Gå til innhold

Angst for å gå til lege ...


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Jeg synes du skal øve deg på å gå til lege en gang i året på helsesjekk som andre mennesker. 

Ellers ikke besøke legen med mindre:

1. Det er planlagte undersøkelser som du åpenbart burde gå på (underliv, bryst, vaksiner, etc)

2. Du får behandlingskrevende infeksjoner eller skader.

3. Behov for akutt medisinsk hjelp, om det objektivt sett skulle oppstå. 

Altså, la være å se etter flekker, kuler, symptomer og vondter. Du kan sjekke føflekker hver tredje måned som alle andre og bruke ABCDE- regelen. Blåmerker kan du gi F i :) 

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes du skal øve deg på å gå til lege en gang i året på helsesjekk som andre mennesker.  

Vi hadde en diskusjon om det her inne ganske nylig og det er ikke så vanlig å gå til legen en gang i året bare for å sjekke at man er risk når det ikke er noen tegn til at man er syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi hadde en diskusjon om det her inne ganske nylig og det er ikke så vanlig å gå til legen en gang i året bare for å sjekke at man er risk når det ikke er noen tegn til at man er syk. 

Jeg går kun til lege dersom det er enten celleprøve, eller om jeg får noe som jeg ikke vet hva er.. altså noe som foreks som denne gangen så ut som en føflekk, eller noe annet på kroppen som virker merkelig i henhold til normalen. :) .

Men har hørt de som går å sjekker blodtrykk osv... Det gjør jeg aldri.. Noen som tar slike sjekker årlig eller noe sånnt? 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg går kun til lege dersom det er enten celleprøve, eller om jeg får noe som jeg ikke vet hva er.. altså noe som foreks som denne gangen så ut som en føflekk, eller noe annet på kroppen som virker merkelig i henhold til normalen. :) .

Men har hørt de som går å sjekker blodtrykk osv... Det gjør jeg aldri.. Noen som tar slike sjekker årlig eller noe sånnt? 

Samme her - celleprøve hos fastlegen hvert tredje år + mammografi på sykehuset hvert 2-3. år. Legen etter behov og jeg har ikke behov for å gå dit og få bekreftet at jeg er frisk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes du skal øve deg på å gå til lege en gang i året på helsesjekk som andre mennesker. 

Ellers ikke besøke legen med mindre:

1. Det er planlagte undersøkelser som du åpenbart burde gå på (underliv, bryst, vaksiner, etc)

2. Du får behandlingskrevende infeksjoner eller skader.

3. Behov for akutt medisinsk hjelp, om det objektivt sett skulle oppstå. 

Altså, la være å se etter flekker, kuler, symptomer og vondter. Du kan sjekke føflekker hver tredje måned som alle andre og bruke ABCDE- regelen. Blåmerker kan du gi F i :) 

Noe av dette har vi diskutert før, men jeg har lyst til å si at "andre mennesker" ikke nødvendigvis går til årlig helsesjekk eller sjekker føflekker hver tredje måned. Tror faktisk ikke jeg har hørt om noen som sjekker føflekker hver tredje måned før. 

Det kan hende at rådene du har gitt her er gode for de som åpenbart oppsøker lege for ofte eller som plages av helseangst. 

For de av oss som ikke gjør det, så fungerer det også ok med en mye mer avslappet holdning til når man kan kontakte sin fastlege eller ikke. For min egen del så lar jeg en del ganger fastlegen avgjøre om noe er behandlingskrevende/bør utredes eller ikke. Jeg har ikke som mål å alltid vite det selv. Jeg hadde for eksempel et lite merke i ansiktet av mikroskopisk størrelse, det var ikke synlig for andre. Etter et års tid viste jeg det til fastlegen som henviste til hudspesialist, og huslegen frøs det umiddelbart bort og ba meg ta kontakt hvis jeg fikk nye slike merker. Jeg har imidlertid også noen merkelige sår på armer og ben som dukker opp av seg selv fra tid til annen, varer en måneds tid hver gang, for så å dukke opp på et nytt sted noen måneder senere. Viste også et slikt sår til den erfarne hudlegen, og han sa overrasket at dette visste han faktisk ikke hva var, men han mente at jeg ikke trengte å bry meg om disse sårene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg går kun til lege dersom det er enten celleprøve, eller om jeg får noe som jeg ikke vet hva er.. altså noe som foreks som denne gangen så ut som en føflekk, eller noe annet på kroppen som virker merkelig i henhold til normalen. :) .

Men har hørt de som går å sjekker blodtrykk osv... Det gjør jeg aldri.. Noen som tar slike sjekker årlig eller noe sånnt? 

Jeg har aldri hatt høyt blodtrykk, så jeg er ikke opptatt av å få det sjekket. Det blir vel allikevel sjekket ca annet hvert eller tredje år i forbindelse med andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler meg litt som en hypokonder nå, for jeg går fast til fastlegen hver måned. Men det er det legen som vil at jeg skal, da til en prat.

Før jeg begynte med faste samtaler med fastlegen, så gikk jeg hver 4 måned til kontroll for diabetes. Ellers ved behov.

En ting jeg vil nevne, er hvor viktig det er å ta regelmessige celleprøver hos gynekolog. Jeg sluntret unna i mange år og da jeg endelig greide å få tatt en celleprøve  så hadde det nesten fått utviklet seg til kreft. Ble raskt operert og det gikk heldigvis bra. Nå går jeg til jevnlige kontroller. Celleprøver er viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde helseangst i en periode der jeg hadde generelt mye angst. Ikke noe særlig det nei. Blir spøkt litt med disse hypokonderene men det er en lidelse. Jeg hengte meg opp i alt. Det verste var overskrifter i aviser. Der blir ofte ting slått opp og overdrevet. Feks" så og så mange nordmenn har diabetes uten å vite det". Eller de stadige påminnelsene om føflekkreft. Jeg har heldigvis ikke denne angsten nå. Jeg fikk en grundig legesjekk og var ærlig om min angst. Jeg valgte å stole på at alt var bra da legen sa dette og jeg velger å følge legens råd om hvor ofte jeg bør sjekke ulike ting. Jeg har sluttet å google sykdommer. 

Anonymkode: fd6e6...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, frosken skrev:

Jeg har aldri hatt høyt blodtrykk, så jeg er ikke opptatt av å få det sjekket. Det blir vel allikevel sjekket ca annet hvert eller tredje år i forbindelse med andre ting. 

Mitt blodtrykk har ligget øverst i normalområdet i de 20 årene som har gått siden jeg gikk til den første svangerskapskontrollen. :) Legen sjekker det fra tid til annen når jeg er innom, men det er veldig stabilt ser det ut til så jeg er aldri der bare for å sjekke blodtrykket nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...