var der når jeg var på mitt verste. Gikk to ganger i uken i perioder + at jeg kunne ringe, ble avhengig av henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Undulaten skrev:

Noen andre her som har fått reaksjoner når dere må avslutte behandling hos terapeut? Hvilke reaksjoner har du hatt?

 

Jeg avsluttet frivillig hos en terapeut jeg ikke var fornøyd med (og fikk ikke ønsket mitt oppfylt om å få ny terapeut) på DPS etter et tosifret antall år og det føltes befriende, men jeg var usikker på hvordan jeg skulle klare meg uten jevnlige samtaler. Etter 9 mnd. kom jeg til hos en privat terapeut hvor jeg nå har gått i halvannet år. Det jeg har kjent det siste halve året, er at jeg ser frem til å være ferdig med terapien (langvarig traumeterapi) og kunne begynne å leve et "normalt" og uavhengig liv uten støtte fra noen terapeut. Det er jo det som må være målet. På et tidspunkt må fuglungen lære å fly alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Jeg avsluttet frivillig hos en terapeut jeg ikke var fornøyd med (og fikk ikke ønsket mitt oppfylt om å få ny terapeut) på DPS etter et tosifret antall år og det føltes befriende, men jeg var usikker på hvordan jeg skulle klare meg uten jevnlige samtaler. Etter 9 mnd. kom jeg til hos en privat terapeut hvor jeg nå har gått i halvannet år. Det jeg har kjent det siste halve året, er at jeg ser frem til å være ferdig med terapien (langvarig traumeterapi) og kunne begynne å leve et "normalt" og uavhengig liv uten støtte fra noen terapeut. Det er jo det som må være målet. På et tidspunkt må fuglungen lære å fly alene.

Det var godt sagt "På et tidspunkt må fuglungen lære å fly alene". Det er sant og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...