Gå til innhold

Brintellix (mot angst)


sirop1365381324

Anbefalte innlegg

sirop1365381324

Denne medisiden begynner å ha vært på markedet noen år nå.

Noen som har gjort seg opp noen erfaringer med denne mot angst? Vurderer å bytte til denne fra Aurorix (750mg) grunnet manglende effekt.

Normalt sett er det kansje andre ssri som er førstevalget mot angst, men Brintellix har vel mindre seksuelle bivirkinger slik jeg har fortsått det og derfor ønsker jeg å teste ut den først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker Brintellix, men ikke mot angst, så burde kanskje ikke svare... ;) Men er så frekk og tillater meg å smyge inn noen ord likevel:

Min erfaring er at Brintellix har svært få bivirkninger sammenliknet med andre SSRI-er jeg har forsøkt. Jeg kjenner andre som har hatt positiv effekt på angsten ved bruk av denne. I indikasjonene til Brintellix står det ikke noe om angst, men om man leser under Egenskapene til medisinen, står det: "Denne multimodale aktiviteten anses å være ansvarlig for de antidepressive og angstdempende effektene og for bedring av kognitiv funksjon, læring og hukommelse observert i dyrestudier."

Men for meg er i hvert fall Brintellix den medisinen som har hjulpet best på depresjon. Har tidligere erfaring med Cipralex, Efexor og Fevarin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Eva Sofie said:

Jeg bruker Brintellix, men ikke mot angst, så burde kanskje ikke svare... ;) Men er så frekk og tillater meg å smyge inn noen ord likevel:

Min erfaring er at Brintellix har svært få bivirkninger sammenliknet med andre SSRI-er jeg har forsøkt. Jeg kjenner andre som har hatt positiv effekt på angsten ved bruk av denne. I indikasjonene til Brintellix står det ikke noe om angst, men om man leser under Egenskapene til medisinen, står det: "Denne multimodale aktiviteten anses å være ansvarlig for de antidepressive og angstdempende effektene og for bedring av kognitiv funksjon, læring og hukommelse observert i dyrestudier."

Men for meg er i hvert fall Brintellix den medisinen som har hjulpet best på depresjon. Har tidligere erfaring med Cipralex, Efexor og Fevarin.

Jeg er enda frekkere, og smyger inn et par spørsmål jeg håper du kan svare på. Hvordan er den mht avflatning av følelser og følelse av tiltaksløshet ifht til Cipralex? Og har du merket at du har blitt smartere? :D 

Anonymkode: 4b0ae...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mener at denne gir mindre avflatning en visse andre, dette er noe jeg har lest ut ifra andre.

Jeg har ikke brukt denne selv, men har gått 2år på cipralex, og ble veldig flat på denne, og mye trøtt og sliten giddesløs, mangel på ork.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enda frekkere, og smyger inn et par spørsmål jeg håper du kan svare på. Hvordan er den mht avflatning av følelser og følelse av tiltaksløshet ifht til Cipralex? Og har du merket at du har blitt smartere? :D 

Anonymkode: 4b0ae...cf8

Mer smart på denne sammenlignet på andre ssri ja, det må jeg si. Og det med seksuell libido er virkelig en fordel. Forstår godt du vil prøve denne først egentlig.

Anonymkode: ff74f...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring: cipralex var spesiellt krevende oppstartsfase. Veldig " rotete" hodet, søvnproblemer, parestesier , vansker med å finne ord, likegyldig , ikke evne til orgasme. Men angsten slapp taket mer og tankekjøret var betydelig redusert. Jeg fikk mer energi etter hvert og ble bedre. Men likegyldigheten, konsentrasjonsvansker og mangel på sexlyst vedvarte. Gikk over på brintellix. Ble mer klar i tankene , litt bedre seksuelt. Sover bedre. Men er fremdeles noe likegyldig. Betydelig mer angst enn ved brintellix. Mer svingende i humøret også. Mer svimmelhet og kvalme. Stivhet i kroppen. Men den funker på et vis og jeg klarer å ha greie samtaler med folk selv om jeg er litt kognitivt svekket. Alle reagerer vel forskjellig på medisiner. Dessuten så svinger det gjerne uansett hvilke medisiner man står på. Jeg vet virkelig ikke hva som er hva lenger.  Man har  lengre erfaring med brintellix i andre land. Det kommer sikkert til å stå mer i felleskatalogen vår med årene også. 

Anonymkode: 752a7...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, sirop1365381324 skrev:

Denne medisiden begynner å ha vært på markedet noen år nå.

Noen som har gjort seg opp noen erfaringer med denne mot angst? Vurderer å bytte til denne fra Aurorix (750mg) grunnet manglende effekt.

Normalt sett er det kansje andre ssri som er førstevalget mot angst, men Brintellix har vel mindre seksuelle bivirkinger slik jeg har fortsått det og derfor ønsker jeg å teste ut den først.

