Gå til innhold

Ville du fjernet aspergeren viss du kunne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Viss du kunne blitt frisk fra asperger, hadde du sagt ja da?

Eller trives du som en uføretrygda, isolert, sosialt vrak, særing, venneløs, barnløs, coldrikkende, pilleavhengig, netflix-serie-elskende sofaslask?

Anonymkode: 1339a...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viss du kunne blitt frisk fra asperger, hadde du sagt ja da?

Eller trives du som en uføretrygda, isolert, sosialt vrak, særing, venneløs, barnløs, coldrikkende, pilleavhengig, netflix-serie-elskende sofaslask?

Anonymkode: 1339a...a7e

Selvfølgelig ville jeg det.

Dette er ikke mye til liv.

Synd det ikke finnes noen effektive piller.

Men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, gråstein skrev:

Selvfølgelig ville jeg det.

Dette er ikke mye til liv.

Synd det ikke finnes noen effektive piller.

Men men.

Ja nei, det er litt av et liv.

Hadde en bare visst hvilken del av hjernen og hvilken nervecelle som var feilplassert, så skulle jeg personlig ha tatt meg den oppgaven med å stikke en kniv i hue og ordna litt opp

Men neida det er ingen som gidder å forske på autisme. Kreftforskning ditt og brystkreftforskning datt

Aldri har dem funnet ut noe nytt om årsaken til autisme

Ja ja

 

 

Anonymkode: 1339a...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Viss du kunne blitt frisk fra asperger, hadde du sagt ja da?

Eller trives du som en uføretrygda, isolert, sosialt vrak, særing, venneløs, barnløs, coldrikkende, pilleavhengig, netflix-serie-elskende sofaslask?

Anonymkode: 1339a...a7e

Det var da svært da, ender de fleste aspergerne opp slik ?

Trives ikke nei

Anonymkode: 2c1ce...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var da svært da, ender de fleste aspergerne opp slik ?

Trives ikke nei

Anonymkode: 2c1ce...0a8

Jepp.

Det er ingen vei utenom.

Og har du ikke nådd alle punktene ennå, så har du det snart.

Dame dame

Anonymkode: 1339a...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Viss du kunne blitt frisk fra asperger, hadde du sagt ja da?

Eller trives du som en uføretrygda, isolert, sosialt vrak, særing, venneløs, barnløs, coldrikkende, pilleavhengig, netflix-serie-elskende sofaslask?

Anonymkode: 1339a...a7e

Altså, om jeg kunne velge så hadde jeg foretrukket å være normal og fungere normalt. Men sånn er det ikke og da er jeg glad for at jeg kan få uføretrygd og at jeg kan isolere meg så mye som jeg har behov for. Jeg er ikke venneløs, men vil ikke ha flere venner enn jeg har og jeg er glad de ikke er sånne som skal finne på ting hele tiden. Jeg har aldri hatt noe ønske om å få barn så det er forsåvidt helt greit at jeg ikke har det. Jeg drikker nok heller ikke mer cola enn andre nordmenn. Pillene jeg tar er ikke pga asperger. Og netflix har jeg ikke. Sofaen er fin når jeg trenger å slappe av og skjerme meg, men jeg ser ikke på meg selv som en sofaslask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Asperger er lik : uføretrygda, isolert, sosialt vrak, særing, venneløs, barnløs, coldrikkende, pilleavhengig, netflix-serie-elskende sofaslask? Nei ,jeg må innrømme at jeg ikke kjenner meg igjen i noe av dette. . Har vært uføretrygdet, men det var en kombinasjon av Depresjon og familieforpliktelser.  Med andre ord kunne ikke gå hundre prosent i jobb da. Tar fortsatt en liten dose AD, men kunne klare med uten også. Tror jeg fungerer litt bedre, lettere til sinns. Samtidig forstår jeg godt at mange kan komme under  de du nevner over, men det er ikke bare aspergere som kan komme inn i en slik sirkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FGT skrev:

Asperger er lik : uføretrygda, isolert, sosialt vrak, særing, venneløs, barnløs, coldrikkende, pilleavhengig, netflix-serie-elskende sofaslask? Nei ,jeg må innrømme at jeg ikke kjenner meg igjen i noe av dette. . Har vært uføretrygdet, men det var en kombinasjon av Depresjon og familieforpliktelser.  Med andre ord kunne ikke gå hundre prosent i jobb da. Tar fortsatt en liten dose AD, men kunne klare med uten også. Tror jeg fungerer litt bedre, lettere til sinns. Samtidig forstår jeg godt at mange kan komme under  de du nevner over, men det er ikke bare aspergere som kan komme inn i en slik sirkel. 

