Gå til innhold

Nardil, dosering


shayfie

Anbefalte innlegg

Hei!

Legen min vet lite om disse medisinene og doseringen, så må finne ut det meste selv.

Startet på 45mg pr dag i 2uker, så økte jeg til 60mg som jeg nå har gått på i 2uker.

Det jeg lurer på er hvor lenge normalt man skal gå på 60mg før man reduserer til vedlikeholdsdose, og hvordan man skal gå frem der litt konkret.

Setter veldig pris på svar av psykiater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ingen psykiater som svarer her per akkurat nå.

Jeg ville snakket med legen din om h*n kan rådføre seg med psykiater (det gjør min lege).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er interessant å lære om nye medisiner, ikke fordi de er aktuelle for meg, men kun for interessens del. Jeg spurte Mr. Google og der får du mange treff på engelsk, men jeg fikk også opp en gammel tråd her på DOL fra 2013 om Nardil. Svaret er ikke fra en psykiater, men fra et medlem som selv har erfaring med medisinen.

Jeg ønsker spesielt å trekke frem dette avsnittet: "nei, det høres ikke ut som du har så mye å tape......men bare husk at forskjellige medikamenter virker, eller kan virke forskjellig på forskjellige mennesker.....jeg håper inderlig at du ikke blir skuffet!!!!!! En annen ting du bør være klar over er at det er generelt MEGET liten kunnskap, blandt legene om Nardil. Dette gjelder særlig innteraksjons-problematikk! Dette skyldes først og fremst at Nardil ble "tatt av markede" for en del år siden....for min del har dette resultert i et relativt omfattende "forsknings-prosjekt": jeg har vært på div. sykehus-bibliotek, snakket med psykofarmakologer, skrevet ut en mengde sider fra nettet etc. etc."

Ifølge medlemmet her bør du innhente så mye informasjon du kan på egenhånd og i tillegg snakke med en spesialist.

Vi som medlemmer her på DOL har ingen kompetanse til å gi råd ang. dosering.

PS: Her er lenke til et søk på Google direkte på DOL - men vær oppmerksom på at mange av innleggene er gamle.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med dette fra noen år tilbake. Den dosering du har og har hatt, er etter læreboka.

Videre regime er at en venter på maksimum respons på denne dose (60 mg) som vanligvis kommer etter 2-6 uker. Så trapper en ned over 3-6 uker til vedlikeholdsdose som kan være for eksempel 15 mg per døgn.

'

Anonymkode: 4d0a4...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Hvem er det som har skrevet ut Nardil til deg — fastlege, psykiater eller annen spesialist? Det er legens ansvar å gi deg de opplysningene du etterspør. 

Når du tar Nardil skal du ha fått en liste over mat du skal unngå fra legen. Du skal unngå mat som inneholder tyramin.

Generelt om doser: Det anbefales at man har gått på effektiv dose i minst fire uker før man reduserer til vedlikeholdsdose. De som ikke får effekt på 60 mg etter fire uker kan gå opp til 90. Når effekt er oppnådd skal det trappes ned gradvis over flere uker.

Men det er din leges ansvar å gi deg disse opplysningene, og hvordan du trapper opp og ned skal gjøres i samråd med lege. Noe er rett og slett feil når du er nødt til å søke medisinråd på internett på denne måten. Jeg syns du skal be legen din henvise deg til en psykiater som kan dette, eller i det minste få ham til å konsultere med en spesialist. Det er et helt rimelig ønske fra din side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.10.2017 den 0.59, shayfie skrev:

Hei!

Legen min vet lite om disse medisinene og doseringen, så må finne ut det meste selv.

Startet på 45mg pr dag i 2uker, så økte jeg til 60mg som jeg nå har gått på i 2uker.

Det jeg lurer på er hvor lenge normalt man skal gå på 60mg før man reduserer til vedlikeholdsdose, og hvordan man skal gå frem der litt konkret.

Setter veldig pris på svar av psykiater!

Hei, jeg bruker selv Nardil, og det er virkelig lite informasjon å få. De som først satte meg på den hadde visstnok kjennskap til medikamentet og hadde brukt det på flere pasienter. Likevel opplever jeg at den informasjonen jeg fikk av dem angående feks bivirkninger, ikke stemmer. Dette var på sengepost. Jeg har nå fått en poliklinisk behandler (lege i spesialisering), og han har aldri vært borti Nardil, annet enn at han selvsagt har hørt om det i løpet av utdanningen. Han ringer sengeposten for råd om han trenger det.

