Gå til innhold

Brintellix (mot angst)


sirop1365381324

Anbefalte innlegg

sirop1365381324

Det er disse kjipe bivirkningene jeg også frykter fra vanlig ssri, først og fremst de seksuelle.

Derfor jeg vil prøve Brintellix før jeg evt. går videre til ssri. 

Virker som erfaringene med Brintellix er noe blandet hva kommer til angst, for noen virker det, men ikke like godt som andre medisiner, mens for noen virker Brintellix ikke. Etter 7-8år med angst for låste situasjoner (fortrinnsvis sosiale) tror jeg at jeg kan leve med litt virkning og færre bivirkninger framfor god virkning og et dødt sexliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

sirop1365381324
On 10/18/2017 at 12:23 AM, Caprioli said:

Henger meg på interessen rundt dette, da jeg muligens skal teste Brintellix selv for primært angst (som riktignok kommer av utbrenthet, som jo er en slags depresjon).

 

Ble det så du begynte på Brintellix?

Jeg skal til legen på onsdag for å få en nedtrappingsplan for Aurorix samt be om å prøve en ny AD, jeg står mellom Brintellix og Cipralex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sirop1365381324 skrev:

Ble det så du begynte på Brintellix?

Jeg skal til legen på onsdag for å få en nedtrappingsplan for Aurorix samt be om å prøve en ny AD, jeg står mellom Brintellix og Cipralex.

Jeg har legetime i morgen, så da får jeg avklart det. Skriver her i løpet av dagen i morgen det legen forteller meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324
1 hour ago, Caprioli said:

Jeg har legetime i morgen, så da får jeg avklart det. Skriver her i løpet av dagen i morgen det legen forteller meg.

Supert, kansje din fastlege har noe erfaring med Brintellix som min ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sirop1365381324 skrev:

Ble det så du begynte på Brintellix?

Jeg skal til legen på onsdag for å få en nedtrappingsplan for Aurorix samt be om å prøve en ny AD, jeg står mellom Brintellix og Cipralex.

Jeg gikk på cipralex , byttet så til brintellix. Er mye mindre flat på brintellix enn på cipralex. Så brintellix passer iallefall meg bedre enn cipralex.

Uansett hva det blir så lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, sirop1365381324 skrev:

Supert, kansje din fastlege har noe erfaring med Brintellix som min ikke har.

Da har jeg vært hos legen, og h*n har heller ingen erfaring selv, men har forsøkt få fatt på noen som har.

H*n hadde vært i kontakt med nærmeste psykiatriske sykehus, som ikke hadde erfaring, og hadde så kontaktet akutt ambulent team hvor de har en psykiater som kunne bistå. H*n ventet på at vedkommende skulle ringe tilbake. Siden jeg også akkurat har sluttet med Wellbutrin, avtalte vi ny time om tre uker for å gi det tid til å stabilisere seg.

Så da kommer ny rapport om tre uker. 

Må ellers si at jeg er utrolig glad i legen min, som alltid er på ballen og strekker seg langt for å ordne opp.

<3 Legen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynnte på brintellix etter råd fra NHD (psykiateren på forumet her). Tror han har svart litt på spørsmål ang brintellix. Med cipralex fungerte ikke kroppen seksuelt men på Brintelix er jeg mer følsom og kroppen fungerer. Men problemet er at på brintellix er jeg psykisk dårligere så jeg har ikke lyst til sex. Det er en hårfin balanse der hver enkelt må finne hva som passer best. Jeg er fremdeles flat og likegyldig på brintellix men ikke like mye som ved cipralex. Det er en slags halvveis tilstand som er vanskelig å beskrive og som man sikkert kan leve med på et vis. Jeg bruker fremdeles energi på å finne ord og tenke klart . Jeg glemmer lett og suser rundt litt apatisk. Jeg blir sliten av samtaler med folk.    Men tross alt er disse tingene bedre med brintellix. Tror kanskje for min del har det å tenke raskt, komme med råd og prate med folk vært en veldig viktig del av min personlighet og jobb. Så derfor er det et stort "handikap " for meg å slite på dette området. Det går virkelig ut over livskvaliteten. 