Så det du sier er at du er i full jobb, du er god i sosiale sammenkomster, du er mye ut i sosiale sammenkomster, du har venner og barn, du drikker ikke og er ikke oppheng i coccadrikking, du ser ikke på netflix?

Og du hadde diagnosen asperger?

Anonymkode: 1339a...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg har aldri hatt valget og har aldri hatt lidelsen. Hva jeg ville valgt avhenger av vilken situasjon jeg helhetlig var i på det tidspunkt det måtte ha vært aktuelt. 

Har ofte tenkt at vi i vårt samfunn tenker altfor lite på de av oss som kanskje er kronisk syke hele livet til ende. Det er for få av de som har med tilrettelegging og har jobber som har med dette å gjøre som er av de utvalgte som bestemmer hvilke veier ressursene skal ta. 

Eller kanskje det bare er slik at makta korrupterer som enkelte hevdet på søttitall da jeg var i senungsomsfase. 

Alt handler vel i bunn og grunn om integrering og mislykket integrering i samfunnet kanskje også for oss vanlige norske med våre ting som gjør at vi ikke er av de mest attråverdig.  Det er så mange større og sterkere grupper enn dem som blir diskriminert og som harrettmessige og gode krav som vil gi samfunnet gode gevinster som de kan skyve foran seg. Vi glemmer så lett hva diskriminering egentlig er og innebærer og vilke enorme tap som påføres samfunnet av diskriminering av ethvert individ til all tid. Men vi feiler hver dag allikevel helt sikkert alle sammen. Vi tenker og tror alle vårt med våre livs begrensninger og erfaring.

Føler de som har Asberger at det er en lidelse som det bare ikke nytter å prøve å reparere eller lindre.?Kunne det være noe utover å finne ut mere om lidelsen som kunne gjort livet mere verdig? Hva er den største byrden? Er det umulig å bli forsker selv eller kanskje jobbe nær en forsker man har tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Livet er som en gammel komodeskuff. Skuff på skuff. For noen blir aldri noe godt nok. Dette er deres lease i livet. Slik tenker jeg. Og er det noe juks så vil jukset vise seg til slutt.

De som har hva man ofte tror er medfødte lidelser har det værst er mitt inntrykk og da er vi ikke kommet særlig langt hvis denne gruppen legges ekstra last til byrde. Slik bude det ikke væreDet tror jeg folk flest mener om du hadde spurt dem. Et modent demokrati evner å ta innover seg det men vi er ikke der kanskje i dag at vi egentlig har god nok kunnskap om hva som hjelper. Ting avvises ofte fordi det koster for mye. Men må man bruke naboens målestokk på seg selv? Hva naboen ikke finner særlig verdifullt kan ha være eller ikke være betydning for en selv. Min bestefar ga en liten samekofte til meg som da var baby som var på besøk med min mor. Ikke lenge etter tror jeg han selv falt fra. Avstandene var lange på alle måter dengang. Et ordløst språk mellom liten og stor. Sammen med den blå og hvite saueposen min far hentet meg  og min på fødestua i. Det var masse snø den dagen har han fortalt ved en anledning. 

Jeg fant dem igjen da jeg dro hjem og tar dem med meg til siste slutt. Rart med ting som har en affeksjonsverdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det du sier er at du er i full jobb, du er god i sosiale sammenkomster, du er mye ut i sosiale sammenkomster, du har venner og barn, du drikker ikke og er ikke oppheng i coccadrikking, du ser ikke på netflix?

Og du hadde diagnosen asperger?

