Gå til innhold

Intuisjonen gir korte svar.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, Mina1 skrev:

Godt at du fikk sove i natt :) . Ikke bry deg om hva folk på forumet sier. Jeg ville heller drøftet alt med legen :) . Du risikerer bare å bli såret, og føle deg uvel av å lese hva de på forumet skriver. De vet ikke svaret på din helse. Men det er det legen som kan hjelpe deg med. Håper på at alt blir bra for deg!. 

Vil bare gjøre deg oppmerksom på at å prøve å snakke til Stjernestøv om dette er som å snakke til en vegg. Hun hører ikke på noen, verken på oss, psykiater eller lege, virrer bare frem og tilbake og skal "kanskje ditt" og "skal se an datt" og "tenke på dutt". Slik har det vært i mange år. Husk at det ikke er mer enn få mnd siden hun ville at de kunne tvangsmedisinere henne fordi hun selv ikke klarer å bestemme seg for hva hun vil og ta ansvar for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

58 minutter siden, Mina1 skrev:

Han frarådet meg da til å gå inn på forumer og diskutere, for da blir du med en sannsynlighet ikke gravid så lett sa han. Det ødelegger en psykisk, og gjør det vanskeligere sa han.

Den påstanden forutsetter at man blir så ødelagt psykisk av å delta på et forum for ufrivillig barnløshet, at det påvirker helsen.  Det er på ingen måte noen absolutt sannhet, selv om det sikkert kan forekomme enkelttilfeller.  Men det er også svært mange eksempler på at ufrivillig barnløse har glede og utbytte av å delta på et forum der man treffer noen i samme situasjon som faktisk forstår dem. Det er ikke gitt at fora der de som sliter med et eller annet, treffer andre som sliter med det samme, virker nedbrytende.  Gjelder det bare nettforum, eller gjelder det andre fellesskap også?  Det finnes massevis av grupper og foreninger for de som har plager og sykdommer, blir man ødelagt psykisk av dem også?

Med all respekt er det også noe sprøyt at man ikke kan bli gravid hvis man ikke er i fullkommen psykisk balanse.  Ja, det er fortsatt mye vi ikke vet om årsaken til "uforklarlig" barnløshet, og psyken kan kanskje spille en rolle i noen av disse.  Det vet vi ingenting om, derav uttrykket "uforklarlig".  Men nei, det er ikke sånn at man ikke blir gravid "fordi man tenker for mye på det".  I svært mange tilfeller har ufrivillig barnløshet en fysisk årsak (eller "naturlig" årsak, f.eks. redusert eggkvalitet i litt yngre alder enn man ønsker) som ikke lar seg tenke bort. 

I alle andre sammenhenger, helt til alvorlige sykdommer som kreft, får man beskjed om at det hjelper å tenke positivt.  Når det gjelder å bli gravid, er det likevel mange myter om at det ordner seg hvis man ikke tenker på det man ønsker seg.  Særlig.

Det er ikke deg jeg angriper Mina1, jeg er bare dritt lei av mannlige leger som skylder på kvinnenes psyke når de strever med å bli gravide eller spontanaborterer :angry: 

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Det beste er å ikke høre på svarene her, og heller prate med hjelpeapparatene om det, for disse svarene man får her inne er ikke alltid noe fornuftig. De kjenner ikke nøyaktig til din situasjon. 

Hun hører jo ikke på hjelpeapparatet. Hun skriver jo selv at psykiateren mente hun måtte trappe opp på medisiner, men at hun ikke vil det. Ikke klarer hun huske selv hvordan det har gått hver gang hun har sluttet på medisiner heller, så vi her inne fungerer på en måte som Stjernestøv sin hukommelse. Bare så dumt hun ikke hører på hukommelsen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle å lese Ingvard Wilhelmsen og hans budskap om å være tydelig, direkte og ærlig med folk som er syke.

Både historikk og budskap fra behandlerapparatet gjør det helt åpenbart hva som er riktig råd å gi Stjernestøv.

Å tåkelegge dette er ikke til hjelp, og i særlig grad ikke når tvil og ubesluttsomhet er en sentral del av sykdomsbildet.

@stjernestøv Beklager at jeg snakker som om du ikke er her, men synes det er både og hvor god hjelp du får i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mina1 skrev:

Det beste er å ikke høre på svarene her, og heller prate med hjelpeapparatene om det, for disse svarene man får her inne er ikke alltid noe fornuftig. De kjenner ikke nøyaktig til din situasjon. 