Min angst er bedre med brintellix, men ble enda bedre av angsten da fastlegen la til efexor. Bruker nå 20 mg brintellix og 150 mg efexor. (+ 15 mg abilify og 100 mg quetiapin)

Ja, brintellix har betydelig mindre seksuelle bivirkninger enn de jeg har gått på før (sist cipralex) Blir dessuten generelt mindre følelsesmessig flat av brintellix. Det er iallefall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324

Det høres ut som Brintellix blir mitt neste forsøk. Så da er det bare å bite tennene sammen og seponere Aurorix. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sirop1365381324 skrev:

Det høres ut som Brintellix blir mitt neste forsøk. Så da er det bare å bite tennene sammen og seponere Aurorix. 

Håper du får god effekt av den. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på interessen rundt dette, da jeg muligens skal teste Brintellix selv for primært angst (som riktignok kommer av utbrenthet, som jo er en slags depresjon).

Holder på å trappe ned Wellbutrin nå, og skal drøfte ny medisin med legen på neste time -- hun skulle drøfte med en psykiater i mellomtiden.

Mitt kasus er at jeg hadde høyt stress/uro/angst-nivå, har brukt Cipralex tidligere for samme tilstand med suksess, ønsker unngå Cipralex og tilsvarende pga seksualpåvirkningen, testet Wellbutrin som funket på angst/depresjon men gjorde meg enda mer stressa (bombe, øker noradrenalinnivået i kroppen).

Vi får utveksle erfaringer her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får man særriøst bedre hukommelse av brintelix? Isåfall er dette medisnen for meg

Anonymkode: 825eb...d14

 

Brintellix er en ganske ny medisin og jeg synes det ser ut til at det alltid er store forventninger til nye medisiner. Endelig kommer det en revolusjonerende og fantastisk medisin med få bivirkninger! Jeg begynte på Seroquel når denne enda var ny og ble beskrevet som enestående og med få bivirkninger. Ser man på bivirkningslisten nå, er den blitt ganske omfattende, men medisinen i seg er bra. Det samme gjaldt Abilify.

Jeg tror nok at Brintellix er en bra medisin, men jeg vil tro at listen over bivirkninger vil øke med årene. Når jeg nå sjekket bivirkningslisten, registrerer jeg at listen har vokst minimalt siden jeg startet for 2 1/2 år siden, så det er jo håp :)

Det jeg nå skal si, er bare min synsing: Jeg tror ikke at Brintellix øker kognitive funksjoner læring og hukommelse på mennesker, selv om dette er sett i dyrestudier, men det kan være at områdene ikke blir like mye berørt som på andre medisiner? Jeg går på et par epilepsimedisiner, som er kjent for å gi hukommelses- og konsentrasjonsvansker, og det jeg mener er at Brintellix ikke gir disse bivirkningene.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får man særriøst bedre hukommelse av brintelix? Isåfall er dette medisnen for meg

Anonymkode: 825eb...d14

Fikk hakket bedre hukommelse enn ved cipralex . Men kan ikke sammenlignes med å være medisinfri. Da jeg gikk uten medisiner gikk tankene på høygir og jeg husket litt for mye. Brintellix hjelper meg som har PTSD til ikke å gå å huske hele tiden. Men som sagt , alle reagerer ulikt. 

Anonymkode: 752a7...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, kattefot skrev:

Brintellix hjalp godt på depresjonen jeg hadde, men ikke godt nok på angsten.

Var angsten noe du hadde uavhengig av depresjonen, eller en følge av depresjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lider av GAD, så tror nok angsten utløste depresjonen, men  er ikke 100% sikker på om det var høna eller egget som kom først. De kommer vel gjerne hånd i hånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, kattefot skrev:

Lider av GAD, så tror nok angsten utløste depresjonen, men  er ikke 100% sikker på om det var høna eller egget som kom først. De kommer vel gjerne hånd i hånd. 

Ja, det gjør de. Det vanligste er at depresjon disponerer for angst, men om du har en klart definert angstlidelse kan du fint bli deprimert av å ha det kjipt over tid.

Nå kjenner jeg ikke deg, men GAD har jo potensiale til å virkelig stjele livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...i fortsettelse av dette så var det egentlige poenget mitt, som jeg glemte i farten, at mange (alle?) antidepressiva vel først og fremst er effektivt mot angst dersom angsten kom som følge av depresjonen?

Endret av Caprioli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, kattefot skrev:

Lider av GAD, så tror nok angsten utløste depresjonen, men  er ikke 100% sikker på om det var høna eller egget som kom først. De kommer vel gjerne hånd i hånd. 

Forstår hva du mener. Har også GAD i tillegg  til OCD og PTSD. Så da jeg nå får Brintellix  mot depresjon virker den bare på tankekjøret men ikke så godt på angsten. 

Anonymkode: 752a7...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig altså. Brintellix virket ikke godt på angsten og Aurorix økte angsten veldig. Gått over på Cipralex som fungerer godt hos meg, selv om det er noen bivirkninger jeg ikke liker. Men her må jeg velge mellom pest eller kolera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...