Anonymkode: 1339a...a7e

Ja jeg har fått diagnosen i godt voksen alder. Jobber ikke nå,  har nettopp gått over i pensjonistenes rekker. Fungerer bra sosialt, har barn og barnebarn , men jeg drikker kafe og te, men prøver å holde meg borte fra sukkervannet ( brus og kola, ) men ikke fanatiker, så jeg kan drikke det av og til. Venner , ja jeg har jo mange venner, men er ikke så flink til, eller prioritere  å pleie vennskap. Ser på TV og litt på Netflix også, men jeg isolerer meg ikke, det kan jeg bare ikke gjøre,selv om jeg liker å være for meg selv en del. Men tingene du nevner har jo ikke noe med Asperger å gjøre, det slike ting  som uansett diagnose  kan havne i verstefall.  Men fortvil ikke, du trenger ikke å fjerne AS for å få det bedre. Da skulder du på diagnosen, og da vil du kanskje ikke gjøre så mye heller for å komme ut av den situasjonen du er havnet opp i.  Kanskje kan du begynne å tenke nytt. Regner med at du ikke kan være så gamme heller ?

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig dårlig kunnskap om hva Aspergers går ut på. Men forsøkte å søke litt om det på youtube for å få nærmere informasjon om hva dette er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viss du kunne blitt frisk fra asperger, hadde du sagt ja da?

Eller trives du som en uføretrygda, isolert, sosialt vrak, særing, venneløs, barnløs, coldrikkende, pilleavhengig, netflix-serie-elskende sofaslask?

Anonymkode: 1339a...a7e

Når du i det hele tatt spør om dette er det vel fordi noen faktisk kan tvile på om de ville fjerne diagnosen. En slik diagnose er jo en del av ens personlighet og det er vanskelig å forestille seg hvordan livet blir uten. Det som er kjent er trygt og tanken på en stor forandring i livet kan være skremmende selv om det kan bli til noe bedre. Faktisk et interessant spørsmål som ikke nødvendigvis er lett å svare på. 

Anonymkode: bd706...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har veldig dårlig kunnskap om hva Aspergers går ut på. Men forsøkte å søke litt om det på youtube for å få nærmere informasjon om hva dette er. 

Kunnskapen om AS og forståelsen om hvordan den kan komme til utrykk har vært mangelfull i mange år. Ført og fremst fordi det har mest blitt fokusert på barn.  Men i de senere årene tror jeg vi kan si at dette har kommet bedre frem også blant voksne med diagnosen. Men jeg husker for noen år siden, at det var stigmatisering, diskriminering. nettopp fordi de satt mennesker med diagnosen mer i en bås. Man betraktet enkelte, men kjente ikke til den variasjon som fantes av personligheter med diagnosen. En blandet mange ting i sammen, men det har det også blitt en bedre forståelse, for dem som vil forstå, og ble bedre kjent med hva diagnosen AS er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, FGT skrev:

Kunnskapen om AS og forståelsen om hvordan den kan komme til utrykk har vært mangelfull i mange år. Ført og fremst fordi det har mest blitt fokusert på barn.  Men i de senere årene tror jeg vi kan si at dette har kommet bedre frem også blant voksne med diagnosen. Men jeg husker for noen år siden, at det var stigmatisering, diskriminering. nettopp fordi de satt mennesker med diagnosen mer i en bås. Man betraktet enkelte, men kjente ikke til den variasjon som fantes av personligheter med diagnosen. En blandet mange ting i sammen, men det har det også blitt en bedre forståelse, for dem som vil forstå, og ble bedre kjent med hva diagnosen AS er.

Det er jo interessant. Jeg forsøkte å sette meg litt inn i det på Youtube. Jeg har aldri fått noe informasjon om det utifra hva jeg husker, og jeg forsøker å finne ut av hvordan de finner ut at man har diagnosen, og hvor mange som har diagnosen. 

Sånn som PCOS. Jeg fikk den diagnosen en gang av en spesialist. Mens en annen spesialist sa seg uenig, og påsto at jeg ikke har den diagnosen. Det er jo utrolig mange diagnoser man ikke har peiling på hva går i. Finner ofte mye informasjon på youtube.  

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du i det hele tatt spør om dette er det vel fordi noen faktisk kan tvile på om de ville fjerne diagnosen. En slik diagnose er jo en del av ens personlighet og det er vanskelig å forestille seg hvordan livet blir uten. Det som er kjent er trygt og tanken på en stor forandring i livet kan være skremmende selv om det kan bli til noe bedre. Faktisk et interessant spørsmål som ikke nødvendigvis er lett å svare på. 

