Gå til innhold

Hjelp! Solbrilavhengighet


kattefot

Anbefalte innlegg

Har drevet som Caprioli nevnte i et annet innlegg i går ang medisiner; Syk - ta medisin - bli frisk - slutte med medisin, Gjenta !

Dette har jeg holdt på med i flere år nå. Etter å ha gått på Cipralex i 10 - 12 år var jeg sikker på at jeg var frisk å slutta. Det gikk bra i et år ca, da måtte jeg starte opp med Cipralex igjen, å tok dette i 9 måneder å slutta igjen. Ikke lenge etter begynte jeg på Brintellix som ikke funka på angsten, så slutta. Noen måneder uten medisin, så prøvde jeg Aurorix som gjorde angsten 100 ganger værre, å måtte slutte. Deretter rett over på Cipralex igjen. I hele denne tiden har jeg mer eller mindre tatt Sobril 15 mg, noen dager en, endre dager 2 stk. Nå, etter 3 måneder på Cipralex å gjennomsnitt 30 mg Sobril pr dag, tok jeg 15 mg i noen dager før jeg kutta helt. Gud, jeg ble så dårlig! Har jo gått på Sobril, ymse doser, i flere år. Følte meg ikke avhengig overhodet, men har helt klart blitt fysisk avhengig, noe jeg aldri trodde ville skje. Det er jo helt grusomme abstinenser! Har trappet ned med 5 mg hver 14 dag, fra 30 mg, nå 15 mg. Alikevel er jeg kvalm og svimmel, har angst og nattesvette, samt kramper i beina. Hvordan i all verden skal jeg holde ut dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det gjør jeg absolutt nå. Har sagt fra til fastlegen også, at han må minne meg på dette hvis jeg skulle falle for fristelsen å slutte igjen. Kommer til å gå på dette livet ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der du er, helt avhengig av sobril. Tok gjerne 10 mg 5-7 ganger om dagen. Gjerne kombinert med alkohol og andre ting. Det var det eneste som fjerna angsten. Jeg klarte å slutte under en innleggelse, der jeg trappa veldig gradvis ned. Det var et helvete. Og den dag i dag kan jeg fortsatt kjenne suget. Men rett medisinering og terapi har hjulpet meg så jeg klarer meg uten. Går du i terapi? Regner med at du har angst, og kognitiv terapi kan hjelpe mye på det området. Lykke til! Du klarer det om du vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, går ikke i terapi nå, men gjort det for noen år siden. Skremmende at dette skjer, trodde aldri det, men jeg skal klare det!  Jeg lider av GAD, panikkangst og depresjon, men dette er under god kontroll nå med Cipralex. Jeg får ta det over langen å kutte smått så jeg ikke blir så dårlig, men jeg vil og skal av Sobrilen. 

 

Endret av kattefot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på Sobril i over 13 år og vil advare alle om å gå på Sobril mer enn Max 14 dager. Dette er en medisin som kun skal brukes over kort tid i kriser. Jeg har lidd av sterk panikkangst, sosialangst og dødsangst i over 30 år . Jeg begynte på Sobril 15 Mg x 3 Pr dag i for 13 år siden . Etterhvert økte fastlegen dosen og etter ennå en tid ble jeg satt på 25 Mg Sobril x 3 PR dag . Dosen ble økt til 4 x daglig . Etterhvert kom dette ut av kontroll og gradvis økte jeg dosene selv . Jeg fikk likevel utskrevet Sobril når jeg trengte det . Etter et fastlegeskifte til et annet legesenter fikk jeg med resept på 4 Pk 100 Mg Sobril etter 15 min konsultasjon hos den nye legen . Jeg tok for mye , sa ifra  og fikk 4 nye Pk 100 Mg Sobril . Neste gang var ikke fastlegen tilstede og han vikaren skrev ut 400 stk Sobril og dette gjorde også . Etterhvert byttet jeg legesenter og der fikk jeg det jeg ville i 5 år . Nå skal jeg begynne nedtrapping og jeg vil slutte men forstår at dette blir en kamp med sterke abstinenser . Jeg advarer alle mot Sobril . 

Anonymkode: 9cfdc...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud for en håpløs og vond situasjon å havne i. :(  Jeg har stort sett gått på samme dose i lengre tid, 30 mg daglig, aldri tatt mer og mer, 45 mg i kort periode da det herjet som værst, så den hjelper meg jo ikke lenger å vil derfor kvitte meg med den, men trodde ikke jeg skulle få denne reaksjonen. Nå kutter jeg 2,5 mg i uka. Får ta det pent. Så fint at du også starter med nedtrapping. Ja dette er en skummel medisin. Rart dette at vi plutselig vil av den tvert. Du må i alle fall bruke veldig lang tid på nedtrapping etter så mange år, da går det nok bra uten altfor store abstinenser. Her er tid nøkkelen skjønner jeg.  Vi vil klare det! :)  Masse lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på sobril i over ti år, etter hvert ganske store doser. led etterhvert veldig mye på medisinen og trappet ganske brått ned, hadde abstinens enten jeg trappet brått eller sakte for å si det slik. Hadde store abstinenser i over et og et halvt år, og det er sannheten. Men har nå vært fri fra medisinen i snart ti år. Det finnes en vei ut, og det er bare å brette opp armene og sette i gang. Hvor ille det blir vet en ikke noe om på forhånd for det er helt individuelt. For noen går det veldig fort over, for andre blir det slik som for meg. Men en dag er kroppen abstinensfri, det er bare å sette i gang, nå. Ja, det er en skummel medisin, og vival, stesolid , xanor også, for ikke å glemme dem. Man bør ikke gå på dem annet enn i kortere perioder.

Anonymkode: 5b1b8...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud så triste historier. Men så flott at du endelig etter mange år på store doser klarte å komme ut av det. Det må ha kosta en del kan jeg tro. Jeg merker dosereduksjonen på bare 2,5 mg, men det er til å leve med så lenge jeg skjønner hva som skjer i kroppen og hvorfor. En vond erfaring jeg gjerne skulle vært foruten dette her, men det skal jeg greie bare jeg tar det sakte. Takk for svar, da vet jeg det er håp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, kattefot skrev:

Gud så triste historier. Men så flott at du endelig etter mange år på store doser klarte å komme ut av det. Det må ha kosta en del kan jeg tro. Jeg merker dosereduksjonen på bare 2,5 mg, men det er til å leve med så lenge jeg skjønner hva som skjer i kroppen og hvorfor. En vond erfaring jeg gjerne skulle vært foruten dette her, men det skal jeg greie bare jeg tar det sakte. Takk for svar, da vet jeg det er håp. 

Ja det er absolutt håp. Du klarer dette her. Tenk på alle de andre menneskene som har vært i samme båt som deg og som har grei det. Klarte de det, kan du også klare det.

Anonymkode: 5b1b8...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...