Helt enig i at Stjernestøv først og fremst skal lytte til hjelpeapparatet rundt seg. Men når det gjelder svarene her inne har mange av brukerne, i motsetning til deg, observert Stjernestøvs ambivalens når det gjelder medisiner i flere år. Det er en evig runddans;  hun har begynt og sluttet på medisiner et utall ganger. For de som har fulgt henne i flere/mange år synes det klart at hun har det bedre når hun lytter til rådene hun får og tar medisiner.  

 

Jeg har ingen personlig interesse av at hun tar medisiner, men det er oppriktig leit å følge henne og se at hun blir verre fordi hun ikke følger råd. Jeg tror ikke hun blir bedre av å få støtte når det gjelder sin generelle mistro til medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Xtra skrev:

Helt enig i at Stjernestøv først og fremst skal lytte til hjelpeapparatet rundt seg. Men når det gjelder svarene her inne har mange av brukerne, i motsetning til deg, observert Stjernestøvs ambivalens når det gjelder medisiner i flere år. Det er en evig runddans;  hun har begynt og sluttet på medisiner et utall ganger. For de som har fulgt henne i flere/mange år synes det klart at hun har det bedre når hun lytter til rådene hun får og tar medisiner.  

 

Jeg har ingen personlig interesse av at hun tar medisiner, men det er oppriktig leit å følge henne og se at hun blir verre fordi hun ikke følger råd. Jeg tror ikke hun blir bedre av å få støtte når det gjelder sin generelle mistro til medisiner.

Jeg vil ikke blande meg inn i det, og ønsker bare at Stjernestøv skal ha det best mulig, og mener at det er legen og hjelpeapparatet sin oppgave å finne ut av det, sammen med Stjernestøv.  Jeg kan ikke uttale meg om hva som er best for Stjernestøv, men jeg støtter henne i det som er best for at hun skal føle seg bra,  uavhengig av om det er med medsiner eller ikke. 

Jeg er enig med den legen som sa til meg en gang i tiden at det beste er å aldri diskutere om enkelte typer ting på forumer. Man kan lett bli nærtaken, man kan lett føle seg missforstått, og da blir alt bare verre, og langt mer dramatisk enn det er. En bitteliten sak kan bli en kjempe-sak. .Derfor mener jeg at det er viktig for Stjernestøv å ikke henge seg opp i det som sies her inne, men diskutere det med lege og hjelpeapparatet istedet. Men jeg forstår at hun helst vil klare seg uten medsiner. Full forståelse for det, men håper bare på at hun og hjelpeapparatet finner ut av hva som er til hennes beste. 

Jeg støtter Stjernestøv både med og uten medisin, men håper at hun finner den løsningen som er til det beste for henne. 

 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Mina1 skrev:

Det beste er å ikke høre på svarene her, og heller prate med hjelpeapparatene om det, for disse svarene man får her inne er ikke alltid noe fornuftig. De kjenner ikke nøyaktig til din situasjon. 

Hvis man ikke ønsker å høre andres meninger så skriver man ikke innlegg på et forum. På et forum kan man få mange ulike svar, svar som man kanskje ikke ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fionys skrev:

Hvis man ikke ønsker å høre andres meninger så skriver man ikke innlegg på et forum. På et forum kan man få mange ulike svar, svar som man kanskje ikke ønsker.

Det vet jeg, men viktig å vite at jeg tror ingen kjenner stjernestøv så godt i virkeligheten at man kan uttale seg om hva som er best for henne eller ikke. Og vi vet ingenting om hvem av oss i tråden som har rett eller ikke. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Står oppe i situasjon igjen som nærmeste. Det er nok ikke så lett alt sammen for noen.Som nærmeste pårørende i denne konkrete situasjonen er iallefall ikke økonomi noe tema fra min side.. Godt alt vi alle sier og gjør blir tapet og dokumentert. Må ha mere overbevisende ønsker fra henne. Så hun forstår jeg har kun lov  være på sykehjemmet i besøkstiden som de sa på telefonen. Jeg tror også god søvn vil gjøre mye for henne. Selv har jeg sjelden de seneste år følt meg bedre uten medisin. 

Har lovet å prøve å ringe legen hennes i løpet av dagen. Men nå er det jo helg for så mange.

Virker som hun sover lettere når ikke for meget lys heller.

Rart det ingenting står om brokk i Trohaugs bok og de ikke oppdaget  noe så stort det på sykehus i mai og på legevakt for to tre uker siden.

Men hjemsykepleieren nå meget velutdannet helt universitetsverden. 

Av meldinger på radio virker helsevesenet som lite godt sted å være for noen.

Dette er leit. Tenkte vi skulle ta fersk suppe til middag om noen orker noe når vi kommer så langt. Legen spurte om sist vi hadde middag. Noe annen kaffe enn vi har i hus har jeg ikke. Problematisk å gå ut å handle under slike omstendigheter. Vaktmester satte opp flotte støttehåndtak og det ble vasket så bra.

