Gå til innhold

"Gamle dager" og myter og litt av hvert.


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

Hvorfor gir man ikke ut bøker som " Egil Trohaugs store Legebok" kjøpt via Hjemmets forlag lenger. Synes ikke nettet er like bra men kanskje mere oppdatert på viktige ting.

En annen bok " Ingen bestemmer over Bjørg og Unni" Husker ikke forfatternavn men dette er gode bøker  som kanskje ikke er så tidsaktuelle i våre dager men av stor betydning for mange den gang de kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Husker en lærer vi hadde som ikke lånte vekk egne bøker fordi han samlet til " eget" bibliotek hjemme. Dette er jo ikke nødvendig i dag. På den annen side kanskje man bare overlater kunnskapssamfunn til " nettet" litt ukritisk. "Nettet" jo kompliserte greier og ingen har kanskje oversikt og kanskje nettopp mangel på oversikt er hva man mener er verdifullt fordi man da bevarer ideen om det frie " nettet" for alle.Alt er jo så omskiftelig  i dag og uhyre verdifullt om lett tilgjengelig kunnskap for alle også de med dårligere odds.Så et program om hjemløse som fant mye støtte gjennom " nettet" Kunnskapsrevulosjonerende og mere enn genialt.

Skjønner at alt skal være bærekraftig men hva med alle disse utrangerte datamaskinene. Hva avgir de av gasser og ukjente sammensetninger som kanskje ikke er bra for miljø og som vi ikke så langt vet hvordan gjenvinne.? Kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maggie55 skrev:

En annen bok " Ingen bestemmer over Bjørg og Unni"

"Hvem bestemmer over Bjørg og Unni" av Liv Køltzow.  Man får kjøpt den som e-bok, men ikke på papir lenger.  Men jeg vedder en månedslønn på at en eller annen elev i 3. vgs nylig har sittet og analysert den (sammen med annen "kvinnelitteratur") i forbindelse med norsk særemne.

2 timer siden, Maggie55 skrev:

Skjønner at alt skal være bærekraftig men hva med alle disse utrangerte datamaskinene.

I mesteparten av Europa er det regelverk og ordninger for gjenvinning. Men i store deler av verden er gammelt datautstyr et miljøproblem.

58 minutter siden, Maggie55 skrev:

En annen ting som mye virker glemt er hva vi lærte på skolen at det var Leif Eriksson som oppdaget Amerika

Hvorfor tror du det?  Han er nok fortsatt pensum, men man har kanskje gått litt bort fra et verdensbilde der hvite europeere får æren av å ha "oppdaget" alle andre kontinenter der det var folk fra før.  Det formuleres kanskje litt annerledes.  Det var jo en bragd å seile dit uansett.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Mere " gruppetenkning" nå enn før altså og mindre enkeltpersoner og enkeltidentiteter. Sånn er det å ikke ha barn og ikke ha prøvet å studere til lærer.  Men grupper grupperes jo ofte etter noe. Kanskje ikke så farlig hvis ikke det blir nye negative stigma og diskrimineringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg mener Leif Eriksson var jo bare en veldig omstridt person kanskje bærer av veldig diskrimineriende og dumme syn alt ettersom når man levet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg mener Leif Eriksson var jo bare en veldig omstridt person kanskje bærer av veldig diskrimineriende og dumme syn

Jeg tror ikke det er så vanskelig å forklare dagens skoleelever at de som levde rundt år 1000, hadde et annet syn på både verden og medmennesker.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Sikkert ikke. Mye vanskeligere er det å fiorklare meg for eksempel som ikke er særligod på data mye av dagens virkelighet og alt som med min bakgrunn bare kjennes uvirkelig og fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Mente ikke å tråkke noen på tærne og beklager veldig om så er skjedd. Vi er ikke alle hvis hode er  bøyet like mye mot jorden.😊

Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...