Gå til innhold

Angst for å gå til lege ...


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Noen som har hatt det eller kjent det? 

Jeg skal til lege i morgen anngående en merkelig greie på kroppen min som jeg må finne ut hva er. Og nå dagen før så går jeg rundt og er lamslått av angst for hva legen kan si det er osv. Søkte på nettet og fant noe som ligner på det jeg har. Og da står det selvsagt at slik ser det ut når det er kreft osv.... Så jeg er rett og slett så negativ det går å bli i kveld om den saken. 

Selvsagt det er smart å gå til lege. For de kan jo hjelpe om det er noe som er galt så jeg må jo gå. Men kjenner på meg at dette liker jeg ikke... hvordan roer du ned i forkant av et legebesøk? Hvordan være mest mulig avslappet? Noen tips? 

Litt nervøs Mina med en Heineken i hånden... den har roet litt av nervene ;)

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Mina1 skrev:

Noen som har hatt det eller kjent det? 

Jeg skal til lege i morgen anngående en merkelig greie på kroppen min som jeg må finne ut hva er. Og nå dagen før så går jeg rundt og er lamslått av angst for hva legen kan si det er osv. Søkte på nettet og fant noe som ligner på det jeg har. Og da står det selvsagt at slik ser det ut når det er kreft osv.... Så jeg er rett og slett så negativ det går å bli i kveld om den saken. 

Selvsagt det er smart å gå til lege. For de kan jo hjelpe om det er noe som er galt så jeg må jo gå. Men kjenner på meg at dette liker jeg ikke... hvordan roer du ned i forkant av et legebesøk? Hvordan være mest mulig avslappet? Noen tips? 

Litt nervøs Mina med en Heineken i hånden... den har roet litt av nervene ;)

Kjenner til det ja, hater å gå til lege og hele energien der på venterommet. Og vente lenge må man også, blir jo helt utmattet før en kommer til. Så du er ikke alene, men lykke til i morgen da. Det går sikkert fint uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillemus skrev:

Å drikke seg til mot er i alle fall en dårlig løsning. ;) Det går aller helst bra, heldigvis. :) Lykke til i morgen!

Takk. :) Jeg vet. Jeg kjente at jeg ble litt stresset nå i ettermiddag pga jeg begynte å tenke : ohhhh No i morgen må jeg til legen med dette. Jeg får håpe at dette er noe som ikke er farlig. Ble litt negativ da jeg googlet opp noe som lignet dette og var kreft..... men sånn er det med nettet... jeg burde ikke google på det. Det kan være noe helt uskyldig. Men om det er noe galt så kan de nok fikse det regner jeg med ;). ... huttetu ... jeg blir skremt av sånnt. 

Legen er jo der bare for å hjelpe. Men jeg er redd for hva han sier om dette her. 

Skal forsøke å roe ned og ikke ødelegge kvelden med bekymringer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Kjenner til det ja, hater å gå til lege og hele energien der på venterommet. Og vente lenge må man også, blir jo helt utmattet før en kommer til. Så du er ikke alene, men lykke til i morgen da. Det går sikkert fint uansett :)

Takker :)

Ja ikke sant ? Jeg er utmattet av å bare tenke på et slikt legebesøk....... Er nok ikke bare meg som går rundt med nerver før et legebesøk... Jeg tenker : Hva om han sier at noe er galt... hvordan skal jeg da takle det... osv...  også er jeg så dum mot meg selv at jeg klarte å google opp noe som minner om det jeg har.. skulle aldri ha googlet på det. Men men jeg håper dette er noe ufarlig. Og hvis ikke så kan nok legen fjerne det. Får tenke positivt ;).

Jeg orket ikke å være sosial i dag pga det. Har bare gjort egoting som å trene og pleie meg selv. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Takker :)

Ja ikke sant ? Jeg er utmattet av å bare tenke på et slikt legebesøk....... Er nok ikke bare meg som går rundt med nerver før et legebesøk... Jeg tenker : Hva om han sier at noe er galt... hvordan skal jeg da takle det... osv...  også er jeg så dum mot meg selv at jeg klarte å google opp noe som minner om det jeg har.. skulle aldri ha googlet på det. Men men jeg håper dette er noe ufarlig. Og hvis ikke så kan nok legen fjerne det. Får tenke positivt ;)

Ja det går nok bra skal du se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ja det går nok bra skal du se..

