Gå til innhold

Lithionit


Fionys

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest elina777
54 minutter siden, Fionys skrev:

Kan du utdype det litt mer?

Hva er å utdype 

bipolar lidelse er et smertehelvete

litium fjerner smerten man får pga bipolar

vet ikke hvordan utdype nærmere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Fionys skrev:

Kan noen som har brukt eller bruker Lithionit fortelle meg hvordan dere merket at medisin begynte å virke? 

Det tar tid før lithiumet stabiliserer seg i terapeutisk dose i blodet, men for meg, som har bp1 funker det veldig bra. Den hjelper meg så jeg er mer stabil, de verste toppene og bunnene blir ikke like høye og dype. Men, det er andre medisiner jeg tar i tillegg som hjelper mer akutt. Før var det zyprexa, nå er det seroquel. Lithionit er mer forebyggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, elina777 skrev:

Hva er å utdype 

bipolar lidelse er et smertehelvete

litium fjerner smerten man får pga bipolar

vet ikke hvordan utdype nærmere 

Takk selv om det ikke så meg så veldig mye :)

5 timer siden, Misantrop skrev:

Det tar tid før lithiumet stabiliserer seg i terapeutisk dose i blodet, men for meg, som har bp1 funker det veldig bra. Den hjelper meg så jeg er mer stabil, de verste toppene og bunnene blir ikke like høye og dype. Men, det er andre medisiner jeg tar i tillegg som hjelper mer akutt. Før var det zyprexa, nå er det seroquel. Lithionit er mer forebyggende.

Da satser jeg på at jeg blir mer stabil etter hvert og får ønskelig virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest elina777
15 timer siden, Fionys skrev:

Takk selv om det ikke så meg så veldig mye :)

Da satser jeg på at jeg blir mer stabil etter hvert og får ønskelig virkning.

Da skjønner jeg ikke hvorfor du skal ta litium

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, elina777 skrev:

Da skjønner jeg ikke hvorfor du skal ta litium

Det er ikke meningen at du skal skjønne det heller, holder at jeg skjønner hvorfor. 

Husk at din måte å oppleve bipolar lidelse på ikke er fasiten på hvordan alle andre har det.

Du burde forresten øve deg på å svar folk på en skikkelig måte, men håper det bare er bak skjermen du er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
58 minutter siden, Fionys skrev:

Det er ikke meningen at du skal skjønne det heller, holder at jeg skjønner hvorfor. 

Husk at din måte å oppleve bipolar lidelse på ikke er fasiten på hvordan alle andre har det.

Du burde forresten øve deg på å svar folk på en skikkelig måte, men håper det bare er bak skjermen du er sånn.

Hva du er så sur for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, elina777 skrev:

Litium gjør ikke en dritt annet enn å fjerne smerten i mitt tilfelle :) trenger ikke bli sur

Da gjør den jo egentlig ganske mye og det er bra :) 

Jeg er ikke sur, blir bare av og til litt overrasket over hvordan folk svarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Hei. Jeg er enig i at det går an å snakke til hverandre med en hyggelig tone:) 

Jeg er usikker på om Lithionit har hatt noen særlig virkning på min bipolaritet. Psykologen min mener at den har lettet depresjonene mine litt. At de varer kortere. Selv er jeg noe usikker. Jeg synes jeg har svingt en del, selv etter at jeg begynte med litium. 

Forresten så forstår jeg hva elina777 mener med at bipolar er et smertehelvete. Det er kanskje ikke sånn for alle, men jeg opplever altså det samme. For meg er det smerte i maniene, selv om det kan være fantastisk. Smerten ligger i voldsom angst, redsel for hallusinasjoner, generell fysisk smerte etter dagevis uten søvn, og smerte i det å være forbanna og jævlig irritert på andre. For eksempel. Smerten i depresjonene ligger i dyp fortvilelse, sorg og tristhet over opplevelse av å ikke være verdt noe, intens smertefølelse i sjela, selvskading og selvhat. Og smerten ellers, over å ikke ha kontroll, at alt er så krevende, frykt for neste sykdomsepisode, tristhet over å ikke være som andre, redsel for hvordan fremtiden blir. Og så videre. 

Ønsker deg alt godt, i alle fall.  



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, franklyscarlet skrev:

Hei. Jeg er enig i at det går an å snakke til hverandre med en hyggelig tone:) 

Jeg er usikker på om Lithionit har hatt noen særlig virkning på min bipolaritet. Psykologen min mener at den har lettet depresjonene mine litt. At de varer kortere. Selv er jeg noe usikker. Jeg synes jeg har svingt en del, selv etter at jeg begynte med litium. 

Forresten så forstår jeg hva elina777 mener med at bipolar er et smertehelvete. Det er kanskje ikke sånn for alle, men jeg opplever altså det samme. For meg er det smerte i maniene, selv om det kan være fantastisk. Smerten ligger i voldsom angst, redsel for hallusinasjoner, generell fysisk smerte etter dagevis uten søvn, og smerte i det å være forbanna og jævlig irritert på andre. For eksempel. Smerten i depresjonene ligger i dyp fortvilelse, sorg og tristhet over opplevelse av å ikke være verdt noe, intens smertefølelse i sjela, selvskading og selvhat. Og smerten ellers, over å ikke ha kontroll, at alt er så krevende, frykt for neste sykdomsepisode, tristhet over å ikke være som andre, redsel for hvordan fremtiden blir. Og så videre. 

Ønsker deg alt godt, i alle fall.  



 

Egentlig er jeg fornøyd bare Lithionit hjelper litt og har vel egentlig falt til ro med at jeg aldri kommer til å bli helt frisk igjen selv om jeg har perioder der jeg oppgitt og motløs. 

Kjenner ikke til hvordan det er å være manisk siden jeg aldri har vært det, men har jo forstått at det er mye verre enn hypomani. Depresjon kjenner jeg god til siden jeg mer eller mindre har vært deprimert i 3-4 år, med korte opphold med hypomani og "normal tilstand". Vi har jo alle forskjellige måter å beskrive hvordan sykdommen føles for oss, jeg kjenner meg ikke igjen i at det er et smertehelvete, men det er nok fordi jeg tolker ordet annerledes enn dere.  Kjenner igjen beskrivelsene fortvilelse, selvhat, selvskading osv., men for meg er det ikke smerte. 

Må ærlig talt si at jeg aldri har tenkt på det på den måten du beskriver det og det var faktisk en ganske god beskrivelse av hvordan det føles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...