Veldig prisverdig at enkelte pleiere har tatt ekstrautdanning i stell av ben og hår på eget initiativ og nå kommer flere eldresenter rundt om. Utrolig bra.

Men årsaken til en sykdom må jo også gjøres noe med om man kan. Hun vil vite de sygdommer hun har . Ikke lett alt sammen . Tenker på pappa og hvordan han gråt. Forteller for dere har jo fulgt meg litt som jeg dere.

Håper ikke virker negativt at jeg har fortid fra psykiatrien mye mislykket og vært en del ute fra arbeidslivet i mitt liv.

Venter på faktura fra vaktmester men økonomi ikke stort for meg nå i denne situasjonen. 

Han hadde syke barn stakkar. Lurer på om noen dette vet om alt dette fra før.

Hun sover litt nå.

Tøffe tak for så mange i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Maggie55 skrev:

Står oppe i situasjon igjen som nærmeste. Det er nok ikke så lett alt sammen for noen.Som nærmeste pårørende i denne konkrete situasjonen er iallefall ikke økonomi noe tema fra min side.. Godt alt vi alle sier og gjør blir tapet og dokumentert. Må ha mere overbevisende ønsker fra henne. Så hun forstår jeg har kun lov  være på sykehjemmet i besøkstiden som de sa på telefonen. Jeg tror også god søvn vil gjøre mye for henne. Selv har jeg sjelden de seneste år følt meg bedre uten medisin. 

Har lovet å prøve å ringe legen hennes i løpet av dagen. Men nå er det jo helg for så mange.

Virker som hun sover lettere når ikke for meget lys heller.

Rart det ingenting står om brokk i Trohaugs bok og de ikke oppdaget  noe så stort det på sykehus i mai og på legevakt for to tre uker siden.

Men hjemsykepleieren nå meget velutdannet helt universitetsverden. 

Av meldinger på radio virker helsevesenet som lite godt sted å være for noen.

Dette er leit. Tenkte vi skulle ta fersk suppe til middag om noen orker noe når vi kommer så langt. Legen spurte om sist vi hadde middag. Noe annen kaffe enn vi har i hus har jeg ikke. Problematisk å gå ut å handle under slike omstendigheter. Vaktmester satte opp flotte støttehåndtak og det ble vasket så bra.

Veldig prisverdig at enkelte pleiere har tatt ekstrautdanning i stell av ben og hår på eget initiativ og nå kommer flere eldresenter rundt om. Utrolig bra.

Men årsaken til en sykdom må jo også gjøres noe med om man kan. Hun vil vite de sygdommer hun har . Ikke lett alt sammen . Tenker på pappa og hvordan han gråt. Forteller for dere har jo fulgt meg litt som jeg dere.

Håper ikke virker negativt at jeg har fortid fra psykiatrien mye mislykket og vært en del ute fra arbeidslivet i mitt liv.

Venter på faktura fra vaktmester men økonomi ikke stort for meg nå i denne situasjonen. 

Han hadde syke barn stakkar. Lurer på om noen dette vet om alt dette fra før.

Hun sover litt nå.

Tøffe tak for så mange i dag.

Kan du får mer hjelp med din mor? Sikkert ikke lett for deg dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, elina777 skrev:

Skulle gjerne klart meg uten AP men virker som når man først har fått det blir hjernen avhengig og det blir umulig å slutte!

Ja det er sant, hjernen blir avhengig og man må holde ut seponeringbivirkninger en stund. Når man slutter kan man få det man tar det mot, skremmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest elina777
13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det er sant, hjernen blir avhengig og man må holde ut seponeringbivirkninger en stund. Når man slutter kan man få det man tar det mot, skremmende!

Jeg klarer ikke slutte, blir sengeliggende med spinn i hodet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, elina777 skrev:

Jeg klarer ikke slutte, blir sengeliggende med spinn i hodet

Ja det er ikke lett, vet ikke hvor lenge det kan vare jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alt ordner seg til slutt :) Husker jeg tenkte det når jeg var liten, det ender jo alltid godt på film tenkte jeg. Må tenke mer på det tror jeg, at alt ordner seg og stole på det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Situasjonen nå bedre.😊Hun lukker sin dør til sitt rom her hjemme  og sover bedre om natten så langt jeg kan se og høre. 

Problemet innen ikke bare eldreomsorg er tror jeg at alt er ikke like omforente løsninger i omsorgen  eller sømløst om man vil.

