Gå til innhold

Hvordan bli kvitt edderkopper?


Puffindork

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en kjellerleilighet sammen med minst 13 edderkopper og INGEN av dem hjelper meg med husleia. Jeg er en student og har dermed ikke råd til å romme dem. Jeg har prøvd å snakke til dem på en hyggelig måte uten hell. Jeg har tilogmed prøvd å fengsle enkelt av dem i fyrstikkesker og puttet deres nedtråkkede kamerater i glasskrukker slik at de kunne være til skrekk og advarsel. Men det har lite effekt. Dermed har jeg bestemt at de skal ut!  Hele hurven! 

Spørsmålet er jo nå; hvordan? 

Har sett litt på en sånn Silverline edderkoppjager. Men er usikker på om jeg tør å kjøpe den i frykt for at det viser seg å være bortkastede penger. Noen her som har hatt erfaring med den? Evt om noen har noen andre gode tips og råd? 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjeller = gjerne edderkopper dessverre. Årsaken til at jeg aldri kan ha kjeller. Det fins en del tips om du søker på det. Feks vaske med sitronvann, kjøpe Permitrin spray og spraye, støvsuge godt osv.

Edderkopper kan komme overalt dessverre, men de er nok oftest i kjellere... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, cilie skrev:

Kjeller = gjerne edderkopper dessverre. Årsaken til at jeg aldri kan ha kjeller. Det fins en del tips om du søker på det. Feks vaske med sitronvann, kjøpe Permitrin spray og spraye, støvsuge godt osv.

Edderkopper kan komme overalt dessverre, men de er nok oftest i kjellere... 

Det er en mager trøst at det gjerne er en spesiell tid på året de viser seg, og det er antakelig akkurat nå. Med andre ord blir det nok bedre om en stund.

 

Treffer selv i mellom på noen gigantiske eksemplarer av arten (type 7-8 cm. i diamater) når jeg er i kjelleren for å vaske klær. Usj, liker dem heller ikke, men tolerer dem så vidt i kjelleren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var som en morning da jeg våknet forleden. Jeg våknet av at jeg kjente noe som satt på meg. Og så viste det seg at det var en stor diger edderkopp, av største sort som jeg har sett i dette landet. Jeg skvatt til. Men det viste seg at den var livredd... den føk oppover veggen i super-speed tempo. Trøsten er at de er mer redd oss enn vi er redd dem. De prøver å sky oss så sant de kan. Så jeg bryr meg ikke om det er edderkopper her eller ikke, men håper jo det ikke er ;) . Jeg dreper dem som oftest ikke. Selv om jeg synes de er ekkel så forsøker jeg å få dem ut levende. De er jo liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste måten å bli kvitt edderkopper i kjelleren er å ha en fuktig kjeller. De trives fortrinnsvis i tørre kjellere.

Da det hverken helsemessig eller byggteknisk er spesielt bra med fuktig kjeller er nok edderkoppene å foretrekke.

6 timer siden, Xtra skrev:

Treffer selv i mellom på noen gigantiske eksemplarer av arten (type 7-8 cm. i diamater) når jeg er i kjelleren for å vaske klær. Usj, liker dem heller ikke, men tolerer dem så vidt i kjelleren. 

Dette er antagelig eksemplarer av stor husedderkopp. En art som er en spesielt god indikasjon på tørr kjeller. Bra, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Caprioli skrev:

Den beste måten å bli kvitt edderkopper i kjelleren er å ha en fuktig kjeller. De trives fortrinnsvis i tørre kjellere.

Da det hverken helsemessig eller byggteknisk er spesielt bra med fuktig kjeller er nok edderkoppene å foretrekke.

Dette er antagelig eksemplarer av stor husedderkopp. En art som er en spesielt god indikasjon på tørr kjeller. Bra, ikke sant?

Ja, det må en velge å tolke positivt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Edderkopper forvirrer seg inn i typisk kjellere. De vil ikke være der, så bare fang dem og slipp dem ut.

Anonymkode: 029d2...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Puffindork skrev:

Jeg bor i en kjellerleilighet sammen med minst 13 edderkopper og INGEN av dem hjelper meg med husleia. Jeg er en student og har dermed ikke råd til å romme dem. Jeg har prøvd å snakke til dem på en hyggelig måte uten hell. Jeg har tilogmed prøvd å fengsle enkelt av dem i fyrstikkesker og puttet deres nedtråkkede kamerater i glasskrukker slik at de kunne være til skrekk og advarsel. Men det har lite effekt. Dermed har jeg bestemt at de skal ut!  Hele hurven! 

Spørsmålet er jo nå; hvordan? 

Drep dem.

