Gå til innhold

Urinlekkasje


Bobe

Anbefalte innlegg

Jeg er 32 år gammel og har to barn. (Det er ca. 6 måneder siden siste fødsel) Etter svangerskap og fødsler så opplever jeg at jeg lekker urin ved løping, hopping, nysing og lignende. 

Jeg gjør selvfølgelig knipeøvelser og føler jeg får god kontakt med bekkenbunnsmusklene, men dette har bare hatt moderat effekt. Å ikke kunne føle meg fri til å utfolde meg som jeg vil, er veldig trist å hemmende. 

Hva kan gjøres med dette når knipeøvelser ikke hjelper? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

49 minutter siden, Bobe skrev:

Hva kan gjøres med dette når knipeøvelser ikke hjelper? 

Kontakt fastlegen din og be om henvisning til tvt-inngrep. Gjøres i lokalbedøvelse, men du må bli på sykehuset en natt mener jeg å huske. 10 dagers sykemelding med løfte- og sexforbud. Ble et nytt liv for meg! En slags "bøyle" som legges inn under huden fra skjeden (?) og støtter opp blæra (noe sånt...), jeg har ikke merket noe som helst til den og det er nå 12 år siden jeg gjorde dette. :) Nå kan jeg jogge lange turer uten at det kommer en dråpe i trusa - helt fantastisk! :D

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har etter beskrivelsen det man betegner som stressinkontinens, det vil si urinlekkasje ved fysisk anstrengelse. Hvis bekkenbunnsøvelser ikke fører frem, så er operasjon en mulighet med TVT metoden hvor et bånd legges under blærehalsen, et inngrep som gjøres via skjeden i lokalbedøvelse. Det hindrer urinen i å lekke ut under fysisk anstrengelse. Du bør vente til du har fått menstruasjon tilbake, og helst vente med operasjon til du har overstått barnefødslene. Operasjonen er enkel og effektiv i de fleste tilfeller.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...