Likevel opplever jeg at jeg må finne ut det meste selv. Jeg kjenner heller ingen andre som bruker medisinen.

Kan jeg spørre hva du opplever av bivirkninger? For meg har utmattelse/fatigue og muskelsvakhet vært det verste. Fra å trene kondisjon og styrke flere dager i uka gikk jeg over til å bli en person som må ta heisen fremfor trappene. Dette bedret seg noe etter ca. 6 mnd på 60 mg. På 75 mg kom det tilbake igjen for full kraft, så det prosjektet ga jeg opp.

Nå liker ikke administratorene på DOL at man gir råd om dosering til andre. Derfor vil jeg presisere at det jeg skriver her er det JEG har fått dosert og blitt informert om, ikke hva som gjelder for andre.

Jeg fikk beskjed om at 60 mg er vanlig maksdose, men at man kan øke til 90 mg. Jeg økte til 90 mg etter fire uker på 60 mg, men måtte gi opp etter noen dager, da jeg praktisk talt sov hele døgnet. Da jeg startet på medisinen var jeg veldig dårlig, og jeg fikk ikke med meg alt av informasjon som ble gitt. Det ble nok også valgt ut hvilken informasjon som var viktigst at jeg fikk der og da. De begynte å prate om hvordan man gjør med nedtrapping, men jeg husker jeg brøt dem av og sa at DET får vi ta den dagen det blir aktuelt, jeg klarer ikke mer informasjon.

Jeg husker likevel at legen sa at dersom denne medisinen virker, så må jeg stå på den i lang, lang tid fremover. Men at det ikke var nødvendig med samme dosen hele tiden, vedlikeholdsdosen kan være så lav som 15 mg annenhver dag. Jeg husker ikke hva de eventuelt nevnte angående hvor lang tid det skal ta før det skal trappes ned. Det var iallfall IKKE det som en annen har fått forklart her, at en bare såvidt skal innom å få effekt, før en trapper ned. (Jeg sier ikke at denne personen ikke har fått denne informasjonen, jeg bare sier at dette helt klart ikke var det legen sa til meg.)

Nå har jeg brukt Nardil i 8 mnd, og ingen har nevnt noe om noen vedlikeholdsdose. Jeg mistenker at jeg selv må spørre om det etter hvert, da legen jeg har fått tildelt ikke kan noe om medisinen.

Om engelsk er OK, så har du en god side her:

https://psychotropical.info/anti-depressants/maois

Det er lenge siden jeg har lest der nå, så jeg husker ikke hva det står om behandlingsvarighet. Kanskje finner du noe der.

Det er et helvete med alle bivirkningene for min del, men jeg velger å stå i det. For jeg har prøvd "alt" innen psykofarmaka mot min depresjon. De siste to årene med flere innleggelser og tett poliklinisk oppfølging ellers. Nardil fungerer, ganske enkelt. Jeg er på god vei tilbake i jobb (noe som dog vanskeliggjøres en del pga utmattelse/fatigue) og har ikke vært innlagt siden den gangen jeg først startet på Nardil. Jeg går fortsatt i terapi, men trenger ikke lenger støttesamtaler og tett oppfølging poliklinisk.

Anonymkode: ca2ca...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2017 den 15.55, AnonymBruker skrev:

Nardil er på registreringsfritak, og oppstart og justering av dose skal gjøres av psykiater.

Anonymkode: 4d0a4...f3d

Vanlige leger kan også søke om registreringsfritak for Nardil. Det ble endret i fjor, mener jeg.

For øvrig mener jeg absolutt at sånne ting er en oppgave for spesialisthelsetjenesten, og da av folk som faktisk KAN det, ikke bare har noe teoretisk kunnskap.

Anonymkode: ca2ca...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknad om registreringsfritak er en ting, og det krever ikke så mye kompetanse. Noe helt annet er å styre behandlingen. Det er en spesialistoppgave. Etter min mening skal det ikke en gang gjøres av alle psykiatere på en avdeling, men sentraliseres til noen få som kan få tilstrekkelig volumkompetanse.

Anonymkode: 4d0a4...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...