Anonymkode: 752a7...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg begynnte på brintellix etter råd fra NHD (psykiateren på forumet her). Tror han har svart litt på spørsmål ang brintellix. Med cipralex fungerte ikke kroppen seksuelt men på Brintelix er jeg mer følsom og kroppen fungerer. Men problemet er at på brintellix er jeg psykisk dårligere så jeg har ikke lyst til sex. Det er en hårfin balanse der hver enkelt må finne hva som passer best. Jeg er fremdeles flat og likegyldig på brintellix men ikke like mye som ved cipralex. Det er en slags halvveis tilstand som er vanskelig å beskrive og som man sikkert kan leve med på et vis. Jeg bruker fremdeles energi på å finne ord og tenke klart . Jeg glemmer lett og suser rundt litt apatisk. Jeg blir sliten av samtaler med folk.    Men tross alt er disse tingene bedre med brintellix. Tror kanskje for min del har det å tenke raskt, komme med råd og prate med folk vært en veldig viktig del av min personlighet og jobb. Så derfor er det et stort "handikap " for meg å slite på dette området. Det går virkelig ut over livskvaliteten. 

Anonymkode: 752a7...867

Dine opplevelser rundt Cipralex høres jo veldig kjipe ut. Kan jeg spørre hva du tar Brintellix mot nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sirop1365381324 skrev:

Dine opplevelser rundt Cipralex høres jo veldig kjipe ut. Kan jeg spørre hva du tar Brintellix mot nå?

Depresjon, OCD  og PTSD . 

Anonymkode: 752a7...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324

Da har jeg også vært til fastlegen og diskutert videre medisinbruk.

Vi ble enige om å trappe ned Aurorix med 150mg hver 4. dag, dvs. ca 2 uker på nedtrappingen. Noe jeg synes kansje var litt kort tid siden jeg brukte 4 uker på opptrappingen.. dette får jeg bare se an tenker jeg, om bivirkningene begynner å melde seg så får jeg bare bruke noe lengre tid.

Ellers så fikk jeg resept på det preparatet som legen hadde best erfaring med mot den type angst jeg har, nemlig Zoloft.

Så da blir det spennende å se virkning og bivirking på Zoloft, om dette er noe jeg kan leve med, vertfall en kort periode til jeg er i ny jobb igjen og har ting litt mer på stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sirop1365381324 skrev:

Da har jeg også vært til fastlegen og diskutert videre medisinbruk.

Vi ble enige om å trappe ned Aurorix med 150mg hver 4. dag, dvs. ca 2 uker på nedtrappingen. Noe jeg synes kansje var litt kort tid siden jeg brukte 4 uker på opptrappingen.. dette får jeg bare se an tenker jeg, om bivirkningene begynner å melde seg så får jeg bare bruke noe lengre tid.

Ellers så fikk jeg resept på det preparatet som legen hadde best erfaring med mot den type angst jeg har, nemlig Zoloft.

Så da blir det spennende å se virkning og bivirking på Zoloft, om dette er noe jeg kan leve med, vertfall en kort periode til jeg er i ny jobb igjen og har ting litt mer på stell.

Jeg håper det blir et bra valg for deg. mange har god erfaring med zoloft.

På den andre siden lurer jeg litt på hvordan leger som din skal få erfaring med "nye" midler som brintellix(eller andre medisiner) hvis de ikke prøver de ut på pasientene sine. En gang må jo være den første for det også. Eller skal de holde seg til de samme medikamentene hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tilstede skrev:

På den andre siden lurer jeg litt på hvordan leger som din skal få erfaring med "nye" midler som brintellix(eller andre medisiner) hvis de ikke prøver de ut på pasientene sine. En gang må jo være den første for det også. Eller skal de holde seg til de samme medikamentene hele tiden?

Et gyldig poeng det, samtidig er det vel ikke alle leger som ønsker å "gå opp løypa" i kollegiet, men ønsker se hvilke erfaringer andre gjør seg først.

For å ta Brintellix som eksempel så viste det seg jo for min lege å ikke være spesielt lett tilgjengelig kunnskap per i dag, så h*n må jobbe litt for å finne noen med erfaring å forhøre seg med.

Men ja, da får vel jeg muligens være min leges jomfru på dette medikamentet, som jo er interessant for begge parter. H*n får erfaring og jeg får gleden av å prøve noe som kanskje er en bedre match for meg enn litt eldre medikamenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Caprioli skrev:

Et gyldig poeng det, samtidig er det vel ikke alle leger som ønsker å "gå opp løypa" i kollegiet, men ønsker se hvilke erfaringer andre gjør seg først.

For å ta Brintellix som eksempel så viste det seg jo for min lege å ikke være spesielt lett tilgjengelig kunnskap per i dag, så h*n må jobbe litt for å finne noen med erfaring å forhøre seg med.