Takk.:) 

Det er nok ikke så unormalt å være litt stresset dagen før en slik undersøkelse. Får trøste meg med det. Heldigvis har jeg kun begynt å grue meg til det dagen før og ikke flere dager før ;) . Men det skal bli godt å få vite hva som må til for å få dette som jeg har bort. Og jeg håper på at det ikke er så ille som man kan tro når man surfer og finner noe skummelt som ligner. Legen har sagt til meg før at jeg må ikke surfe for å finne svarene på ting for da kan jeg lett få feile svar og så skremmer jeg bare meg selv. Og det er sant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Takk.:) 

Det er nok ikke så unormalt å være litt stresset dagen før en slik undersøkelse. Får trøste meg med det. Heldigvis har jeg kun begynt å grue meg til det dagen før og ikke flere dager før ;) . Men det skal bli godt å få vite hva som må til for å få dette som jeg har bort. Og jeg håper på at det ikke er så ille som man kan tro når man surfer og finner noe skummelt som ligner. Legen har sagt til meg før at jeg må ikke surfe for å finne svarene på ting for da kan jeg lett få feile svar og så skremmer jeg bare meg selv. Og det er sant ;)

Men det er jo ofte det man gjør, googler det. Men heldigvis får du svar i morgen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men det er jo ofte det man gjør, googler det. Men heldigvis får du svar i morgen :) 

Det er sant. Man lurer jo på i alle verden hva dette er. Jeg skulle egentlig gå på en tur med noen i dag men lot være pga jeg følte at jeg hadde nok med meg selv i dag, pga legebesøk i morgen tidlig. Sa sannheten om at jeg måtte ta det litt rolig i dag. Men jeg er nok ikke alene om å være redd for hva legen sier. Man må jo til lege for gjør jeg ikke det så er det verre. Har hørt om de som ikke våget å gå til lege og derfor ikke fikk fikset noe før det var for sent. Så viktig å følge legetimen selv så redd jeg er ;)

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Det er sant. Man lurer jo på i alle verden hva dette er. Jeg skulle egentlig gå på en tur med noen i dag men lot vær pga jeg følte at jeg hadde nok med meg selv i dag, pga legebesøk i morgen tidlig. Men jeg er nok ikke alene om å være redd for hva legen sier. Man må jo til lege for gjør jeg ikke det så er det verre. Har hørt om de som ikke våget å gå til lege og derfor ikke fikk fikset noe før det var for sent. Så viktig å følge legetimen selv så redd jeg er ;)

Ja en må vel til lege når noe er galt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ja en må vel til lege når noe er galt :) 

Det må man. Viktig :). Står på nettet at det er viktig å sjekke opp slike ting for det kan redde liv om det er noe farlig. Men får håpe det kun er noe ufarlig.

Jeg skal forsøke å være mest mulig avslappet. Jeg liker heller ikke legekontorer og lokalene. Laboratorium osv ... ohhhh No jeg liker det ikke... men men sånn er det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Det må man. Viktig :). Står på nettet at det er viktig å sjekke opp slike ting for det kan redde liv om det er noe farlig. Men får håpe det kun er noe ufarlig.

Jeg skal forsøke å være mest mulig avslappet. Jeg liker heller ikke legekontorer og lokalene. Laboratorium osv ... ohhhh No jeg liker det ikke... men men sånn er det. 

 

Ja må man så må man. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yellow ledbetter

Jeg hadde det lenge som barn, etter et uheldig møte med en sinna, hardhendt lege som skremte vettet av meg, men det gikk seg til, heldigvis. Nå gjør det meg ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Jeg hadde det lenge som barn, etter et uheldig møte med en sinna, hardhendt lege som skremte vettet av meg, men det gikk seg til, heldigvis. Nå gjør det meg ingenting. 

Huff..... det høres ikke kjekt ut.

Ja det er så lett å grue seg. Men det hjalp for meg å skrive om angsten for da klarte jeg å sitte meg opp i sofaen. Jeg har trent i dag, og fungert bra helt til i ettermiddag, og da kom angsten. Jeg lå meg ned på sofaen og følte meg anpusten og stresset. Etter å skrive om angsten så kom jeg meg til hektene igjen. Få det ut.. ja jeg er engstelig for å gå til lege, og redd for å høre hva han har å si. Men jeg har en veldig dyktig og flink lege, så jeg føler at jeg er i beste hender av å gå dit :) . 