Men vi har lovet å ikke ringe ned legevakten. Jeg liker uansett ikke å bruke telefonen uten jeg absolutt må. Problemet er at det er ofte ikke så lett å tolke den sykes tilstand selv for den nærmeste og man er veldig engstelig.

Spesielt vanskelig må det være om det gjelder barn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg ba også alltid om at alt måtte gå bra med de nærmeste som barn. Min far var merkelig nok alltid så nær selv om han nesten aldri var annet en på en båt ukjent sted.

Men så når også denne bønnen en grense og alt har jo ikke happy ending enten i virkelighet eller i romaner.

Så klarte jeg ikke lenger folde hender. Kropp og sinn dro forskjellig og studier gjorde sitt og arbeidsliv krever god realitetsorientering.

Hva som kommer senere vet jeg ikke. Ikke slik at veien blir til mens man går  for meg men dyder er bøker jeg ikke har lest og samtaler jeg ikke har hatt og solskinnsdager jeg ikke har levet.

Alt tar ofte lang tid.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Men jeg er ikke så redd og gråter i våre dager. For i våre dager er vi så mange som  de som bestemmer mener burde vært bragt inn i den evige søvn og hvile.

Men jeg vil prøve videre.❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Maggie55 skrev:

Situasjonen nå bedre.😊Hun lukker sin dør til sitt rom her hjemme  og sover bedre om natten så langt jeg kan se og høre. 

Problemet innen ikke bare eldreomsorg er tror jeg at alt er ikke like omforente løsninger i omsorgen  eller sømløst om man vil.

Men vi har lovet å ikke ringe ned legevakten. Jeg liker uansett ikke å bruke telefonen uten jeg absolutt må. Problemet er at det er ofte ikke så lett å tolke den sykes tilstand selv for den nærmeste og man er veldig engstelig.

Spesielt vanskelig må det være om det gjelder barn.

 

 

På ‎20‎.‎10‎.‎2017 den 6.36, Maggie55 skrev:

Står oppe i situasjon igjen som nærmeste. Det er nok ikke så lett alt sammen for noen.Som nærmeste pårørende i denne konkrete situasjonen er iallefall ikke økonomi noe tema fra min side.. Godt alt vi alle sier og gjør blir tapet og dokumentert. Må ha mere overbevisende ønsker fra henne. Så hun forstår jeg har kun lov  være på sykehjemmet i besøkstiden som de sa på telefonen. Jeg tror også god søvn vil gjøre mye for henne. Selv har jeg sjelden de seneste år følt meg bedre uten medisin. 

Har lovet å prøve å ringe legen hennes i løpet av dagen. Men nå er det jo helg for så mange.

Virker som hun sover lettere når ikke for meget lys heller.

Rart det ingenting står om brokk i Trohaugs bok og de ikke oppdaget  noe så stort det på sykehus i mai og på legevakt for to tre uker siden.

Men hjemsykepleieren nå meget velutdannet helt universitetsverden. 

Av meldinger på radio virker helsevesenet som lite godt sted å være for noen.

Dette er leit. Tenkte vi skulle ta fersk suppe til middag om noen orker noe når vi kommer så langt. Legen spurte om sist vi hadde middag. Noe annen kaffe enn vi har i hus har jeg ikke. Problematisk å gå ut å handle under slike omstendigheter. Vaktmester satte opp flotte støttehåndtak og det ble vasket så bra.

Veldig prisverdig at enkelte pleiere har tatt ekstrautdanning i stell av ben og hår på eget initiativ og nå kommer flere eldresenter rundt om. Utrolig bra.

Men årsaken til en sykdom må jo også gjøres noe med om man kan. Hun vil vite de sygdommer hun har . Ikke lett alt sammen . Tenker på pappa og hvordan han gråt. Forteller for dere har jo fulgt meg litt som jeg dere.

Håper ikke virker negativt at jeg har fortid fra psykiatrien mye mislykket og vært en del ute fra arbeidslivet i mitt liv.

Venter på faktura fra vaktmester men økonomi ikke stort for meg nå i denne situasjonen. 

Han hadde syke barn stakkar. Lurer på om noen dette vet om alt dette fra før.

Hun sover litt nå.

Tøffe tak for så mange i dag.

Er din mor hjemme eller på sykehjem for tiden? 

Det virker som om du både har mye ansvar og mye bekymring knyttet til din mor, men det er vanskelig å forstå hva du skriver om. Kunne du prøve å lese gjennom innleggene dine før du poster dem og sjekke at det du skriver er egnet til å bli forstått av andre? Det kan være mange her inne som både kan forstå og ha gode innspill til den situasjonen du står i sammen med din mor, men da må vi først forstå hva du skriver om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...