Anonymkode: b55f7...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Puffindork skrev:

,Jeg bor i en kjellerleilighet sammen med minst 13 edderkopper og INGEN av dem hjelper meg med husleia. Jeg er en student og har dermed ikke råd til å romme dem. Jeg har prøvd å snakke til dem på en hyggelig måte uten hell. Jeg har tilogmed prøvd å fengsle enkelt av dem i fyrstikkesker og puttet deres nedtråkkede kamerater i glasskrukker slik at de kunne være til skrekk og advarsel. Men det har lite effekt. Dermed har jeg bestemt at de skal ut!  Hele hurven! 

Spørsmålet er jo nå; hvordan? 

Har sett litt på en sånn Silverline edderkoppjager. Men er usikker på om jeg tør å kjøpe den i frykt for at det viser seg å være bortkastede penger. Noen her som har hatt erfaring med den? Evt om noen har noen andre gode tips og råd? 

Takk på forhånd!

Jeg er også samboer med mange store edderkopper. Bor i hus fra 1850, så edderkoppfamilien flyttet inn før meg, og jeg antar at de har en form for hevd på bruken av huset.  Jeg mener at beste strategi er ignorering. Enhver edderkopp går sin vei igjen bare den får litt tid på seg. De er jo egentlig ganske greie husdyr; lydløse, biter ikke, og stuerene. 

(Det hender at jeg lar noen flytte inn i støvsugeren.)

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Dreper man en kommer partneren like etter. 

Permetrin var det eneste som stoppet invasjonen i gamlehuset. Lukter høgg så det egner seg ikke på soverommet og man bør lufte godt før man oppholder seg i rom etterpå. Jeg løste det ved å spraye kun i karmen og kjellertrappa, der nede bodde hele slektstreet til dagens kryp.

Btw, elsker måten du skriver på TS. Sjeldent jeg drar på smilebåndet av edderkopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

De viser seg helst omkring wc. Dilemma om besøkende har stor angst for edderkopper og forlanger den fjernet.

Prøve å finne annen hybel med egen inngang.  Prøv oppslagstavla på studiested eller ta det opp med hybelvertinne.Alle bryr seg så godt de kan er min erfaring.

Ellers spis ute og ikke for mye speileggsteking på hybel  når kommer hjem i sene nattetimer osv.

De er ikke farlige normalt i vår fauna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, BamseLiten skrev:

Dreper man en kommer partneren like etter. 

Permetrin var det eneste som stoppet invasjonen i gamlehuset. Lukter høgg så det egner seg ikke på soverommet og man bør lufte godt før man oppholder seg i rom etterpå. Jeg løste det ved å spraye kun i karmen og kjellertrappa, der nede bodde hele slektstreet til dagens kryp.

Btw, elsker måten du skriver på TS. Sjeldent jeg drar på smilebåndet av edderkopper.

Er det øverste du skriver en myte?

Jeg har bank i bordet!!! ennå til gode å se en av de store husedderkoppne her jeg bor - men det var noen små før sommeren. Sprayer m Permitrin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanuttius
4 timer siden, cilie skrev:

Er det øverste du skriver en myte?

Jeg har bank i bordet!!! ennå til gode å se en av de store husedderkoppne her jeg bor - men det var noen små før sommeren. Sprayer m Permitrin. 

Jeg trodde det var en myte men ser at det ofte stemmer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, BamseLiten skrev:

Jeg trodde det var en myte men ser at det ofte stemmer :(

Tror det gjelder for maur. Men da må vi først drepe edderkoppen og deretter spraye som en gærning m Permitrin!

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2017 den 16.51, cilie skrev:

Jeg har hørt at det helst er i fuktige kjellere de er...

Wæææ, måtte google og mye tyder på at du har rett. Mine barnelærdom er ikke verd papiret det ikke er skrevet på :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Caprioli skrev:

Wæææ, måtte google og mye tyder på at du har rett. Mine barnelærdom er ikke verd papiret det ikke er skrevet på :wacko:

Det er en del barnelærdom som har måttet vike opp gjennom. 

Så styr unna kjellere - og særlig fuktige!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 7.18, Maggie55 skrev:

De viser seg helst omkring wc. Dilemma om besøkende har stor angst for edderkopper og forlanger den fjernet.

Prøve å finne annen hybel med egen inngang.  Prøv oppslagstavla på studiested eller ta det opp med hybelvertinne.Alle bryr seg så godt de kan er min erfaring.

Ellers spis ute og ikke for mye speileggsteking på hybel  når kommer hjem i sene nattetimer osv.

De er ikke farlige normalt i vår fauna.

Jeg hadde en på toalettet mitt i går.... Vet ikke om den er der fortsatt for jeg dreper de ikke. Klarer ikke å drepe insekter... Men den var ganske stor. Men edderkoppene er vel mer redd oss enn vi er redd de tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...