Tror ikke jeg er alene om å grue meg til sånnt. Men iblant så må vi bare gå til lege. Vi har ingen andre valg. Jo vi har jo et valg om å ikke gå da, men det er jo farlig .. for man går jo for å få fikset ting da :) . Og dersom det skulle være noe alvorlig så kan de forhåpentligvis gjøre noe med det. 

Problemet som jeg har kan bare være noe helt uskyldig. Jeg håper det. Men uansett skal bli godt å få unna den timen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å skrive ned eller tenke godt igjennom hva du skal spørre om. Hva du er bekymret for ol.  Slik at du ikke går ut der fra og begynner å gruble på ting. Angsten har en tendens til å stadig finne nye ting å henge seg på. Er ganske sikker på at det går helt fint hos legen . 

Anonymkode: fd6e6...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurt å skrive ned eller tenke godt igjennom hva du skal spørre om. Hva du er bekymret for ol.  Slik at du ikke går ut der fra og begynner å gruble på ting. Angsten har en tendens til å stadig finne nye ting å henge seg på. Er ganske sikker på at det går helt fint hos legen . 

Anonymkode: fd6e6...2b5

Ja, angsten er ofte verre enn den plagen man faktisk har. For den plagen jeg har er ikke plagsom i det hele tatt, men den gjør meg engstelig for om det er noe galt osv.  Så ja det er angsten som er det verste. Men jeg skal forsøke å roe ned for resten av kvelden og ta det som det kommer. Gå til lege. Få det overstått :) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heldigvis såpass fjern at da jeg satt hos legen og han våset noe om kreft og celleprøve og operasjon over helga, fikk jeg egentlig bare med meg operasjon og ble funderende på hva som ville skje dersom jeg fikk mareritt mens jeg lå i narkose. Utover kvelden spurte jeg pappa hvorfor han var så stresset over dette. De skulle jo bare skjære litt på halsen min. Da sa han "fikk du ikke med deg at det kunne være kreft eller?" Nei, det hadde jeg visst ikke fått med meg, men om det hadde vært kreft så hadde jeg nok merket det på kroppen. Det var ikke kreft da, og kulen forsvant av seg selv. Nå for tiden er ejg hos legen en gang i mnd. så det begynner egentlig å bli en vane. Jeg oppdaterer henne om hva som skjer, så får jeg en ny time om en mnd. Men å sitte på venterommet er litt stress. Spesielt om noen lager irriterende lyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja må man så må man. 

Det gikk fint. Var bare en innvendig blodutredelse. Og ikke føflekk-kreft slik jeg fryktet. 

13 timer siden, Trine skrev:

Jeg er heldigvis såpass fjern at da jeg satt hos legen og han våset noe om kreft og celleprøve og operasjon over helga, fikk jeg egentlig bare med meg operasjon og ble funderende på hva som ville skje dersom jeg fikk mareritt mens jeg lå i narkose. Utover kvelden spurte jeg pappa hvorfor han var så stresset over dette. De skulle jo bare skjære litt på halsen min. Da sa han "fikk du ikke med deg at det kunne være kreft eller?" Nei, det hadde jeg visst ikke fått med meg, men om det hadde vært kreft så hadde jeg nok merket det på kroppen. Det var ikke kreft da, og kulen forsvant av seg selv. Nå for tiden er ejg hos legen en gang i mnd. så det begynner egentlig å bli en vane. Jeg oppdaterer henne om hva som skjer, så får jeg en ny time om en mnd. Men å sitte på venterommet er litt stress. Spesielt om noen lager irriterende lyder.

Jeg er sånn at jeg blir lett stresset. Men var verre før. Jeg har blitt langt roligere enn jeg har vært tidligere i livet. Jeg har jo hatt diagosen hypokonder for ca 20 år siden, men jeg er ikke så hysterisk nå som jeg var før. :Heldigvis. Men kjente det fra ettermiddagen dagen før undersøkelsen. 

5 timer siden, Eva Sofie skrev:

Lykke til om noen timer :) 

Det er bra du oppsøker hjelp. Det er å ta ansvar for eget liv og helse :)

Takk :) .. Det var ikke noe farlig. Heldigvis... Lett å tenke det verste. Ja, det er sant. Man må gå til legen iblant. For de kan jo hjelpe om det er noe. Det er beroliggende å ha fått det sjekket ut :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...