Gå til innhold

Primolut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal starte på en 10 dagers kur med primolut . Dosen er 3 tabletter daglig , er ikke dette mye medisin?

Jeg har fått dette medikamentet for å rense opp i livmorslimhinnen da jeg har manglende eggløsning.Slik at ikke slimhinnen skal bli for tykk.

Jeg har uregelmessige blødninger som følge av dette. 

Jeg hadde håpet å få Provera da jeg har hørt mer om det og at det er lavere dose.

Er det noen forskjell på Primolut og Provera?

Kan jeg trygt ta Primolut ?

Jeg er 41 år

Anonymkode: 2abc7...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Primolut er et hormonpreparat av typen gestagen som likner på det naturlige progesteron som produseres etter eggløsning. Progesteron regulerer menstruasjonene. Blir det borte, så blir det rot med blødningene, livmorslimhinnen blir tykk og i verste fall kan det dannes uregelmessige celler.  Gestagenbehandling i 12-14 dager vil hemme veksten av livmorslimhinnen og avstøte den når behandlingen stopper opp. Primolut og Provera er begge gestagener som brukes i den forbindelse. Det er dessverre en vanlig rutine å dosere Primolut alt for høyt. Det er mer enn nok med 1 tablett daglig, men ta dem i 14 dager i stedet for 10, da er effekten best. Har du fått beskjed om å ta dem i 3 omganger? Det er vanlig. Praktisk å huske å ta dem i 14 dager og så holde 14 dagers pause.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun fått resept på en omgang ?!

Bør jeg ringe og få noen til sa Kansje ? For å få best effekt. 

Tusen takk for raskt svar.

Da følger jeg ditt råd og tar dem i 14 dager .

Mulig legen ville jeg skulle ta dem fra i dag og 10 dager fremover fordi jeg er midt i min egen syklus ? Forrige mens startet 1 oktober , eller har det ingenting å si mår man begynner i syklus ?

Anonymkode: 2abc7...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har vel ikke normal syklus før du starter med gestagen? Så start bare med en gang, det har ikke noe å si hvor du 'er i syklus'.

Det er 30 tabletter i en pakke, jeg vil råde deg til å ta to omganger: 14 dager med og 14 dager uten. Da holder det med 30 tabletter (2 til overs !)

Så kan du se hvordan det går. Mange må bruke tilskudd til de kommer i overgangsalderen.

Hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...