Anonymkode: bd706...e3a

Ja hvis en er født slik, så vet en ikke noe annet en å lære av andre såkalte NT mennesker. Ikke for å bli lik dem, men hvordan virker hjerne på dem ? Og hva er forskjellen  ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mina1 skrev:

Det er jo interessant. Jeg forsøkte å sette meg litt inn i det på Youtube. Jeg har aldri fått noe informasjon om det utifra hva jeg husker, og jeg forsøker å finne ut av hvordan de finner ut at man har diagnosen, og hvor mange som har diagnosen. 

Sånn som PCOS. Jeg fikk den diagnosen en gang av en spesialist. Mens en annen spesialist sa seg uenig, og påsto at jeg ikke har den diagnosen. Det er jo utrolig mange diagnoser man ikke har peiling på hva går i. Finner ofte mye informasjon på youtube.  

Ja nettopp- Det har også vært en del feildiagnostisering på AS opp igjennom årene, noe jeg selv kan skrive under på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, FGT skrev:

Ja hvis en er født slik, så vet en ikke noe annet en å lære av andre såkalte NT mennesker. Ikke for å bli lik dem, men hvordan virker hjerne på dem ? Og hva er forskjellen  ? 

Jeg vet egentlig ikke helt hva du vil frem til. Jeg tror vi alle har utfordringer mer og mindre. Personlig var jeg veldig skoleflink og kjapp i replikkene . For meg er det veldig rart å nå ha kognitiv svikt pga medisiner og psykisk lidelse. Jeg har erfart forskjellen. Dager jeg har det ganske greit er det fint å være uføretrygdet og slippe travelheten og mye ansvar. Men de dagene jeg er veldig dårlig psykis skulle jeg virkelig ønske at ting var anderledes. Jeg har en i familien med Asperger. Tenker ikke på at han har en diagnose egentlig. Han er et menneske som jeg er glad i på lik linje med andre. 

Anonymkode: bd706...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FGT skrev:

Ja nettopp- Det har også vært en del feildiagnostisering på AS opp igjennom årene, noe jeg selv kan skrive under på. 

Ja , det er det som er så forvirrende. Altså når de feildiagnoserer. Foreks med enkelte diagnoser så kan de bare ta en blodprøve og så finne ut om man har diagnosen eller ikke. Nå vet jeg ikke hvordan det er med aspergers. Jeg trodde det var slik med PCOS. Jeg spurte privatklinikken den gangen de ga meg diagnosen om de kunne ta en blodprøve for å finne ut. For jeg hadde hørt noe om at de kan gjøre det med PCOS. De sa at det var det ingen vits i å ta. Men de ga meg diagnosen PCOS. Jeg kunne ikke forstå at jeg kunne ha den diagnosen, men okey. Gikk tilbake til min vanlige spesialist-lege, og han sa : nei den diagnosen er jeg ikke enig i. Du har ikke PCOS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FGT skrev:

Kunnskapen om AS og forståelsen om hvordan den kan komme til utrykk har vært mangelfull i mange år. Ført og fremst fordi det har mest blitt fokusert på barn.  Men i de senere årene tror jeg vi kan si at dette har kommet bedre frem også blant voksne med diagnosen. Men jeg husker for noen år siden, at det var stigmatisering, diskriminering. nettopp fordi de satt mennesker med diagnosen mer i en bås. Man betraktet enkelte, men kjente ikke til den variasjon som fantes av personligheter med diagnosen. En blandet mange ting i sammen, men det har det også blitt en bedre forståelse, for dem som vil forstå, og ble bedre kjent med hva diagnosen AS er.

 

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Jeg har veldig dårlig kunnskap om hva Aspergers går ut på. Men forsøkte å søke litt om det på youtube for å få nærmere informasjon om hva dette er. 

Det er også viktig å huske på at AS er noe man er født med. Det er ikke noe som plutselig oppstår i voksenalder. Men det kan jo være vanskelig å vite dersom en ikke husker barndommen sin så godt og ikke har foreldre som vil fortelle. Allikevel så burde vel alle huske dersom det var noe spesielt i barndommen, at en ikke var normal osv.

Anonymkode: 1339a...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...