Men ja, da får vel jeg muligens være min leges jomfru på dette medikamentet, som jo er interessant for begge parter. H*n får erfaring og jeg får gleden av å prøve noe som kanskje er en bedre match for meg enn litt eldre medikamenter.

Det er jo mye erfaring fra utlandet, og USA. Så selv om den er relativt ny på markedet her på berget, den ble vel godkjent i 2015 tror jeg, så er den ikke ny egentlig. Om du googler litt, kan du lese mye brukererfaringer derfra. Det gjorde jeg. Veldig mange er superfornøyde. men ikke alle selvsagt. En del er plaget med kvalme i starten på brintellix, og noen orker ikke gå på den på grunn av det. Men for mange så gir kvalmen seg. Jeg merket ikke stort til det. Hadde ikke mye bivirkninger i det hele tatt, mindre enn på andre ssri til sammenlikning. Men det var meg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, tilstede skrev:

Det er jo mye erfaring fra utlandet, og USA. Så selv om den er relativt ny på markedet her på berget, den ble vel godkjent i 2015 tror jeg, så er den ikke ny egentlig. Om du googler litt, kan du lese mye brukererfaringer derfra. Det gjorde jeg. Veldig mange er superfornøyde. men ikke alle selvsagt. En del er plaget med kvalme i starten på brintellix, og noen orker ikke gå på den på grunn av det. Men for mange så gir kvalmen seg. Jeg merket ikke stort til det. Hadde ikke mye bivirkninger i det hele tatt, mindre enn på andre ssri til sammenlikning. Men det var meg.  

Har også lest mye på nettet, og var på bakgrunn av det jeg foreslo det for min lege. Det kan (og gjør sikkert) legene også, men samtidig forstår jeg at det kjennes bedre for dem om det finnes et lokalt nettverk som er kjent med medikamentene de skriver ut.

Oppstartsplager har jo alle antidepressiva, så det må du nesten tåle om du skal bruke det. Personlig har jeg ikke vært plaget med det i forhold til SSRI, så om jeg med Brintellix slipper den ene permanente bivirkningen jeg har hatt med andre (seksualfunksjon), så er jeg fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Caprioli skrev:

Har også lest mye på nettet, og var på bakgrunn av det jeg foreslo det for min lege. Det kan (og gjør sikkert) legene også, men samtidig forstår jeg at det kjennes bedre for dem om det finnes et lokalt nettverk som er kjent med medikamentene de skriver ut.

Oppstartsplager har jo alle antidepressiva, så det må du nesten tåle om du skal bruke det. Personlig har jeg ikke vært plaget med det i forhold til SSRI, så om jeg med Brintellix slipper den ene permanente bivirkningen jeg har hatt med andre (seksualfunksjon), så er jeg fornøyd :)

Og det er jo en veldig vesentlig bivirkning også da. Derfor burde brintellix være en medisin de virkelig burde prøve mer ut legene. Jeg tror de undervurderer litt hvor uheldig det er for mange mennesker å gå kanskje i årevis med nedsatt seksualfunksjon på antidepressiva. Særlig hvis det finnes alternativ.

Der er jo også aurorix. Den påvirker heller ikke seksualfunksjonen, men jeg holder en knapp på brintellix foran den likevel.

Håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, tilstede skrev:

er er jo også aurorix. Den påvirker heller ikke seksualfunksjonen, men jeg holder en knapp på brintellix foran den likevel.

Håper du finner ut av det.

Takk for tips, da har jeg det i bakhodet i fall Brintellix ikke blir noen suksess.

Og takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 31.10.2017 den 9.18, Caprioli skrev:

Da har jeg vært hos legen, og h*n har heller ingen erfaring selv, men har forsøkt få fatt på noen som har.

H*n hadde vært i kontakt med nærmeste psykiatriske sykehus, som ikke hadde erfaring, og hadde så kontaktet akutt ambulent team hvor de har en psykiater som kunne bistå. H*n ventet på at vedkommende skulle ringe tilbake. Siden jeg også akkurat har sluttet med Wellbutrin, avtalte vi ny time om tre uker for å gi det tid til å stabilisere seg.

Så da kommer ny rapport om tre uker. 

Må ellers si at jeg er utrolig glad i legen min, som alltid er på ballen og strekker seg langt for å ordne opp.

