Gå til innhold

Brekt fortann.


1133

Anbefalte innlegg

En fortann brakk under tygging. Årsak: Karies og mange fyllinger. Ikke infeksjon. Spørsmål: Kan tannlegen sette inn en stift i den gjenværende roten, og en krone på denne stiften? Det vil vel bety rotfylling? Er dette å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

48 minutter siden, 1133 skrev:

En fortann brakk under tygging. Årsak: Karies og mange fyllinger. Ikke infeksjon. Spørsmål: Kan tannlegen sette inn en stift i den gjenværende roten, og en krone på denne stiften? Det vil vel bety rotfylling? Er dette å anbefale?

Spørs hvordan tannen har knekt av. 

Jeg klarte desverre å knuse en formann da jeg var lite pga et hardt slag med ansiktet rett i asfalten. Tannlegen valgte å beholde en liten del av tannen som var igjen som feste til en kunstig porselenstann. Altså han limte på en porselenstann på en liten del av den gamle tannen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knekte av fronten på en av fortennene til en kompis, fordi vi på en hjemme alene-fest da vi var unge og dumme dansa med ølflasker i hendene.

Vi sendte ham på tannlegevakta og fortsatte festen. Husker ikke hva de gjorde, men det ordna seg på et vis.

/dårligsamvittighetenda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Caprioli skrev:

Jeg knekte av fronten på en av fortennene til en kompis, fordi vi på en hjemme alene-fest da vi var unge og dumme dansa med ølflasker i hendene.

Vi sendte ham på tannlegevakta og fortsatte festen. Husker ikke hva de gjorde, men det ordna seg på et vis.

/dårligsamvittighetenda

Slike uhell kan skje. Slik er livet.  Tannlegene er flinke i dag heldigvis. :)  

Er en kjent sangstjerne som har en kunstig fortann. Jeg visste det ikke før i senere tid. Det er min favorittartist. Men kan ikke se det på henne. Det eneste er at den ene tannen blir værende i samme farge og så forandrer de andre tennene farge med alderen. Den kunstige tannen blir derfor hvitere i fargen enn de andre tennene. Men man kan skifte ut i samme farge men det er dyrt. Derfor så er det mange som velger å bleke tennene sine slik at de står i hop med den kunstige tannen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 1133 skrev:

En fortann brakk under tygging. Årsak: Karies og mange fyllinger. Ikke infeksjon. Spørsmål: Kan tannlegen sette inn en stift i den gjenværende roten, og en krone på denne stiften? Det vil vel bety rotfylling? Er dette å anbefale?

Kommer an på hvor skadet tannen er. Men i våre dager er det meste mulig hos tannlegen.

Anonymkode: 5c1e5...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 1133 skrev:

En fortann brakk under tygging. Årsak: Karies og mange fyllinger. Ikke infeksjon. Spørsmål: Kan tannlegen sette inn en stift i den gjenværende roten, og en krone på denne stiften? Det vil vel bety rotfylling? Er dette å anbefale?

Ikke nødvendigvis rotfylling. Da jeg var 10 år slo jeg en bit av en fortann som tannlegen fikset med plast. Varte ganske så lenge, men for snart 17 år siden lå jeg på golvet og lekte med jentungen som var 4 mnd og hun smelte en putteball (en leke) rett i fleisen på meg så tanna knakk på nytt. Den ble ikke rotfylt, men pusset ganske godt ned så bare en liten bit sto igjen og på denne ble det så festet en krone. Jeg er usikker på hva denne kronen er laget av, om det er porselen eller noe annet, men den har i alle fall holdt seg fint i 17 år. :) Kostet 4000,- den gangen, men jeg tror ikke det er stort dyrere i dag, fikk krone på en jeksel i fjor og det kostet ca. 4500,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha hørt hva tannlegen sier. Men jeg er veldig glad for å ikke ha stift. Jeg har et bittelitestykke igjen av den naturlige fortannen min, som porselenstannen er limt fast på. Ingen stift.  Jeg er glad jeg slapp stift. Men jeg får lett vondt i den lille biten som den henger på når jeg blir forkjølet/ blir syk osv... Det er noe med nervene i den som kjennes godt da.. iallefall hos meg, men jeg vet ikke hvordan det er med andre. Men det må være liv i den bittelille delen for at man skal kunne slippe stift. I min var det utrolig nok liv. Tannlegen sa at det var sjelden med tanke på hvordan tannen var knust i stykker. Jeg hadde løpt fort , ramlet, og knust den ganske styggt av. 

Jeg ønsket å få ny porselenstann fordi min er så kritthvit. Men tannlegen sa at det er ganske dyrt med ny porselenstann. Så han ville heller velge å bleke de tennene jeg har for å få de lik den fortannen i farge. Det koster 3000 kroner, men er langt rimeligere enn å skifte ny porselenstann sa han. Men jeg må søke opp dette med porselenstann for det er jo interessant om hva de ligger på. Min porselenstann er en avstøpning av den andre fortannen som jeg har ved siden av. Og den er spesiallaget av spesialister på porselenskroner, og laget slik at den skal ligne mest mulig en normal vanlig tann, og sendt via post til tannlegen faktisk... Veldig spesiellt. Vet ikke helt hvordan de gjør det i dag... Er kjipt å miste en blivende tann, men sånn er det iblant. Selv om jeg var bare 11 år da det skjedde, så synes jeg fortsatt at det var kjipt, men må gjøre det beste ut av det, og tannlegene er flinke :) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...