<3 Legen

Da har jeg vært hos legen igjen, og h*n har nå fått tak i en psykiater med erfaring, som forsåvidt ga klarsignal til å teste Brintellix for meg, men visstnok ikke sa så mye mer, men ok :)

I og med at jeg ikke har noen klassisk depresjon, men mer langvarig lettere nedstemthet (minner om dystemi, uten å være det) som har ledet til utbrenthet/reaksjon på langvarig belastning, med angst og etterhvert en del dager med mer klassiske depresjonssymtomer, var legen litt usikker på om det var rett for meg med mer antidepressiva. Glad for at h*n har disse reservasjonene og diskuterer det med meg. At det bare er fire uker siden jeg sluttet med Wellbutrin gjorde også at h*n var usikker på om jeg evt burde vente lenger før jeg valgte teste Brintellix.

Jeg valgte til slutt å prøve nå, med oppfølgingstime om to uker.

Skal oppdatere her med mine erfaringer, krysser fingrene for at de blir positive :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Caprioli skrev:

Da har jeg vært hos legen igjen, og h*n har nå fått tak i en psykiater med erfaring, som forsåvidt ga klarsignal til å teste Brintellix for meg, men visstnok ikke sa så mye mer, men ok :)

I og med at jeg ikke har noen klassisk depresjon, men mer langvarig lettere nedstemthet (minner om dystemi, uten å være det) som har ledet til utbrenthet/reaksjon på langvarig belastning, med angst og etterhvert en del dager med mer klassiske depresjonssymtomer, var legen litt usikker på om det var rett for meg med mer antidepressiva. Glad for at h*n har disse reservasjonene og diskuterer det med meg. At det bare er fire uker siden jeg sluttet med Wellbutrin gjorde også at h*n var usikker på om jeg evt burde vente lenger før jeg valgte teste Brintellix.

Jeg valgte til slutt å prøve nå, med oppfølgingstime om to uker.

Skal oppdatere her med mine erfaringer, krysser fingrene for at de blir positive :)

Dystymi krever behandling på lik linje med annen depresjon, mener jeg, og det er egentlig det jeg også har. Har denne lettere nedstemtheten hele tiden, som aldri gir seg, uten at jeg egentlig nå har så mye grunn til å være nedstemt. Synes brintellix hjelper litt, men skulle gjerne sett at den hjalp meg enda mer. Hvor mye den virker på angsten vet jeg egentlig ikke. Men jeg synes det er verdt et forsøk for deg, og du kan jo starte på fem mg og ta det litt forsiktig i starten siden du ikke så lenge siden sluttet på wellbutrin. Krysser fingre for at du får noe virkning av medisinen og at bivirkningene i starten ikke blir så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2017 den 20.25, Caprioli skrev:

Ja, det gjør de. Det vanligste er at depresjon disponerer for angst, men om du har en klart definert angstlidelse kan du fint bli deprimert av å ha det kjipt over tid.

Nå kjenner jeg ikke deg, men GAD har jo potensiale til å virkelig stjele livskvalitet.

Nei, det aller vanligste er at angsten kommer først, og så kommer depresjonen.

Sosial angst gjør at man ikke tørr å gå ut av huset, man klarer ikke ha jobb, man mister vennene, og ellers alt av sosial omgangskrets, man blir sosialt isolert selv om man egentlig ønsker å ha et liv, og det sier seg selv at en ubehandlet (sterk) sosial angst kan bare ende på en måte og det er depresjon.

Ubehandlet angst:

 sosial angst = depresjon = selvmord

Anonymkode: 825eb...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det aller vanligste er at angsten kommer først, og så kommer depresjonen.

Sosial angst gjør at man ikke tørr å gå ut av huset, man klarer ikke ha jobb, man mister vennene, og ellers alt av sosial omgangskrets, man blir sosialt isolert selv om man egentlig ønsker å ha et liv, og det sier seg selv at en ubehandlet (sterk) sosial angst kan bare ende på en måte og det er depresjon.

Ubehandlet angst:

 sosial angst = depresjon = selvmord

Anonymkode: 825eb...d14

Jeg er ikke uenig i at hemmende angst gir mønsteret du beskriver (jeg opplevde det selv).

Dette med hva som er høna og egget i forhold til depresjon og angst, så var dette informasjon jeg fikk av min psykolog. Nå husker jeg ikke eksakt sammenheng eller hvordan h*n formulerte seg, men poenget var vel at når depresjon og angst kommer i tospann så er det depresjonen som behandlingsmessig må gripes tak i for å få bukt med angsten.

Mens angsten der er mer å anse som et symptom på depresjonen, stiller det seg naturligvis annerledes dersom du har en isolert (vet ikke hva som er riktig begrep) angstlidelse. Og, som du sier, er veien til å bli deprimert kort dersom angsten er hemmende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...